-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:34986 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

اختلاف دامنه​دار ميان «ماترياليستنها و فلاسفه متافريك و روحيون» در كجاست؟
پاسخ اين است كه دانشمندان الهي و فلاسفه روحيون معتقدند غير از موادي كه جسم انسان را تشكيل مي​دهد، حقيقت و گوهر ديگري در او نهفته است كه از جنس ماده نيست، اما بدن آدمي تحت تأثير مستقيم آن قرار دارد.



به عبارت ديگر، روح يك حقيقت ماوراي طبيعي است كه ساختمان و فعاليت آن از ساختمان و فعاليت جهان ماده جداست، درست است كه دائماً با جهان ماده ارتباط دارد، ولي ماده و يا خاصيت ماده نيست!



در صف مقابل، فلاسفه مادي قرار دارند آنها مي​گويند ما موجودي مستقل از ماده بنام «روح» يا نام ديگر سراغ نداريم، هر چه هست همين ماده جسماني و يا آثار فيزيكي و شيميائي آن است.



ما دستگاهي به نام «مغز و اعصاب» داريم كه بخش مهمي از اعمال حياتي ما را انجام مي​دهند، و مانند ساير دستگاههاي بدن، مادي هستند و تحت قوانين ماده فعاليت مي​كنند.



في المثل، ما غده​هائي در زير زبان داريم بنام «غده​هاي بزاق» كه هم فعاليت فيزيكي دارند و هم شيميائي، هنگامي كه غذا وارد دهان مي​شود، اين چاههاي آرتزين! بطور خودكار و كاملاً اتوماتيك شروع به كار مي​كنند، و چنان حسابگرند كه درست به همان انداز كه آب براي جويدن و نرم كردن غذا لام است روي آن مي​پاشند، غذاهاي آبدار، كم آب، خشك، هر كدام به اندازه نياز خود، سهميه​اي از آب دهان دريافت مي​دارند!



مواد اسيدي خصوصاً هنگامي كه زياد غليظ باشند، فعاليت اين غده​ها را افزايش مي​دهند، تا سهم بيشتري از آب دريافت دارند، و به اندازه كافي رقيق شوند و به ديواره​هاي معده زياني نرسانند!



و هنگامي كه غذا را فرو برديم فعاليت اين چاه​ها خاموش مي​گردد، خلاصه، نظام عجيبي بر اين چشمه​هاي جوشان حكومت مي​كند كه اگر يك ساعت تعادل و حساب آنها بهم بخورد، يا دائماً آب از «لب و لوچه» ما سرازير است و يا باندازه​اي زبان و گلوي ما خشك مي​شود كه لقمه در گلوي ما گير مي​كند!



اين كار «فيزيكي» بزاق است، ولي مي​دانيم كار مهمتر بزاق كار شيميائي آن است، مواد مختلفي با آن آميخته است كه با غذا تركيب مي​شوند و زحمت معده را كم مي​كنند.



ماترياليستها مي​گويند سلسله اعصاب و مغز ما شبيه غده​هاي بزاقي و مانند آن داراي فعاليتهاي فيزيكي و شيميائي است (كه به طور مجموع «فيزيكو شيميائي» به آن گفته مي​شود) و همين فعاليتهاي «فيزيكوشيميائي» است كه ما نام آن را «پديده​هاي روحي» و يا «روح» مي​گذاريم.



آنها مي​گويند هنگامي كه مشغول فكر كردن هستيم يك سلسله امواج الكتريكي مخصوص از مغز ما بر مي​خيزد، اين امواج را امروز با دستگاههائي مي​گيرند و روي كاغذ ثبت مي​كنند، مخصوصاً در بيمارستانهاي رواني با مطالعه روي اين امواج، راههائي براي شناخت و درمان بيماران رواني پيدا مي​كنند، اين فعاليت فيزيكي مغز ماست.



علاوه بر اين سلولهاي مغز به هنگام فكر كردن، يا ساير فعاليتهاي رواني داراي يك رشته فعل و انفعالات شيميائي هستند.



بنابراين روح و پديده​هاي روحي چيزي جز خواص فيزيكي و فعل و انفعالات شيميائي سلولهاي مغزي و عصبي ما نمي​باشد.



آنها از اين بحث چنين نتيجه مي​گيرند



1 ـ همانطور كه فعاليت غده​هاي بزاقي و اثرات مختلف آن قبل از بدن نبوده و بعد از آن نيز نخواهد بود، فعاليتهاي روحي ما نيز با پيدايش مغز و دستگاه اعصاب، موجود مي​شوند، و با مردن آن مي​ميرند!



2 ـ روح از خواص جسم است، پس مادي است و جنبه ماوراي طبيعي ندارد.



3 ـ روح مشمول تمام قوانيني است كه بر جسم حكومت مي​كند.



4 ـ روح بدون بدن وجود مستقلي ندارد و نمي​تواند داشته باشد.










پيام قرآن ج 5


ايت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.