-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(20466)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13085)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(9769)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(5314)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2542)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(1664)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(1558)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(1340)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1092)
-آيا كتاب زبور داود به زبان فارسي موجود است ؟

(948)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:27274 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

چرا خداوند ازيك طرف ما را آزاد به خود واگذاشته است و از طرفي ما را محصور كرده است كه فقط دين اسلام را بپذيريم و پيرو آن باشيم آيا اين عين جبر نيست؟

لا اِكراهَ في الدين قد تَبَيَّنَ الرُشدِ مِنَ الغي فَمَن يَكفُر بِالطاغوتِ وَ يُؤمِنُ بِاللهِ فَقَد اِسْتَمسَكَ بِالعُروَ ة الوُثقي (1) اجباري در دين نيست راه هدايت و ضلالت بر همه كس روشن گرديد ، پس هر كه از راه كفر و سركشي برگردد و به خدا ايمان آورد به رشته محكم و استواري چنگ زده كه هرگز نخواهد گسست.

همانطور كه خداوند در اين آيه مي فرمايد انسانها در انتخاب ايمان و انتخاب دين هيچ اجباري ندارند . اما اگر بخواهند ديني را انتخاب نمايند آن ديني كه مقبول خداوند متعال است ، دين خاتم يا همان دين اسلام مي باشد .

ان الدين عندالله الاسلام (2) همانا دين پسنديده نزد خدا آئين اسلام است

براي اينكه مطلب واضح تر شود مثالهايي ذكر مي كنيم ، بعنوان مثال اگر كودكي خردسال بخاطر سطح فكري كه دارديك سري اعمال كودكانه انجام دهد ما آنرا امري طبيعي و عادي مي پنداريمو

از او توقع رفتار يك انسانبالغ و عاقل را نداريم اما اگر همان رفتار ازيك انسان بالغ و عاقل سر بزند، بخاطر اينكه سطح توقع ما بالاتر است آن رفتار براي ما غير قابل قبول و پذيرش خواهد بود ، و يا اگر شخصي پس از اتمام و گذراندن آموزش دورة دبستان ،راهنمايي و دبيرستان اگر بخواهد ادامه تحصيل بدهد ما او را مستحق دريافت تعليماتي در سطح آموزش عالي و ورود به دانشگاه مي دانيم و اگر به اين شخص گفته شود شما براي ادامه تحصيل دوباره مشغول كسب تعليمات دورة ابتدايي شويد . او اين توصيه را امري بيهوده و غير معقول خواهد دانست .

در مورد اديان الهي نيز بايد گفت كه خداوند پيامبران زيادي را براي هدايت و تعليم بشر فرستادكه تعداد آن بر طبق روايات به صد و بيست و چهار هزار پيامبر مي رسد . همه اين پيامبران آمدند و مرد م را مورد تعليماتي قرار دادند ، تا نوبت به دين خاتم كه همان دين اسلام مي باشد رسيد . در اين هنگام بشر به يك بلوغ لازم براي دريافت اين دين رسيد و بدينوسيله ساير اديان الهي منسوخ شد . ضمن اينكه بايد گفت اديان گذشته بوسيله دخل و تصرفات و بدعتهايي كه به آن وارد شده بود ، از مسير اصلي خود منحرف شده بود از اين جهت است كه خداوند مي فرمايد :

و من يبتغ غير الاسلام دنيا فلن يقبل منه و هو في الاخره من الخاسرين(3) ( هر كس غير از اسلام ديني اختيار كند هرگز از وي پذيرفته نيست و او در آخرت از زيانكاران است ) البته هر انساني در پذيرش اسلام آزاد است اما اگر پذيرفت حق ندارد بعد از آن دين ديگري را برگزيند زيرا اين يك نوع توهين و توطئه بر عليه دين است كما اينكه در صدر اسلام گروهي از دشمنان با هم تصميم گرفتند اسلام را بپذيرند و بعد از آن با حالت تمسخر از اسلام خارج شوند و بدينوسيله ديگران را نيز در مورد اسلام به شك اندازند لذا آيه ارتداد نازل شد و چنين حقي را به مسلمانان نداد و آن دشمنان نيز از انجام نقشه خود منصرف گشتند . در مورد ارتداد هم بايد عرض كنم كه اگر كسي از اسلام برگردد و دين ديگري را اختيار كند و اين ارتداد او ضرري به جامعه اسلامي زند ( مانند بعضي ايرانيان كه در خارج از كشور مرتد شدهاند و به دامان شيطان پناهنده شدهاند ) حكومت اسلامي هم اقدامي بر عليه آنان نميكند ولي اگر بخواهند بر عليه دين در جامعه اسلامي سخني بگويند يا فعاليتي انجام دهند حكم اعدام در مورد آنها اجرا ميشود و اين ابراز امنيت و حفظ ارزشها مخصوص اسلام نيست بلكه در همه جوامع امروزي چنين است كه اگر كسي بر خلاف منافع آنها كاري انجام دهد يا سخني بگويد با او شديداً برخورد ميكنند و تمام شعارهاي دموكراسي ،آزادي بيان و . . . را كه براي فريب من و شما ساختهاند زير پا خواهند گذاشت چنانكه در افغانستان ، فلسطين ، عراق و . . . شاهد آن هستيم .













منابع و مآخذ :

1 ـ بقره / 256

2 ـ آل عمران / 19

3 ـ آل عمران / 85

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.