-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(31079)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13358)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(12330)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(6946)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2705)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2032)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(1971)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(1716)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1432)
-آيا كتاب زبور داود به زبان فارسي موجود است ؟

(1196)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:28814 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:4

آيا بين عدل الهي و علم پيشين او تعارضي وجود ندارد؟
گرچه در سؤال، مسأله تضاد عدل الهي با علم پيشين او بر بستر حركت انسان مطرح شده است اما تعارض - اگر تعارضي باشد - در درجه اوّل بين علم پيشين خدا در مورد مسير زندگي انسان و مسأله اختيار او روي مي كند؛ يعني اگر انسان، موجودي مختار است و سرنوشت و پرونده زندگي خود را با اراده و انتخاب خود رقم مي زند و بر آن چه كه بر او مي گذرد و در مسير زندگيش پيش مي آيد، همه و همه ناشي از اختيار و گزينش خود او بوده است پس پاسخ اين سؤال كه علم فراگير الهي بر همه عالم سايه افكنده است و هم او به مقتضاي علم ذاتي خود، بر همه اسرار و حوادث عالم آگاه است چه مي شود؟ قرآن در اين باره مي فرمايد: {A{/Bوَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ اَلْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلاَّ هُوَ وَ يَعْلَمُ ما فِي اَلْبَرِّ وَ اَلْبَحْرِ وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُها وَ لا حَبَّةٍ فِي ظُلُماتِ اَلْأَرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ فِي كِتابٍ مُبِينٍ {w1-38w}{I6:59I}/}A}؛ {Mكليدهاي غيب، تنها نزد اوست؛ و جز او كسي آن را نمي داند. او آنچه را كه در خشكي و درياست، مي داند. هيچ برگي [از درختي ]نمي افتد مگر اين كه از آن آگاه است. و نه هيچ دانه اي در تاريكيهاي زمين، و نه هيچ تر و خشكي وجود دارد جز اين كه در كتابي آشكار [ در كتاب علم خدا] ثبت است M}»، {V(انعام/59)V}. در جاي ديگر مي فرمايد: {A{/Bوَ اَللَّهُ يَعْلَمُ ما تُسِرُّونَ وَ ما تُعْلِنُونَ {w1-8w}{I16:19I}/}A}؛{M خداوند، آنچه را پنهان مي داريد و آنچه را آشكار مي سازيد، مي داندM}»، {V(نحل/19)V}. نيز در قرآن آمده است: {A{/Bيَعْلَمُ خائِنَةَ اَلْأَعْيُنِ وَ ما تُخْفِي اَلصُّدُورُ{w1-7w}{I40:19I}/}A}؛{M او چشم ها را كه به خيانت مي گردد و آنچه را سينه ها پنهان مي دارند، مي داندM}»، {V(مؤمن - غافر -/19)V}. البته فقط به چند مورد به عنوان نمونه اشاره گرديد و آيات در اين زمينه متعدّد است، {V(به عنوان مثال ر.ك: يونس/61 ؛ بقره/29، 197، 235 ؛ آل عمران/29 و...)V}. با توجه به آيات مذكور، آنچه به عنوان نقطه تعارض به نظر مي رسد ميان علم خدا و مختار بودن انسان است. بنابراين تكيه پاسخ به سؤال در مورد علم خداوند و اختيار انسان است نه بحث در مورد علم خدا و عدالت اوست. يعني، اين چه اختياري است كه مسير حركت من از پيش نزد علم الهي معلوم است. اين چه اختياري است كه امكان برداشتن گامي بر خلاف خط سير ترسيم شده علم پيشين الهي را براي من انسان مختار، غير ممكن مي سازد؟ يك بام و دو هوا كه نمي شود. هم من مختار باشم و هم مسير حركت من از پيش نزد علم الهي مشخص و معيّن باشد؟ البته اشكال مطرح شده در خصوص تعارض اختيار انسان با علم قبلي الهي، به طور غير مستقيم با عدل الهي هم ارتباط پيدا مي كند؛ زيرا وقتي مسير حركت انسان از پيش نزد خدا معلوم است، پس در صورتي كه انسان مسير خلاف معلوم الهي را طي كرد هيچ مسؤوليتي ندارد، همان طور كه در صورت طي مسير صلاح، مستحق هيچ اجر و پاداشي نخواهد بود. اين چه عدالتي است كه خداوند، خطا كاري را كه خطاهاي انجام يافته توسط او از قبل در علم پيشين الهي معلوم بود به جهنم مي برد؟! به قول خيام: {Sمي خوردن من حق زازل مي دانست # گر مي نخورم علم خدا جهل بودS} شكي نيست كه خداوند از پيش بر اعمال آدميان آگاهي دارد، ولي آنچه كه در علم خداوند ثبت و ضبط است، فعل انسان، همراه با همه قيود و خصوصيات آن است نه بدون آن ها. علاوه بر ويژگيهاي زماني و مكاني، يكي از آن خصوصيات كه با فاعل ارتباط پيدا مي كند مسأله اختيار است. يعني خداوند از پيش مي داند شخص خاصي، در زمان و مكان معين، با بهره گيري از اختيار خويش - و نه به صورت جبري و خارج از قلمرو اختيار و تصميم گيريش - آن كار را انجام مي دهد. و اگر علم خداوند به وقوع اختياري فعلي، تحقق گيرد آن فعل حتماً از روي اختيار، صورت خواهد گرفت. بنابراين چنانچه فاعل، ابتدا بر انجام رفتار خاص تصميم بگيرد مي گوئيم اين مسأله را خدا از قبل مي دانست ولي اگر با اختيار خودش، مسير رفتارش را عوض كند و طور ديگري عمل كند مي گوئيم همين را هم خدا از پيش مي دانست. متعلّق علم خدا، تصميمي است كه انسان با اختيار خود مي گيرد و هر تصميمي را كه انسان با اختيار و انتخاب آزادانه خود اتخاذ كند مي گوئيم همين را خداوند مي دانست. مثلاً خداوند مي دانست كه شمر، امام حسين(ع) را شهيد خواهد كرد. حال اگر، حتي در آخرين لحظات، شمر تصميم خود را عوض مي كرد و جزء شهداي كربلا مي شد، مي گوئيم خداوند مي دانست كه شمر با اختيار خودش، چنين سرانجامي را براي خود رقم خواهد زد. مفاهيمي مانند تقدير و سرنوشت هم بدين معني است كه آنچه براي او مقدّر شده است، همان افعال اختياري اوست كه از روي اختيار انجام خواهد داد. يعني همه آنچه را كه انسان با اختيار خود انجام مي دهد مي گوئيم همين براي او مقدّر شده بود. به تعبير علمي، وقوع هر رفتاري، علّتي دارد و جزء اخير علت فعلِ اختياري، اراده فاعل مي باشد. در مورد قضاء الهي هم همين گونه است. اين كه به قول قرآن، قضاي الهي تخلّف بردار نيست بلكه وقوع آن حتمي است، {V(بقره/117: {/Bبَدِيعُ اَلسَّماواتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ إِذا قَضي أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ {w1-13w}{I2:117I}/}: هستي بخش آسمانها و زمين اوست. و هنگامي كه فرمان وجود چيزي را صادر كند، تنها مي گويد موجود باش و آن [شيئي ]فوراً موجود مي شود)V} بدين معني است كه كار اختياري انسان، با وصف اختياري بودن، مورد قضاي الهي است و اختياري بودن آن از مشخصات، شئون و مراحل تقدير آن است، {V(آموزش فلسفه، مصباح يزدي، محمدتقي، انتشارات مؤسسه در راه حق، قم، 1367 ش)V}. منابعي براي مطالعه بيشتر: 1) عدل از ديدگاه تشيع، محمدي ري شهري 2) عدل الهي، شهيد مطهري 3) جبر و اختيار، محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.