-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(12761)
-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(11211)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(8490)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(4624)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2446)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(1502)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(1347)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(1148)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(953)
-آيا كتاب زبور داود به زبان فارسي موجود است ؟

(834)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:29036 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

علت نگراني حضرت علي(ع) نسبت به آخرت چه چيزهايي بود؟
علت نگراني علي بن ابيطالب(ع) نسبت به آخرت را مي توان به طور كلي در موارد زير خلاصه كرد. {H... آه من قلّه الزاد و طول الطريق و بعد السخر و عظيم الموردH}، {V(نهج البلاغه، قصار الحكم، شماره 77)V}. 1. كمي زاد و توشه، كه روش عارفان در ناچيز شمردن اعمال خود چنين است. 2. طولاني بودن راه، كه چيزي در نزد عقل درازتر از نامتناهي نيست. 3. دور بودن منزل آخرت، به دليل دوري نتيجه و سرانجام كار و نامتناهي بودن آن. 4. سختي هاي رسيدن به قيامت، كه نخستين منزلگاه مرگ است. و بعد از آن عالم برزخ و سپس قيامت كبري. نكته اي را كه بايد در خوف و نگراني معصومين(ع) نسبت به آخرت و عذابهاي آن، مورد توجه قرار داد، اين است كه؛ نگراني و خوف آنها، خوف و ترس عقلي است. چون معصومين(ع) خداي سبحان را به عظمت شناخته اند؛ و لازمه چنين شناختي، ترس عقلي و ترس از هجران حضرت احديت است و سوز آنها از فراق او است. فصل مقوم انسان هاي كامل همان شوق لقاي خدا و خوف هجران اوست (الهي صبرت عذابت و كيف اصر علي فراقك) و اين فصل مقوم همان عقل ناب است و اگر در پرتو آن شوق به بهشت يا خوف از دوزخ مطرح گردد خوف آنها نيز عقلي خواهد بود. و آياتي همچون: {A{/Bإِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً{w1-7w}{I76:10I}/}A}، {V(سوره انسان، آيه 10)V}. {A{/Bوَ لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ {w1-6w}{I55:46I}/}A}، {V(سوره الرحمن، آيه 46)V}. ناظر به خوف عقلي اولياي الهي است، اگر ايشان منزّه از خوف نفساني اند ليكن خوف عقلاني را كه يكي كمال است حتماً دارند. چنين خوف و نگراني از آخرت در رسول گرامي اسلام(ص) نيز مطرح است. {A{/Bإِنِّي أَخافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ {w2-9w}{I6:15I}*/}A}، {V(سوره انعام، آيه 15)V}. ترس و خوف پيامبر اكرم(ص)، ترس از شكنجه بدني و آسيب ديدن نفس و مانند آن نيست؛ بلكه خوف او عقلي است، عقل نظري به لزوم ترس و هراس فتوا مي دهد و عقل عملي آن را اجرا مي كند و كاملاً از جمال و جلال الهي مي ترسد، {V(تفسير موضوعي قرآن كريم، جوادي آملي، جلد 9، ص 234 الي 237)V}. بنابراين خوف و نگراني حضرات معصومين(ع) عموماً و علي بن ابيطالب خصوصاً نسبت به آخرت، عقلاني است. همانطور كه بينش توحيدي آنها عقلي است؛ وسيره آنها نيز بر ترس از معاد استوار است. و در هر كجا كه معصومين(ع) از عذاب آخرت ابراز نگراني كرده اند اشاره به عذاب عقلي است و در هر جا كه شكايت از دردي و فراق نموده اند ناظر به هجران از لقاء الله و جمال و كمال الهي است. خلاصه سخن آنكه اين خوف از عمق بينش آنان نسبت به ذات باري تعالي و درك عظمت ساحت ربوبي نشأت مي گيرد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.