-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(20447)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13085)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(9767)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(5308)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2542)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(1664)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(1558)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(1340)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1091)
-آيا كتاب زبور داود به زبان فارسي موجود است ؟

(947)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:27635 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

3 - تصوف با تهذيب نفس و خواندن دعاها و ذكرهاييكه از طرف شرع رسيده است چه فرقي دارد ؟
3 - راه پيدا كردن صفا و تهذيب نفس در تعاليم عاليه اسلام يعني در قرآن و روايات راجع به كمتر موضوعي چون تهذيب نفس و تقوي و پاكدامني و ياد خدا بودن و ارتباط با خدا سفارش شده است . در خـطبه هاي اميرالمومنين علي عليه السلام شايد نتوانيم خطبه يي پيدا كنيم كه درباره تقوي و تـهـذيـب نـفـس سفارش نكرده باشد ولي نكته قابل توجه اين است كه دراسلام اينگونه امتيازات روحي از همه افراد خواسته شده و راه تحصيل آنهم همين عبادات مرسوم بين مسلمين ( از قبيل نـمـاز , روزه , زكـات , دروغ نـگفتن , غيبت نكردن , از خيانت و جنايت خودداري كردن و غيره ) معرفي شده است . اسلام خواسته است همه مردم هميشه اهل ذكر باشند ولي طبق روايتي كه از امام صادق (ع ) وارد شده (2) معني هميشه ياد خدا بودن اين نيست كه فقط انسان صبح تا شام سبحان اللّه و الحمد اللّه و لا اله الا اللّه و اللّه اكبر بگويد , بلكه هميشه به ياد خدا بودن اين است كه شخص در موقع انجام هر كاري بياد خدا باشد تا اگر خلاف دستورات الهي است از خداوند بترسد و آنرا ترك كند , و اگر از واجـبات و وظائف ديني اوست انجام دهد , و همينطور اسلام خواسته همه پاك باشند ولي تهذيب نـفـس به اين نيست كه انسان مرشدي داشته باشد و در مواقع معيني به خانقاه برود و ياآنطور كه بـعـضـي از صوفيان مي گويند دست از كار و كسب بكشد و گاهگاهي خود را به كارهاي پست از قـبـيـل ( پـا بـرهنه راه رفتن و يا در مزبله ها زندگي كردن و يا پوست هندوانه و خربزه خوردن و گـدايي كردن ) وادارد تا نفس او مهذب شود بلكه تهذيب نفس و تقوي از نظر اسلام اين است كه انـسان وظايف فردي و اجتماعي خود را انجام دهد و براي اداره زندگي دست به فعاليتهايي بزند ولي در همه احوال به فكر ترقي و تعالي روح خود باشد و بخدا و روز رستاخيز را فراموش نكند . نـمـونـه اعـلاي تـهـذيـب نـفس و ذكر و رسيدن به خدا علي (ع ) بود كه هم كار مي كرد هم نماز مي خواند , هم در ميدانهاي جنگ شركت مي كرد , هم در دل شب با خدا مناجات داشت و از خوف خدا مي گريست , هم بر مسند خلافت تكيه مي زد و هم به ياد خدا و درفكر اصلاح اجتماع و رشد و سـعـادت مـسـلـمانها بود بنده حقيقي خدا بود و هميشه درراه ترقي و تعالي اسلام و مسلمين مـي كـوشـيـد و حـتي در راه وحدت اسلامي و براي حفظپايمردي و استقامت نيروهاي اسلامي و جلوگيري از اختلافات داخلي مدت 25 سال از حق مسلم خود گذشت . بـاري در خـانـه نـشـسـت و ديگران رياست كردند و آن حضرت ناضر همه حوادث بود و تاآنجا كه مـي توانست حقايق اسلامي را حفظ مي كرد , و در هيچ تاريخ و كتاب حديثي نوشته نشده كه علي (ع ) بـراي تهذيب نفس چون صوفيان مجلس رقص و وجد داشته باشد ,علي (ع ) قرآن مي خواند و گـريه مي كرد نماز مي خواند و از اين راه تقرب به خدامي جست - هميشه سعي مي كرد نمازهاي خود را در مسجد به جا آورد و سرانجام در مسجدشهيد شد , علي (ع ) بدينوسيله به جهانيان اعلام كرد نماز در مسجد است كه موجب ترقي و تهذيب روح است نه رقص و وجد در خانقاه . پـس بـايد گفت راه تهذيب نفس و اخلاق و صفاي باطن همان راهي است كه حضرت رسول اكرم (ص ) و عـلي و ساير ائمه عليهم السلام پيموده اند و اين راه در كتابهاي اخلاقي و حديث به ويژه در كتاب جهاد ( قسمت جهاد نفس ) كه مشتمل بر صدها روايت آموزنده است به طور گسترده بيان شـده اسـت و از هـمـيـن راه رجـال بزرگ اسلامي مانند شيخ بهائي و بحرالعلوم و شيخ انصاري و سـايـريـن تـوانـسـتند به مراحل نهايي تهذيب نفس و خلوص نيت و صفاي باطن برسند تا حديكه كـارهاي شگرفي در كتابها از آنان نقل شده است كه همه حاكي از بلندي روح و تقرب آنان به عالم معنويت و خداي جهان است .

بيست پاسخ
هيئت تحريريه موسسه در راه حق 2 - اصول كافي ج 2 ص 80

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.