-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35187 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

ديدگاه قرآن درباره اهميت دعا چيست؟

به منظور روشن شدن اهميت دعا، به سه آيه از قرآن مجيد اشاره مي‎شود



1 – خداوند متعال در آيه 60 سوره غافر ( مؤمن ) ميفرمايد « وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعوني اَسْتَجِبْ لَكُمْ اِنَّ الَّذينَ يَسْتَكْبِروُنَ عَنْ عِبادَتي سَيَدْ خُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرينَ» [ پروردگار شما گفته است مرا بخوانيد تا دعاي شما را بپذيرم! كساني كه از عبادت من تكبر مي‎ورزند به زودي با ذلت وارد دوزخ مي‎شوند!]



آيه شريفه نخست به « دعا » تعبير ميكند؛ سپس در ادامه تعبير را عوض كرده، از آن به « عبادت » ياد مي‎كند.



چرا از « دعا » به « عبادت » تعبير شده است؟



برخي گفته‎اند براي اينكه عبادت به معناي مطلق دعاست و شايد تعبير برخي از روايات « اَلدُّعا مُخُّ الْعِبادَةِ » [دعا روح و جان عبادت است] ( ميزان الحكمه، باب 1189، حديث 5519 ) بدين جهت بوده است.



2ـ خداوند متعال در آيه 77 ( آخرين آيه ) سوره فرقان مي‎فرمايد « قُلْ ما يَعْبَؤُ بِكُمْ رَبّي لَوْلا دُعاؤكُمْ فَقَد كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لَزاماًَ» [بگو اگر دعاي شما نباشد، پروردگارم براي شما ارجي قائل نيست؛ شما [ آيات خدا و پيامبران را ] تكذيب كرديد؛ و [ اين عمل ] دامان شما را خواهد گرفت و از شما جدا نخواهد شد].



اين تعبير – كه خداوند بخاطر دعاهايتان به شما اعتنا مي‎كند و براي شما ارزش قايل استـ در ساير عبادت‎ها؛ماننند حج، روزه، جهاد و... به كار نرفته است و تنها درباره دعا ذكر شده است؛ يعني علي رغم گناهان فراواني كه انجام مي‎دهيد و فسادهايي كه مرتكب مي‎شويد، تنها چيزي كه سبب ارج نهادن خداوند به شما مي‎شود، دعاهاي شماست؛ قدر و ارزش آن را بدانيد.



– خداوند متعال در آيه 186 سوره بقره، پس از بيان آياتي درباره فضيلت و احكام ماه مبارك رمضان، مي‎فرمايد « وَ اِذا سَأََلَكَ عِبادي عَنّي فَاِنّي قَريبٌ اُجيبُ دَعْوَةَ الدّاعِ اِذا دَعانِ فَلْيَسْتَجيبُوا لي وَلْيؤْمِنُوا بي لَعَلَّهُمْ يُرْشِدُونَ» [و هنگامي كه بندگان من، از تو درباره من سئوال كنند، [ بگو ] من نزديكم؛ دعاي دعا كننده را، به هنگامي كه مرا مي‎خواند، پاسخ مي‎گويم! پس بايد دعوت مرا بپذيرند، و به من ايمان بياورند، تا راه يابند و به مقصد برسند.]



بنابر آيه شريفه « نَحْنُ اَقْرَبُ اِلَيْكَمْ مِنْ حَبْلِ الْوَريد» ق/16 [خداوند، نزديك‎ترين كس به انسان است و حتي از رگ گردن يا رگ قلب نيز به انسان نزديك‎تر است.]



بي‎‎شك تعبيري ظريف و زيباتر از اين براي قرب و نزديكي بين خالق و مخلوق، عابد و معبود و بنده و مولا وجود ندارد.



بنابراين، با تفكر در آيات سه‎گانه در مي‎يابيم كه دعا از نظر اسلام چقدر مهم شمرده شده است؛ به گونه‎اي كه هم عبادت است؛ و هم باعث اعتناي خدا به انسان؛ و هم وسيله تقرب بنده به مولاست.








مثالهاي زيباي قرآن ج 1


حضرت آيت الله مكارم شيرازي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.