-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(23827)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13188)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(10889)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(5657)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2598)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(1829)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(1790)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(1435)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1250)
-آيا كتاب زبور داود به زبان فارسي موجود است ؟

(1062)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:27659 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

آيات و رواياتي كه روزي را مقسوم از طرف خداوند ميدانند، با آيات و رواياتي كه روزي را ثمره تلاش انسان ميدانند، چگونه قابل جمعند؟

در بعضي آيات دارد كه خداوند تقسيم روزي ميكند «قَسَّمَ بَيْنَهُم مَعِيشَتَهم» زخرف/32 [خداوند بين مردم تقسيم معيشت مي‎كند] و او متكفل رزق هر جنبندهاي است «وَما مِنْ دابَّة فِي الْاَرْضِ اِلّا عَلَي اللِه رِزْقُها...» هود/6 [هيچ جنبندهاي در زمين نيست، الا اينكه روزي او به عهده خداوند است.]



در بعضي ديگر از آيات آمده است كه وسعت و تنگي روزي به خواست خداست «اَوَلَمْ يَرَوْا اَنَّ اللهَ يَبْسُطُ الْرِّزْق لِمَنْ يَشاءُ وَيَقْدِر» روم/37 [آيا نديدند كه خداوند هر كه را بخواهد صاحب روزي وسيع ميكند، و هر كه را خواهد تنگ روزي گرداند.]



در روايات اسلاميهم به اين معنا اشاره شده است علي (ع) ميفرمايند «وقَدَّر الاَرْزاقَ فَكثَّرَ ها وَقَلَّلَها وَقَسَّمَها عَلي الضيقِ وَالسَّعَةِ» (نهج البلاغه، خطبه 91) [خداوند ارزاق را مقدر ساخته و زياد و كم نموده، و بر حسب تنگي و وسعت معيشت آن را تقسيم كرده است.] اكنون اين سؤال پيش مي‎آيد كه اگر چنين باشد، تلاش و كوشش براي تحصيل معاش و روزي و برنامه‎ريزي براي بهبود وضع اقتصادي مفهومي نخواهد داشت، ولي با توجه به ساير آيات و روايات هنگامي كه همه در كنار يكديگر چيده شود، پاسخ اين سؤال روشن ميگردد، كه منظور از تضمين رزق از سوي خداوند و تكفل و تعهد و تقسيم آن، فراهم آوردن زمينهها است، زمينههائي در خارج از وجود انسان، و زمينههائي در درون وجود او ، كه هرگاه دست به دست هم دهند، انسان سهم خود را از روزي دريافت ميكند، اين درست به آن ميماند كه حقوق كاركنان يك شركت از طرف رئيس آن شركت تعيين مي‎شود، ولي هرگز در خانه آنها نمي‎آورند بلكه آنها بايد شخصاً بروند، و ليست حقوق را پر كنند، و حق خود را دريافت دارند.



اين نكته را نيز نبايد فراموش كرد كه خداوند براي اينكه مردم در عالم اسباب گم نشوند، و روزي را نتيجه منحصر به فرد تلاش و كوششهاي خود به تنهائي ندانند، گاه به اشخاصي روزي ميرساند كه تلاش چنداني نكردهاند، و گاه روزي را از كساني ميگيرد كه تلاش فراوان داشتهاند، تا روشن سازد در پشت اين دستگاه ، قدرت ديگري حاكم است، (ولي نبايد فراموش كرد ، كه اين در حقيقت يك استثناء است، اما اصل اساسي همان تلاش و كوشش است).



و شايد به خاطر همين مطلب است كه در حديثي از پيامبر اكرم (ص) آمده است «وَاعْلَمُوا اَنَّ الرّزقَ رِزْقان فَرِزْقٌ تَطْلُبُونَهُ وَرزْقُ يَطْلُبُكُم فَاطْلُبُوا اَرْزاقَكُم مِنْ حَلالِ فَانِّكُم اِنْ طَلَبْتُمُوها مِنْ وُجُوهِها اَكَلْتُمُوها حَلالاً وَاِنْ طَلَبْتُمُوها مِنْ غَيْرِ وُجُوهِها اَكَلْتُمُوها حَراماً...» (وسائل الشيعه 12/29) [بدانيد رزق دو گونه است رزقي كه شما بدنبال أن ميرويد ورزقي كه آن به دنبال شما ميآيد، بنابراين رزق را از طريق حلال طلب كنيد، كه اگر از طريق صحيح آن را بطلبيد، آن را به صورت حلال ميخوريد و اگر از غير طريق صحيح بطلبيد همان را به صورت حرام ميخوريد.]



اين دوگونگي روزي در واقع دليل بر جمع ميان آيات و رواياتي است، كه روزي را مقسوم و تضمين شده ميشمرد، و آيات و رواياتي كه نقطه مقابل آن، جد وجهد و تلاش را شرط بهرهگيري از روزي معرفي ميكنند.








اخلاق اسلامي ج 1


اكبر خادم الذاكرين

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.