-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:34948 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

يوم التلاق يعني چه؟
اين نام نيز فقط يك بار در قرآن مجيد (سوره مؤمن آيه 15) آمده است «يُلْقِي الرُّوْحَ مِنْ اَمْرِهِ عَلي مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ لِيُنْذِرَ يَوْمَ التَّلاقِ» [خداوند روح را به فرمانش بر هر كسي از بندگانش بخواهد القاء مي​كند، تا انسانها را از روز تلاقي انذار كند].



منظور از القاي روح به قرينه آيات ديگر، همان وحي و كتب آسماني است، چنانكه در آيه 52 شوري خطاب به پيامبر (ص) مي​فرمايد «وَكذلِكَ اَوْحَيْنا اِلَيْكَ رُوْحاً مَنْ اَمْرِنا» [همانگونه كه بر پيامبران پيشين وحي فرستاديم بر تو نيز روحي را به فرمان خود وحي كرديم].



و به اين ترتيب قرآن مجيد روحي است از جانب خدا كه در كالبد جامعه بشريت دميده شده است!



راغب در مفردات مي​گويد قرآن به اين سبب روح ناميده شده كه سبب حيات معنوي است.



و هدف القاي اين روح بيم دادن و انذار از آن روز بزرگ تلاقي است.



در آن روز انواع تلاقيها رخ مي​دهد كه همه آنها در مفهوم آيه جمع است، هر چند مفسران احياناً به گوشه​اي از آن چشم دوخته​اند.



[روزي است كه بندگان با پروردگارشان ملاقات مي​كنند] «يا اَيُّهَا الْأَنْسانُ اِنَّكَ كادِحٌ اِلي رَبِّكَ كدْحاً فَمُلاقِيْهِ» انشقاق/6



[روزي است كه انسانها با فرشتگانِ حساب و پاداش و كيفر تلاقي دارند «وَتَتَلَقّاهُمْ المَلائِكَةُ» انبياء/103



[روزي است كه انسان با حساب اعمال و گفتارش در آن دادگاه عدل تلاقي دارد «اِنِّي ظَنَنْتُ اَنِّي مُلاقٍ حَسابِيَه» حاقه/20



روزي كه گذشتگان و آيندگان با هم تلاقي مي​كنند.



روز تلاقي پيشوايان حق و باطل با پيروانشان.



روز تلاقي ظالم و مظلوم با يكديگر.



روز تلاقي بهشتيان و دوزخيان!



آري هدف آمدن انبياء و نزول كتب آسماني همين بوده است كه بندگان را از آن روز تلاقي بزرگ بيم دهند و چه عجيب است اين نام و مفهوم وسيع و تكاندهنده آن.










پيام قرآن ج 5


ايت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.