-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(12761)
-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(11211)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(8490)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(4624)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2446)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(1503)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(1347)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(1148)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(953)
-آيا كتاب زبور داود به زبان فارسي موجود است ؟

(834)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:26993 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

خداوند در آية 102 سوره آل عمران ميفرمايد: اي كساني كه ايمان آوردهايد، حق تقوا را ادا كنيد و بايد هنگام مرگ مسلمان بميريد. مگر درجة ايمان بالاتر ازاسلام نيست؟ مسلمان بايد مؤمن بميرد، نه اين كه مؤمن، مسلمان بميرد لطفاً توضيح دهيد.

علامه طباطبايي; در كتاب تفسير الميزان، در شرح و تفسير آيه: وَ وَصَّيَ...فَلاَتَمُوتُنَّ إِلآوَ أَنتُم مُّسْلِمُونَ ;(بقره،132) ...نميريد مگر آن كه مسلمان باشيد. در تحليلي برگرفته از آيات و روايات، ضمن تعريف اسلام، مراحل اسلام و ايمان را برشمرده ميفرمايند: اسلام عبارت است از انقياد و تسليم مطلق در مقابل آنچه از خدا ميرسد، چه از قبيل احكام تكويني و قضا و قدر، يا احكام تشريعي و اوامر و نواهي، به اين خاطر براي اسلام مراتبي ميباشد: نخستين مرتبه اسلام، قبول كردن ظاهر اوامر و نواهي ديني است كه با ذكر شهادتين اشهد أن لا اله الا الله و اشهد أن محمداً رسول الله صورت ميگيرد، خواه موافق قلب باشد، يا نه، خداوند ميفرمايد: قَالَتِ الاْ ?َعْرَابُ ءَامَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُواْ وَ لَـَكِن قُولُوَّاْ أَسْلَمْنَا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الاْ ?ًِيمَـَنُ فِي قُلُوبِكُم;(حجرات،14) اعراب گفتند: ايمان آورديم، بگو ايمان نياوردهايد، و ليكن بگوييد اسلام آوردهايم، و هنوز ايمان در دلهايتان داخل نشده است. به دنبال اين مرتبه از اسلام، نخستين مرتبة ايمان قرار ميگيرد كه عبارت است از اعتقاد قلبي به معناي شهادتين و از لوازم و آثار اين ايمان، عمل كردن به بيشتر احكام فرعي (شرعي) اسلام است، پس از اين مرحله از ايمان، مرتبة دوم اسلام قرار دارد كه عبارت است از تسليم و انقياد قلبي تفصيلي در مقابل بيشتر اعتقادات حق كه لازمة آن، انجام اعمال صالح است، اگرچه ممكن است در مواردي، تخلّفي از او سر زند.

خداوند در وصف متقين ميفرمايد: الَّذِينَ ءَامَنُواْ بِ ?‹َايَـَتِنَا وَ كَانُواْ مُسْلِمِين;(زخرف،69) كساني كه به آيات ما ايمان آوردند و اسلام داشتند... و در جاي ديگر فرموده يَـََّأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ ادْخُلُواْ فِي السِّلْمِ كَآفَّةً...(بقره،208) اي ايمان آورندگان! همگي داخل در اسلام (يا صلح) شويد... . از اين آيات استفاده ميشود كه يك مرحله از اسلام هست كه پس از ايمان قرار دارد و لابد غير از مرحلة اول اسلام است، كه پيش از ايمان قرار ميگيرد... و به همين گونه است مراحل بعدي اسلام و ايمان....( تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ترجمة آية الله مكارم شيرازي، ج 1، ص 417 - 420، بنياد علمي و فكري علامه طباطبايي (ره). ) آية 102 سورة آل عمران كه در پرسش به آن اشاره كردهايد، ازهمين نمونه است: يَـََّأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِي وَلاَتَمُوتُنَّ إِلآوَأَنتُم مُّسْلِمُون;(آلعمران،102) اي كساني كه ايمان آوردهايد! آنگونه كه حق تقوا و پرهيزگاري است، از خدا بپرهيزيد، و ازدنيا نرويد، مگر اين كه مسلمان باشيد! ]بايد گوهر ايمان را تا پايان عمر، حفظ كنيد.[ در اين آيه، اسلام بعد از مرحلة ايمان و تقوي مطرح شده و با اسلام مرحلة ابتدايي كه در حدّ گفتن شهادتين است، تفاوت دارد و توصيه به تسليم و انقياد محضي است، كه مؤمن با تقوا، بايد تا آخر عمر آن را حفظ كند، و با اين حالت تسليم و عبوديت، به ديدار خدا بشتابد.( تفسير الميزان، علامه طباطبايي (ره)، ترجمة آية الله مكارم شيرازي، ج 1، ص 417 - 420; بنياد علمي و فكري علامه طباطبايي (ره). )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.