-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35189 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

ديدگاه روايات دربارة دعا چيست؟

روايات فراواني مسائل دعا را بررسي نموده كه در اين مختصر تنها به ذكر چند روايت بسنده ميگردد



1ـ در روايتي وجود نازنين پيامبر گرامي اسلام (ص) فرموده است «اَلدُّعا سِلاحُ الْمُؤمِنِ وَ عَمُودٌ الدّينِ وَ نُورُ السَّماواتِ وَ الْاَرْضِ » [دعا و راز و نياز به درگاه خداوند، اسلحه انسان با ايمان و ستون (خيمه) دين و نور آسمان‎ها و زمين است ]. (كافي، 2، 468)



آري؛ دعا در درگاه خداوند هر چند عبادتي است بي‎رنج و زحمت، ليكن از كلمات گهربار پيامبر اكرم (ص) در مي‎يابيم كه نزد خداوند جايگاهي بس عظيم دارد كه متأسفانه، انسان‎ها به جهت سهل و آساني آن كمتر بدان توجه دارند.



2 ـ مولاي متقيان، حضرت علي (ع) مي‎فرمايد «اَلْدُّعا مَفْتاحُ الرَّحْمَةِ وَ مِصْباحُ الظُّلْمَةِ» [دعا كليد رحمت خداوند و چراغ روشني براي تاريكي‎هاي دنيا و آخرت است.] (بحارالانوار، 90، 30) دعا نه تنها دنيا، بلكه آخرت انسان را نيز روشن مي‎كند.



3 ـ در روايت ديگري پيامبر گرامي اسلام (ص) فرموده است «عَمَلَ الْبِرَِ كُلُّهُ نِصْفُ الْعِبادَةِ وَ الدُّعا نِصْفٌ» [تمام اعمال نيك انسان، تنها نيمي از عبادت است و نيم ديگر آن دعا، و راز و نياز با معبود است]. ( ميزان الحكمه، باب 1189، حديث 5533 )



4 ـ امام صادق (ع) در روايتي مي‎فرمايد « اَكْثِرْ مِنَ الدُّعا فَاِنَّهُ مِفْتاحُ كُلَّ رَحْمَةٍ وَ نَجاحُ كُلِّ حاجَةٍ وَ لايَنالُ ما عِنْدَ اللّهِ اِلّا بِالدُّعا وَ لَيْسَ بابٌ يُكْثَرُ قَرْعُهُ اِلّا يُوشَكَ اَنْ يُفْتَحَ لِصاحِبِهِ» [زياد دعا كنيد و در خواندن خدا اصرار كنيد؛ زيرا كليد تمام رحمت‎ها و عامل پيروزي در هر حاجتي دعاست؛ نعمت‎ها و بركاتي كه نزد خداوند است، بدون دعا به كسي نمي‎رسد، و هيچ دري وجود ندارد، مگر اينكه با اصرار و سماجت و پافشاري گشوده مي‎شود ]. ( ميزان الحكمه، باب 1196 ، حديث 5585 )








مثالهاي زيباي قرآن ج 1


حضرت آيت الله مكارم شيرازي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.