-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(12757)
-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(11190)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(8484)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(4623)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2445)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(1502)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(1344)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(1147)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(952)
-آيا كتاب زبور داود به زبان فارسي موجود است ؟

(833)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:29271 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

خداوند در سوره بقره خطاب به بني اسراييل مي فرمايد ( اني فضلتكم علي العالمين ) علت فضيلت يهود بر ديگران چيست ؟
در وجه فضيلت بني اسراييل بر عالمين ، با اين كه مسلم است كه پيغمبر اكرم ( ص ) افضل انبيا و اوصيا و كتاب و دين او افضل كتاب و اديان وامت او افضل امت ها مي باشد، چند وجه گفته اند : 1 .بعضي گفته اند مراد،عالمين زمان خودشان مي باشد نه همه ي زمان ها؛ زيرا الف و لام در ( ( العالمين ) ) براي عموم عرفي است نه عموم حقيقي . از اين رو، مقصود برتري آن ها نسبت به افراد عصر خودشان است نه تمام اعصار .( ر.ك : طبرسي ، مجمع البيان ، ج 1، ص 198 ) . 2 .برخي گفته اند، اطلاق افضليت با يك فضيلت هم سازش دارد و بني اسراييلي در يك يا چند فضيلت از ديگران افضل بوده اند اگر چه در بسياري از فضايل ، ديگران از آن ها افضل بوده اند .خواه در زمان خود وخواه در تمام زمان ها؛ به اين سبب نمي توان گفت كه بني اسراييل از تمام جهات برتري دارند .( ر.ك : محمدجواد مغنيه ، الكاشف ، ج 1، ص 95 ) . وروشن است كه فضيلت داشتن در يك جهت ، بر فضيلت اطلاقي و عمومي دلالت نمي كند .3 .بعضي هم ذكر كرده اند كه طبق مفاد آيه ي 137 سوره ي اعراف ( ما اين قوم مستضعف ( بني اسراييل ) را وارث شرق و مغرب زمين كرديم ) ، روشن است كه بني اسراييل در آن زمان وارث تمام جهان نشدند پس مقصود اين است كه وارث شرق و غرب منطقه ي خودشان گشتند؛ بنابراين فضيلت آن ها بر جهانيان نيز، برتري نسبت به افراد همان محيط است . ( ر.ك : مكارم شيرازي ، تفسير نمونه ، ج 1، ص 221 ) . 4 .برخي هم گفته اند كه تفضيل بني اسراييل ، مقيد به زمان استخلاف و اختيار آن ها بود؛ اما بعد از اين كه ازامر پروردگار تمرد كردند و بر پيامبرانشان عصيان نمودند و نعمت هاي خدا راانكار كردند و از عهد و پيمان خود شانه خالي كردند، خداوند نسبت به آن هاحكم لعن و غضب و ذلت و مسكنت را اعلان نمود .( ر.ك : سيد قطب ، في ظلال القرآن ، ج 1، ص 69 ) 5 .اما تحقيق اين است كه افضليت به معناي دارابودن فضايل اخلاقي ، اعتقادي ، عبادي ، جاه و منزلت ، قرب به مقام ربوبي ومانند اين ها نيست ؛ بلكه مراد اتمام حجت به ادله ي واضح و براهين متقن ،معجزات باهره ، نعمت هاي دنيوي ( مال ، ثروت ، رياست و سلطنت ) و امثال اين هاست . ( طيب ، اطيب البيان ، ج 1، ص 23 ) . نكته ي قابل توجه و بااهميت در اين جا، اين است كه بايستي مسيله ي تفضل الهي در ارايه نعمت هاكه خود نوعي آزمون الهي به حساب مي آيد و مسيله ي فضيلت نفساني وشخصيتي را از هم جدا بكنيم ؛ زيرا اين كه تفضل و به دنبال آن اظهار لعن ونفرين خداوند بر آن قوم ( سوره ي مايده ، آيه 78 تا 80 ) دليل روشني بربدطينتي و زشتي كردار ايشان مي باشد .افزون بر آن ، خداوند خود در آيه ي 18 از سوره ي مايده ، درباره ي نفي فضيلت يهود، تاكيد كرده ، به آنان مي گويد : اي جماعت يهود! اگر آن گونه كه مي پنداريد شما بر توده ي بشر ارجحيت داريد، پس چگونه خداوند شما را به كيفر و عذاب هاي دردناكي كه به آن دچار گشتيد، مبتلا كرد و به علت عصياني كه داريد، شما را پراكنده ساخت واز نظر بدكرداري ، ضرب المثل عالم بشريت شديد .اوصافي كه قرآن براي قوم يهود مي شمارد، عبارت است از : الف . ماده پرستي ( آيه ي 96 بقره و آيه ي 160 و 161 نسا ) ؛ ب . غرور يهود به برتري نژاد ( آيه ي 18 مايده ) ؛ ج . داشتن آرزوهاي دور و دراز ( آيه ي 168 و 169 اعراف و آيه ي 122 و 133 نسا ) ؛ د.بيدلي و ترسو بودن يهود ( آيه ي 112 آل عمران ) ؛ ه .جنايات يهود ( آيه ي 70مايده و آيه ي 23 آل عمران و آيه ي 10 بقره ) ؛ و .تبهكاران زميني ( آيه ي 64مايده ) ؛ ر .جادوگري و سحرانگيزي يهود ( آيه ي 102 بقره ) ؛ ز .زشت كرداري يهود ( آيه ي 78 تا 80 مايده ) ؛ چ . پيمان شكني ( آيه ي 12 و 13 مايده و آيه ي 154 نسا ) ؛ خ . سرپيچي از شريعت الهي ( آيه ي 59 و 60 مايده ) ؛ ذ .پنهان كردن تعاليم خدا ( آيه 159 بقره ) ؛ ص . بي بهره بودن از هدايت الهي ( آيه ي 5جمعه ) ؛ ض . قساوت و سنگدلي ( آيه ي 76 بقره ) . براي توضيح بيش تر ر.ك : 1 .انتشارات سپاه پاسداران ، جهان زير سلطه ي صهيونيزم . 2 .چهره يهود درقرآن ، ترجمه ي سيد مهدي آيت اللهي ، سال 55 .3 .سيد محمد شيرازي ، دنيابازيچه ي يهود، ترجمه ي محمدهادي مدرسي . ;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.