-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(20470)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13085)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(9769)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(5314)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2542)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(1664)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(1558)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(1340)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1092)
-آيا كتاب زبور داود به زبان فارسي موجود است ؟

(948)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:29012 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

چطور ولايت و حقانيت حكومت معصومين را ميتوان ثابت كرد؟
به اعتقاد شيعه، امامت عبارت است از رياست همگاني و فراگير بر جامعه اسلامي در همه امور ديني و دنيوي. از ديدگاه شيعه چنين رياستي فقط هنگامي مشروع و پذيرفته است كه از طرف خداي متعال باشد و حتي شخص پيامبر نيز نقش استقلالي در تعيين جانشين خود نداشته آن را به امر الهي انجام داد. از اين جهت امامت همانند نبوت يك منصب الهي است و همان گونه كه پيامبر فقط از جانب خدا تعيين مي گردد امام نيز تنها از سوي خدا به امامت منصوب مي شود. از ديدگاه شيعه كسي كه اصالة داراي چنين مقامي باشد معصوم از خطا در بيان احكام و معارف اسلامي و نيز مصون از گناهان خواهد بود. در واقع امام معصوم همه منصب هاي پيامبر اكرم(ص) به جز نبوت و رسالت را دارد و هم سخنان او در تبيين حقايق و قوانين و معارف اسلام، حجّت است و هم فرمانهاي وي در امور مختلف حكومتي، واجب الاطاعة مي باشد. بدين ترتيب، اختلاف شيعه و سني در موضوع امامت، در سه مسأله ظاهر مي شود: نخست، آنكه امام بايد از طرف خداي متعال، نصب شود. دوم، آنكه بايد داراي علم خدادادي و مصون از خطا باشد. سوم، آن كه بايد معصوم از گناه باشد، {V(نگا: آموزش عقايد، استاد محمدتقي مصباح يزدي، تهران، سازمان تبليغات اسلامي، چاپ ششم، بهار 1370 ش، صص 342 - 346)V}. با توجه به مطالب فوق، تنها خداوند است كه مي تواند مقام امامت را براي امام تعيين واو را براي چنين كاري نصب كند، زيرا تنها خداوند مي داند كدام يك از بندگانش از چنين علم و عصمتي بهره مند است و اين بدان خاطر است كه علم و ملكات نفساني از امور غير محسوس است و مستقيماً به تجربه بشر در نمي آيد. اما مصداق يابي مقام امامت با استفاده از برخي آيات قرآن و روايات مي باشد. آياتي كه به نحوي بر شايستگي علي(ع) براي تصدي مقام امامت اشاره دارد فراوان است. علامه حلي در نهج الحق و كشف الصدق به 188 آيه از قرآن براي اثبات امامت علي(ع) استناد كرده است. اين آيات بنابر احاديثي كه در كتب مشهور اهل سنت از پيامبر اكرم(ص) نقل شده نشان دهنده ابعاد شخصيت علي(ع) و امامت وي مي باشد، {V(درسنامه عقايد، همان، صص 180 - 191)V}. امامت امامان ديگر نيز توسط رسول اكرم(ص) با عبارت ها و بيان هاي مختلف ابلاغ شده است در برخي روايات به تعداد دوازده تن اجمالاً تصريح شده است، در پاره اي روايات تك تك نامبرده شده است و در بعضي احاديث تعداد امامان را منحصر در دوازده امام تلقي كرده است كه همه آنها حكايتگر تعيين مصداق امامت توسط و از سوي رسول گرامي اسلام(ص) از طرف خداوند بوده است، {V(نگا: همان، صص 192 - 194)V}.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.