-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(20256)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13080)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(9727)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(5285)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2538)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(1660)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(1547)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(1333)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1089)
-آيا كتاب زبور داود به زبان فارسي موجود است ؟

(943)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:27696 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

چه دلايلي بر رسالت​شناسي شاهدانه علي(ع) وجود دارد؟
چون وحي و نبوّت و رسالت رسول اكرم(ص) نموداري از هدايت و حكمت الهي است و از منظر حكمت و كلام، هدايت رسول اكرم(ص) فعل ويژه خداست و از مرآي عرفان ظهور خاص الهي است، كسي كه خدا را با چشم دل مشاهده كرد افعال و نيز مظاهر او را خواهد ديد. بنابراين، عليّ بن ابي​طالب(ع) كه در پاسخ «ذِعْلَب» سنّت ديرپا و سيرت دامنه​دار خود را چنين ستود كه «من آن نيستم كه خدايي را كه با چشم قلب و حقيقت ايمان نبينم بپرستم» حتماً ايحاي خدا و ارسال الهي و انزال صحيفه ربوبي را مشاهده كرده است؛ زيرا اصل حاكم بر مُسَبّب​ها اين است كه رؤيت آنها محكوم رؤيت اسباب آنهاست:

«ذَوات الأسباب لا تُعْرف إلا بأسبابها» (اسفار1/26). طبق اين اصل يقيناً عليّ بن ابي​طالب(ع) شعاع وحي خدا را ديده است.

گذشته از آن دليل عام، دليل خاص ديگري در مسئله وجود دارد كه به​طور اجمال به آن اشاره مي​شود. اميرالمؤمنين(ع) در اين​باره چنين فرمود: «وَلَقد كان يجاور في كلّ سنةٍ بحِراء فاراه و لايراه غيري، ولم يجمع بيتٌ واحد يومئذٍ في الأسلام غير رسول الله(ص) وخديجة و أنا ثالثهما، أَرَي نورَ الوحي والرِسالة، وأَشمُّ ريحَ النَبوّة، ولَقد سَمِعَت رَنّةَ الشَيطان حين نَزل الوحي عليه(ع). فقلتُ: يا رسول الله ماهذه الرنّة. فقال: هذا الشيطان قد أيس من عبادته. إنّك تَسمع ما أَسمع و تَري ما أَري، إلّا أنّك لَستَ بِنَبيّ و لكنّك لَوزير و إِنَّك لَعلي خيرٍ» (نهج البلاغه، خطبه 192، بند119).

مطالب فراواني از اين گفتار كوتاه عَلَوي استنباط مي​شود كه به برخي از آنها پرداخته خواهد شد.

يكم: وحي و رسالت موجودهايي نوراني و داراي نور معنوي است كه آن نور با چشم جان ديده مي​شود.

دوم: نبوّت همان​طور كه نوراني و مُبْصَر است معطّر و مشموم است.

سوم: قلبِ وليّ خدا همان​طور كه بصير است، شميم نيز هست؛ يعني قلب وَلَوي هم باصره است و هم شامّه. از اين​رو هم مي​بيند و هم مي​بويد.

چهارم: قلب خليفه الهي گذشته از ديدن و بوييدن، نيروي شنوايي هم دارد؛ يعني سميع هم هست كه ناله ابليس را شنيده است.

پنجم: قلب انسان نايل كه مظهر تامّ بسيط الحقيقه است همه كمال​هاي امكاني را بدون تركّب و تكثّر داراست.

ششم: ديدن نور وحي و رسالت و بوييدن رايحه نبوّت و شنيدن ناله شيطان از خصوصيات مقام شامخ ولايت الهي است و اختصاصي به صاحب رسالت تشريعي، يعني پيامبر ندارد.

هفتم: عليّ بن ابي​طالب(ع) كه واجد همه كمال​هاي وجودي ياد شده است فاقد منزلت نبوّت و رسالت تشريعي است و فقط وزير رسول خدا(ص) است.

هشتم: ايمان عليّ ابن ابي​طالب(ع) به وحي و رسالت و نبوّت از سنخ ايمان به شهادت است، نه ايمان به غيب؛ همان​طور كه ايمان رسول اكرم(ص) به معارف ياد شده از قبيل ايمان به شهادت بود، نه ايمان به غيب؛ زيرا وحي و فرشته​اي كه پيك وحي است و ساير مآثر غيبي در قلب مطهر نبيّ گرامي(ص) فرود آمد: «نَزَلَ به الروح الأمين عَلي قَلبك لِتكون من المُنذِرين» شعراء/193ـ194. وقتي معارف مزبور بر قلبِ وسيع و طاهر رسول اكرم(ص) نازل شود و آن حضرت همه آن حقايق را ببيند، همه آن معارف مشهود وي خواهد بود، نه غايب از او، و ايمان آن حضرت(ص) به آن معارف از سنخ ايمان به شهادت خواهد بود، و اگر عنوان ايمان به اصول مزبور وصف مشترك رسول گرامي و ساير مؤمنان قرار گرفت منظور از آن همان معناي جامع بين غيب و شهادت است و هيچ​گونه اختصاصي به ايمان به غَيْب ندارد. امور هشت​گانه فوق ناظر به علم شهودي عليّ بن ابي​طالب(ع) نسبت به وحي و نبوّت است.

: آية الله جوادي آملي
حيات عارفانة امام علي(ع)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.