-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(20445)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13085)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(9767)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(5308)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2542)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(1664)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(1558)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(1340)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1091)
-آيا كتاب زبور داود به زبان فارسي موجود است ؟

(947)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:29084 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:0

لطفأ با مثالهاي ساده درباره اشاعره و معتزله كمي توضيح دهيد؟
ز اواخر قرن اول و اوائل قرن دوم هجري اهل سنت به دو فرقه در بحث هاي كلامي به دو فرقه بزرگ اشاعره و معتزله تقسيم شدند اصول سخنان اين دو فرقه در زمان پيامبر(ص) و خلفا نيز بوده است ولي به صورت يك فرقه برجسته از زمان امويان پديدار شدند وجه تمايز برجسته اين دو گروه از يكديگر آن است كه معتزله احكام استقلالي عقل را بر ظواهر ديني و اشاعره ظواهر ديني را بر احكام عقلي مقدم داشتند. از نظر تاريخي اختلاف اشاعره و معتزله در ده مسأله بوده است: صفات خداوند، امكان رؤيت خدا، اعمال بشر، حلول، تأويل قرآن، ايمان، عقاب، شفاعت، خلافت. {V(در اين باب نگا: تاريخ فلسفه در جهان اسلامي، حناالفاخوري و خليل الجو ترجمه عبدالمحمد آيتي، سازمان انتشارات آموزشي انقلاب اسلامي، چاپ سوم، 1376ش، صص 152 و 154 و الميزان علامه طباطبايي، مؤسسه الاعلمي للمطبوعات بيروت، ج 5 صص 277 و 278)V} مثلاً معتزله معتقد بودند: حسن و قبيح عقلي و ذاتي است ؛ پاره اي از افعال ذاتاً حسن و بايستني بوده و برخي ذاتاً قبيح و نبايستي است و عقل ما هم با قطع نظر از خطاب شارع مي تواند حسن برخي افعال و يا قبيح آنها را ادراك كند. اما اشاعره مي گويند: حسن و قبح افعال ذاتي نبوده و بلكه اعتباري است به نظر اين ها هيچ عملي با قطع نظر از خطاب شرعي حسن يا قبيح نيست بلكه همه كارها با قطع نظر از بيان شارع مساوي اند. ازاين رو هر كاري كه شارع تحسين كند ولو آن كه كار ظلم باشد حسن پيدا مي كند و هر كاري كه شارع تقبيح كند آن كار قبيح مي شود. در اين مجال نمي توان در باب دلايل و تمايزات افكار اين دو فرقه بيش از اين سخن گفت. {V(براي مطالعه بيشتر ر.ك آشنايي با علوم اسلامي (كلام اسلامي) شهيد مرتضي مطهري آشنايي با فرق مذاهب، رضا برنجكار.)V}

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.