-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(12757)
-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(11190)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(8484)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(4623)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2445)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(1502)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(1344)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(1147)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(952)
-آيا كتاب زبور داود به زبان فارسي موجود است ؟

(833)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:27019 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

با اينكه پيامبراكرمالگوي همة مسلمانان بوده و خودش ميفرمايد: صَلُّوا كما رأيتموني اُصلّي پس چرا بين عامه و خاصه در وضو گرفتن اختلاف است، و منشأ اختلاف چيست؟ با اينكه شيعه، بر خلاف ظاهر آية شريفه، الي را به معناي مع ميگيرند؟

شكي نيست كه مسلمانان در صدر اسلام همانند پيامبر وضو ميگرفتند و نماز ميخواندند، و اختلافي بين آنان نبود.

از برخي روايات استفاده ميشود كه اختلاف در وضو از زمان عثمان (خليفه سوم)، و توسط او به وجود آمد، چنان كه نقل شده است عثمان عدهاي از اصحاب را جمع كرد و همانند اهل سنت وضو، گرفت يعني بجاي مسح پاهايش را شست و گفت: ديدم كه پيامبر9 همين گونه وضو گرفت و عدهاي از اصحاب مانند: طلحة بن عبدالله، عبدالله بن مسعود، محمدبنابيبكر و... نيز به او اعتراض كردند، و به او نسبت بدعت دادند، اما نتيجهاي نبخشيد، چنان كه بدعتهاي ديگري نيز به وجود آوردند.( ر.ك: وضوء النبي، علي شهرستاني، ص 58ـ88، مؤسسة جوادالائمة للطباعة و النشر / اضوأ علي عقائك الشيعة الامامية، الشيخ جعفر سبحاني، ص 491و492، دارالمشعر. )

بنابراين روايات در اينباره از پيامبر9 به صورت مختلف نقل شده است; روايات اهل سنت حاكي از اين است كه پيامبر مثل آنان وضو ميگرفته و نماز ميخوانده است; چنانكه نقل ميكردهاند كه پيامبر9 هنگام نماز دست راست را روي دست چپ قرار ميداده است (مانند اهل سنت)، و بعد از سورة حمد آمين ميگفته است و...( ر.ك: الامام الصادق و المذاهب الاربعة، اسد حيدر، ج 3، ص 181ـ364، مكتبة الصدر الطهران / الاعتصام بالكتاب و السنة، العلامه فقيه جعفر سبحاني، مؤسسة الامام الصادق/ المحلّي بالاثار، ابن حزم، ج 3، دارالفكر. ) ولي روايات شيعه حاكي از آن است كه پيامبر اكرممثل شيعه وضو ميگرفته و نماز ميخوانده است.

چنانكه قرآن كريم دربارة وضو ميفرمايد: يَـََّأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوَّاْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَي الصَّلَوَةِ فَاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَي الْمَرَافِقِ وَامْسَحُواْ بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَي الْكَعْبَيْنِ; (مائده، 6) اي كساني كه ايمان آوردهايد! چون به ]عزم[ نماز برخيزيد، صورت و دستهايتان را تا آرنج بشوييد و سر و پاهايتان را تا مفصل ]يا برآمدگي پشت پا[ مسح كنيد.

آيه ياد شده بر واجب بودن كارهايي در وضو دلالت دارد.

1. شستن صورت: محدوده و مقدار شستن صورت در آيه توضيح داده نشده; ولي طبق روايات معتبر، حد آن از طرف طول، از رستنگاه مو تا چانه و از طرف عرض، آنچه در ميان انگشت وسط و ابهام (انگشت شصت) قرار ميگيرد، ميباشد.( وسائلالشيعة، شيخ حرّ عاملي، ج 1، ص 403، مؤسسه آلالبيت، باب 17 من ابواب الوضوء. )

2. شستن دو دست طبق آيه (الي المرافق) دستها بايد تا آرنج شسته شود; ليكن آيه نسبت به شستن از پايين به بالا يا از بالا به پايين ساكت است; ولي شستن طبيعي از بالا به پايين و روايات وارده از اهلبيت: نيز شستن آرنج به طرف سرانگشتان را بيان ميكند.( وسائلالشيعة، همان، ص 405، باب 19 من ابواب الوضوء. ) از اين رو شيعه، الي را به معناي مع نگرفته است، بلكه ميگويد: الي تنها براي بيان حدّ شستن است نه كيفيت شستن.

3. مسح سر: و امسحوا بروؤسكم. طبق صريح برخي روايات و تصريح بعضي از اهل لغت حرف ب به معناي تبعيض ميباشد; يعني قسمتي از سر را مسح كنيد كه در روايات محلّ آن به يك چهارم جلوي سر معين شده است.( نمونه، آيةالله مكارم شيرازي و ديگران، ج 4، ص 286 / وسائل الشيعة، همان، ص 410، باب 22. )

4. مسح دو پا: و امسحوا بروؤسكم و?گرجلكم إلي الكعبين قرار گرفتن ارجلكم در كنار روؤسكم گواه بر اين است كه پاها نيز بايد مسح شود.( نمونه، همان. )

(كعب)، هم به معناي برآمدگي پشت پا و هم به معناي مفصل، يعني نقطهاي كه استخوان ساق پا با استخوان كف پا مربوط ميشود بيان شده است.( قاموس قرآن، سيدعلياكبر قرشي، ج 6، ص 117و118، دارالكتب الاسلامية. )

بنابراين، پر واضح است كه وضوي رسولاكرمنيز مثل همين وضويي بوده كه شيعه ميگيرد و نيز نماز خواندن پيامبر; زيرا بعد از رسولاكرمامامان معصوم: و فرزندان به حق رسولاكرمهستند كه ميتوانند بيانگر سيرة راستين جدّشان باشند، و آنچه از امامان به ما رسيده، نيز بيانگر همين وضو و نمازي است كه علماي شيعه به آن اعتقاد دارند.]علماي شيعه نيز احكام و فروعات دين را از روايات امامان: گرفتهاند[; مثلاً در روايتي از زراره و بُكير نقل شده كه از امامباقر7 دربارة وضوي رسولاكرمپرسيدند. حضرت فرمان داد ظرف آبي آوردند دست راست خود را در آب فرو برد، مشتي از آن آب را برگرفته و به صورت خود ريخت و صورت خود را با آن شست; سپس دست چپ خود را در آب فرو برد و مشتي از آن گرفت و به ساعد خود ]يعني از مرفق به پايين[ ريخت، و دست راست خود را با آن شست; ولي همواره دست را از بالا به پايين كشيد، و هيچگاه از پايين به طرف مرفق نكشيد، نه در دست راست و نه در دست چپ; سپس با كف دست راست خود، با دست چپ همان كرد كه در دست راست كرد، ...( فروع كافي، ج 3، ص 25 ـ 26، ح 4 / براي مطالعه بيشتر ر.ك: وسائل الشيعة، همان، باب 15 از ابواب كيفيت وضوء. ) وقتي امامان معصوم: هم در گفتار و هم در عمل، طريقة وضو گرفتن را مشخص كردهاند، و ما شكي در حجيت قول، فعل و تقرير آن بزرگواران نداريم، و شك نداريم كه مانند پيامبر اكرموضو ميگرفتهاند، قول و فعل آنها حجت است و بايد پيروي كرد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.