-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(12759)
-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(11202)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(8488)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(4623)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2446)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(1502)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(1346)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(1147)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(952)
-آيا كتاب زبور داود به زبان فارسي موجود است ؟

(834)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:29165 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

حقيقت شهادت چيست؟ آيا ابن ملجم كه به خاطر قطام حضرت علي(ع) راكشت، او را شهيد كرده است؟
اولاً از ديدگاه قرآن كسي كه در راه خدا قدم بر دارد و در انجام عمل صالح خود خلوص نيّت داشته و جز خداوند متعال قصد ديگري ندارد و تنها براي رضاي خداوند نه مال يا مقام و... كاري را انجام دهد و كشته يا حتي بميرد شهيد محسوب مي گردد، {V(حج/آيات 58 و 59 و نيز نگا: الميزان، علامه طباطبايي، ج 14، ص 399) V} ثانياً فردي كه در راه خدا جان را زنده نگه مي دارد و جسم را مي بازد تا جان زنده اش زنده تر و شكوفاتر گردد، همينكه نيتش خدا باشد در نايل شدن به مقام شهادت براي او كافي است، {V(آل عمران/169، بقره/154، نساء/74، توبه/111 و...)V} و همينكه انگيزه ي قتل او مبارزه با حق و حق مداري و خدا و خدا پرستي باشد براي وصول به اين فوز عظيم بس است، {V(بقره/61، آل عمران/21، 112 و..) V} ازاين رو، بايد ديد كشته شدن حضرت علي(ع) چنين بود يا خير؟ آن امام همام، خود محضر فناي در حق بود و ازاين رو تمام افعالش از خورد تا كلان فقط و فقط براي رضاي خداوند بود و بس امّا انگيزه ي قتل او چه بود؟ آيا كساني كه افرادي را مأمور به كشتن وي نمودند و در آن مجتمع كذايي دستور قتل او را صادر كردند، قصدشان و نيتشان غير از مبارزه با عدالت و دين گرايي علي بود؟ پس هر دو مورد در باب شهادت علي(ع) وجود داشت. امّا ابن ملجم در اين ميان تنها نقش ابزاري داشت، نه بيش تر، به او دستور قتل علي(ع) را داده بودند، در برابر رسيدن به قطام. امّا اين نقش ابزاري مانع تحقق اطلاق شهادت بر علي(ع) مي شود؟ خير. زيرا، بايد ديد اصلاً انگيزه ي قتل علي و به خدمت گرفتن ابن ملجم براي اين امر چه بود؟ براي مبارزه با حق و عناد ورزي با دين. بله اگر ابن ملجم شخصاً بدون آن كه كسي به او دستور دهد براي دست يابي به قطام حضرت را مي كشت مي توانستيم بگوييم وي به جهت عناد با حق چنين نكرده است؟ (هرچند بنابر آيات قرآن همينكه انساني در راه خدا كشته شود، شهيد محسوب مي گردد و انگيزه ي قاتل در آن نقشي ندارد و ازاين رو، در اين صورت هم باز مي توانستيم حضرت علي(ع) را شهيد بدانيم) امّا ابن ملجم تنها ابزاري بود براي تحقق قتل و در بررسي يك قتل بايد ديد كه عامل اصلي قتل و انگيزه ي حقيقي كه پشت آن بوده، چيست، هر چند مسبب و عامل مباشري ابن ملجم است ولي بايد ديد عامل اصلي كه او را براي اين امر اجير و او را در برابر رسيدن به قطام تحريك كرد چه انگيزه اي داشت؟ بنابراين اسناد معتبر تاريخي عاملان اصلي و حتي خود قطام تنها براي عنادورزي با حق و مخالفت با دين و عدالت علي(ع) ابن ملجم را وادار كردند كه حضرت را به قتل رساند. اگر قرار باشد كه تنها به انگيزه ي عامل مباشري در اين رويداد نگريست بايد بگوييم مجاهداني كه در راه خدا در ركاب حضرت رسول(ص) به ميدان جنگ رفتند، شهيد محسوب نمي گردند و حال آن كه خداوند متعال آن ها را در آيات گوناگون داراي مقام ويژه و خاصي دانسته و از قرار گرفتن آن ها در جايگاه مخصوصي خبر داده است، {V(الميزان، ج 4، ص 60)V} - شهيد نيستند، چون بسياري از افرادي كه در برابر رسول خدا(ص) ايستادند به جهت رسيدن به مطامع دنيوي و قبايلي دست يابي به غنائم به جنگ رسول خدا و يارانش رفتند، {V(در اين باب نگا: قيام امام حسين(ع)، دكتر شهيدي، دفتر نشر فرهنگ اسلامي)V}. ولي ما آن ها را شهيد مي دانيم زيرا اولاً آن ها براي رضاي خدا در معيّت پيامبر اسلام(ص) مي جنگيدند و همين مقدار براي نيل به شهادت كافي بود، ثانياً انگيزه ي جنگ افروزي و قتال ياران حضرت محمد(ص) كه از سوي سردمداران مكه طراحي شده بود، عنادورزي با حق و دين خدا بود هر چند در تحقق اين پندار شوم خود عده اي را اجير و تطميع دنيوي كرده و آن ها را به صورت مباشري به كارزار فرستادند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.