-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(12752)
-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(11173)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(8472)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(4621)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2444)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(1502)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(1344)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(1147)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(950)
-آيا كتاب زبور داود به زبان فارسي موجود است ؟

(833)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:26919 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

نظر اسلام و قرآن كريم، در مورد اعدام چيست؟ اعدام در اسلام چگونه معرفي شده است؟

با توجه به اين كه اسلام، در هر مورد مسائل را با واقعبيني و بررسي همه جانبه دنبال ميكند، در مسأله خون بيگناهان و اعدام، نيز حق مطلب را دور از هرگونه تندروي و كندروي بيان داشته است، نه هم چون آيين تحريف شده، يهود، فقط تكيه بر قصاص و اعدام ميكند و نه مانند مسيحيت كنوني، فقط راه عفو يا ديه را به پيروان خود توصيه مينمايد، زيرا دومي مايه جرئت است و اولي نيز عامل خشونت و انتقامجويي است.

لذا حكم اصلي را در مورد خون به ناحق ريخته قصاص قرار داده و براي تعديل آن حكم عفو را در كنار اين حكم ذكر كرده است. به عبارت روشنتر اوليأ مقتول حق دارند در برابر قاتل يكي از سه حكم را اجرا كنند: 1. قصاص كردن 2. عفو كردن بدون گرفتن خونبها 3. عفو كردن با گرفتن خونبها.

قرآن كريم در يك جمله كوتاه و بسيار پر معنا پاسخ بسياري از سؤالات را در زمينة مسألة قصاص بازگو ميفرمايد: وَ لَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَوَةٌ يَـََّأُوْلِي الاْ ?َلْبَـَبِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون;(بقره،179) و براي شما، در قصاص حيات و زندگي است، اي صاحبان خرد، تا شما تقوا پيشه كنيد، آية فوق دلالت دارد بر اين كه حكم اعدام و قصاص اسلامي در مورد قتل، به هيچ وجه جنبة انتقامجويي ندارد، بلكه دريچهاي به سوي حيات و زندگي انسانها است از يك سو ضامن حيات جامعه است; زيرا اگر حكم قصاص و اعدام به هيچ وجه وجود نداشت و افراد سنگدل احساس امنيت ميكردند، جان مردم بيگناه به خطر ميافتاد، همانگونه كه در كشورهايي كه اعدام به كلي لغو شده آمار قتل و جنايت به سرعت بالا رفته است. از سوي ديگر ماية حيات انسان است; زيرا ديگران را از فكر آدمكشي تا حد زيادي باز ميدارد و كنترل ميكند. و از سوي سوم، به خاطر لزوم تساوي و برابري، جلو قتلهاي پي در پي را ميگيرد و سنتهاي جاهلي، كه گاه يك قتل مايه چند قتل و آن نيز به نوبة خود مايه قتلهاي بيشتري ميشد، پايان ميدهد. دقت در اين آيه، روشن مينمايد، كه از بين بردن افراد مزاحم و خطرناك گاه بهترين وسيله براي رشد و تكامل اجتماع است، از بين بردن افراد خونريز و فاسد در اجتماع، همانند قطع كردن و از بين بردن عضو شاخة مزاحم و مضر است كه به حكم عقل بايد آن را قطع كرد.

اسلام، حكم اعدام و قصاص را براي عموم دنيا و ملل، تشريع كرده و اختصاص به افراد و ملت معيني ندارد; به اين ترتيب هر ملتي كه از نظر اخلاقي و تربيت اجتماعي به ترقيات كافي نائل شده باشند، طبعاً به حكم عفو عمل ميكند كه آية: فَمَنْ عُفِيَ لَهُو مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعُ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَدَآءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَـَن;(بقره،178) پس اگر كسي از ناحيه برادر ]ديني[ خود مورد عفو قرار گيرد ]و حكم قصاص او تبديل به خونبها گردد[ بايد از راه پسنديده پيروي كند ]و در طرز پرداخت ديه، حال پرداخت كننده را در نظر بگيرد[ و قاتل نيز به نيكي ديه را به ولي مقتول بپردازد.، نيز ناظر به اين مطلب است، ولي ملتهايي كه داراي انحطاط اخلاق هستند و نعمتهاي الهي را كفران مينمايند، بايد به حكم قصاص در آنها عمل كرد ولي در عين حال عفو هم در حق آنها جائز است.

از نظر اسلام، استفاده از رأفت و محبت هميشه فضيلت محسوب نميشود; بلكه بكار بردن حس رحمت، در مورد آدم جاني و سنگدل و سركش كه از هرگونه تعدي و اجحاف بر جان و عرض ديگران فروگذاري نميكند، ظلم دربارة افراد صالح است، از طرف ديگر بكار بردن اين حس در تمام موارد، موجب اختلال وضع زندگي اجتماعي و هلاك انسانيت و از بين رفتن فضيلت خواهد بود.

همچنين هدف از قصاص، حفظ حيات عمومي اجتماع و پيشگيري از تكرار قتل و جنايات است، مسلماً زندان نميتواند اثر قابل توجهي داشته باشد. ـ آن هم زندانهاي كنوني كه غالباً طرز زندگي افراد جنايتكار و مجرم خيلي بهتر از زندگي پست و مشقت بار آنها در خارج از زندان است ـ ، به همين دليل در كشورهايي كه حكم اعدام لغو شده، در مدت كوتاهي آمار قتل و جنايت فزوني گرفته، به خصوص اگر حكم زنداني افراد، در معرض بخشودگي باشد كه در اين صورت، جنايتكاران با فكري آسودهتر و خيالي راحتتر دست به جنايت ميزنند.(ر.ك: تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 1، ص 606ـ610، دارالكتب الاسلامية / تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ترجمه آيت الله مكارم شيرازي، ج 1، ص 621ـ627، نشر بنياد علمي و فكري علامه طباطبايي;.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.