-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(20265)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13080)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(9729)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(5286)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2538)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(1660)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(1548)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(1333)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1089)
-آيا كتاب زبور داود به زبان فارسي موجود است ؟

(943)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:27851 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

هدف از تقريب چيست؟
به تعبير حضرت آيت اللّه سبحاني : واقعيت تقريب در دو جمله كوتاه خلاصه ميشود :
1 . دعوت به شناخت مذاهب اسلامي از يكديگر تا قدر مشتركها روشن گردد .
2 . ايجاد تفاهم ميان فرق اسلامي ، و عرضه انديشه از طريق دليل و برهان ، با حفظ حرمت دگرانديشان .
به خاطر دارم در سال 1328 ه' ش . كه از عمر تقريب چندان نميگذشت ، مرحوم شيخ محمدتقي قمي در مدرس مدرسه فيضيه براي جمعي از طلاب و فضلاي آن روز كه مشايخ امروز ميباشند ، هدف از تشكيل «دارالتقريب بين المذاهب الاسلامية» را تشريح كرد . محور گفتار او اين بود : «هدف تقريب مذاهب است نه تذويب مذاهب ، و به ديگر سخن ، هدف اين نيست كه سني شيعه شود ، يا شيعه سني گردد ، بلكه هدف اين است كه هريك با حفظ موقف خود ، با طرح مشتركات ، الفت بيشتري پيدا كنند و مسائل اختلافي را در محيطي آرام ، مطرح نمايند و در عين حال به عقايد يكديگر احترام بگذارند» . روشنترين گواه بر اين كه هدف از تقريب ، ذوب عقايد ، يا ذوب فرق در يك عقيده ، يا يك فرقه نيست ، كلمه خود «تقريب» است ، لذا از اين واژه ، بهره ميگرفتند ، نه از واژه «وحدت» . و اگر هم آن را نيز بر زبان جاري ميكردند ، مقصودشان وحدت اجتماعي و سياسي بود ، نه وحدت در انديشه .

آقاي واعظ زاده ميگويد :
«كه من اصرار دارم بايد در زمان ما از اين ديدگاه مسأله را بررسي كرد لا اقل افرادي كه طرفدار وحدت اسلامي و تقريب مذاهب وداعيان تقريب هستند . . .
اين گروه اگر بخواهند از اصرار بر ديدگاه اول ( برمبناي اعتقاد به خلافت منصوص علي عليه السلام ) به وحدت برسند ، عادتاً محال مينمايد ، وقهراً اهل سنت به آنها خواهند گفت : شما با اين ديدگاه خود ، تمام انصار و مهاجرين را زير سؤال برديد ، و از آن همه آيات قرآن درباره آنان ، چشم پوشي كرديد . در اين صورت ما و شما چگونه ميتوانيم به وحدت برسيم ، و با هم در يك صف بايستيم؟»
اينجا بايد گفت : كه صاحبان اين تفكر غلط و بي اساس ، در برابر امضاء مشروعيت خلافت شيخين و دست برداشتن از خلافت منصوص حضرت علي عليه السلام چه امتيازي به دست آورده اند؟
فقهاء اهل سنت كه منكر خلافت ابوبكر و عمر را كافر ميدانند ، آيا با تن دادن به مشروعيت خلافت خلفاء ، از اين تكفير دست بر ميدارند؟
و يا در كتابي كه با حمايت حاكمان مكه و مدينه در همين سالهاي اخير به نام «مسألة التقريب»كتاب «مسألة التقريب بين أهل السنّة والشيعة» رساله فوق ليسانس دكتر قفاري است كه اخيراً در كشور سعودي ، بارها چاپ شده است . جهت آگاهي بيشتر به ج 2 ص 253 ، از چاپ پنجم مراجعه شود
منتشر شد ، اولين پيش شرط وحدت و تقريب با شيعه را إثبات مسلمان بودن شيعه دانستهاند ، آيا با دست كشيدن از خلافت منصوص حضرت امير عليه السلام ، دارندگان اين چنين انديشه را بعنوان يك مسلمان قبول ميكنند؟
اگر چنين است ، اين مسلماني مبارك باد ، ولي به قول حافظ :
گر مسلماني همين است كه حافظ دارد
واي اگر از پس امروز بود فردايي
بايد از صاحبان اين انديشه باطل پرسيد كه آيا امضاء مشروعيت خلافت شيخين ، خط بطلان بر مظلوميت صديقه طاهره عليها السلام نيست؟
وآيا زير سؤال رفتن روايت صحيح إمام كاظم عليه السلام كه فرموده : «إنّ فاطمة شهيدة صديقة»كافي ج 1 ، ص 458 . و مرحوم مجلسي در ذيل اين روايت آورده : «وهو من المتواترات» . مرآة العقول : ج 5 ، ص 318 ، نميباشد؟

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.