-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(20247)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13080)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(9724)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(5262)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2538)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(1659)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(1546)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(1333)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1089)
-آيا كتاب زبور داود به زبان فارسي موجود است ؟

(943)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:27691 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

چه دليلي بر همساني پيامبر و علي(ع) در شهود عرفاني وجود دارد؟
اكنون نموداري از آنچه رسول گرامي اسلام(ص) درباره علم شهودي عليّ بن ابي​طالب(ع) فرموده است ارائه مي​شود: «خُلِقْتُ أنا و عليّ من نور واحدٍ» (خصال، ص31، ح108.) اين مضمون كه رسول اكرم (ص) و امير​المؤمنين(ع) از يك نور آفريده شدند در جوامع روايي كاملاً مضبوط است؛ چنانكه حيات و ممات اين دو بزرگوار هماهنگ است و چون رسول گرامي(ص) داراي جهان​بيني شهودي بود، نه حصولي؛ چنانكه حيات آن حضرت عارفانه بود، نه حكيمانه و متكلمانه، عليّ بن ابي​طالب (ع) نيز كه در نور آفرينش همتاي رسول اكرم(ص) است و در حيات و ممات همسان آن حضرت است، گرچه در نبوت و رسالت تشريعي سهمي ندارد، مي​توان گفت كه جهان​بيني عليّ بن ابي​طالب شهودي بود، نه حصولي و حيات آن حضرت(ع) عارفانه بود، نه حكيمانه و متكلمانه؛ چنانكه از آيه كريمه «وأنفسنا و أنفسكم ...» آل عمران/61 نيز با بررسي دقيق مي​توان همسان بودن اين دو ذات نوراني را در شهود عرفاني استظهار كرد.

همين تقارن در نحوه شهود و حيات در احاديث ديگر ملحوظ است؛ نظير آنچه از رسول گرامي اسلام(ص) رسيده است كه فرمود: «يا عَلي ما عَرف اللهَ إِلّا أنَا و أَنت و ما عَرَفَني إلّا الله و أنت و ما عَرَفَك إلّا الله و أنا» (مختصر بصائر الدرجات/125) زيرا معلوم مي​شود چنين انسان كاملي كه معرفت او جز براي خداوند مقدور ديگري نيست و شناخت خداوند به آن اندازه كه براي موجود امكاني مقدور است فقط ميسور اوست در جايگاه رفيع اعتلاي روح قرار دارد و چنان روح كاملي حتماً اسرار جهان امكان را در پرتو تجرّد تامّ عقلي خود مشاهده مي​كند و در اين جهت عليّ بن ابي​طالب(ع) همتاي رسول گرامي(ص) خواهد بود.

البته امتياز حضرت رسول(ص) همچنان محفوظ است، ليكن تعبير آن حضرت(ع) از عليّ بن ابي​طالب(ع) به اين كه «علي نسبت به من به منزله سرِ من از بدن من است» (مناقب خوارزمي/148، 174 و ... .) مفيد چنان اهتمامي است.

: آية الله جوادي آملي
حيات عارفانة امام علي(ع)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.