-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35192 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

چرا بعضي دعاها مستجاب نمي‎شود؟

اين شبهات در عصر ائمه (ع) نيز براي اصحاب و مسلمانان مطرح بوده است. آنها نيز اين گونه شبهات را در روايات متعددي در محضر آن بزرگواران مطرح مي‎كردند و ائمه (ع) نيز به آنها پاسخ مي‎گفتند.



از مجموعه اين روايات و روايات ديگري كه در اين زمينه، بدون طرح سئوال، وارد شده است، به دست مي‎آيد كه وعده الهي در مورد مستجاب شدن دعاها بي‎قيد و شرط نبوده است، بلكه دعا داراي شرايطي است كه دعاكنندگان بايد شرايط دعا را تحصيل، و موانع آن را از سر راه خود بردارند.



بنابراين، اگر دعا كننده بدون برطرف كردن موانع و به دست آوردن شرايط، دعايي كرد و به هدف اجابت نرسيد، نبايد جز خود، كسي ديگر را ملامت كند.



به برخي از شرايط و موانع استجابت دعا اشاره مي‎شود



1 ـ عدم معرفت خدا مهم‎ترين مانع اجابت دعا



يكي از مهم‎ترين موانع اجابت دعا، عدم معرفت خداوند است، به عبارت ديگر، يكي از شرايط اساسي استجابت دعاها، شناخت خداوندي است كه خوانده ماست و از او مي‎خواهيم كه دعاي ما را اجابت كند. مگر مي‎شود انسان از كسي چيزي بخواهد كه او را نشناسد؟!



در روايتي از امام صادق (ع) آمده است كه عده‎اي از نزديكان و اقوام آن حضرت علت مستجاب نشدن دعاها را از حضرتش پرسيدند. حضرت در جواب فرمودند « لِاَنَّكُمْ تَدعُونَ مَنْ لا تَعْرِفُونَهُ»( بحارالانوار، 90/368 ) [علت اينكه دعاها به اجابت نمي‎رسد، اين است كه شما كسي را مي‎خوانيد كه نسبت به او معرفت نداريد].



2 ـ نيّت صادق و قلب مخلص



دومين شرط اجابت دعا، نيت صادق و پاك و قلب با اخلاص و بدون ريا است. به اين مناسبت امام صادق (ع) در حديثي فرموده است « اِنَّ الْعَبْدَ اِذا دَعا اللّهَ تَبارَكَ وَ تَعالي بِنِيَّنَةٍ صادِقَهٍ وَ قَلْبٍ مُخْلِصٍ اُسْتُجيبَ لَهُ بَعْدَ وَفائِهِ بِعَهْدِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ»(مكارم اخلاق2/874 ) [هنگامي كه بنده خدا،با نيت صادق و پاك و قلبي پر از اخلاص و صفا به درگاه خداوند روي آورد، بعد از آن كه به عهد و پيماني كه با خداوند منّان داشته، عمل نمايد، خداوند دعاي او را مستجاب مي‎گرداند.]



3 – غذاي حلال شرط مهم و سخت اجابت دعا



در اين باره پيامبر گرامي اسلام (ص) در روايت بسيار زيبا و هشدارباشي مي‎فرمايد « اَطِبْ كَسْبَكَ تُسْتَجابُ دَعْوَتُكَ، فَاِنَّ الرَّجُلَ يَرْفَعُ اِلي فيهِ حَراماََ فَما تُسْتَجابُ لَهُ دَعْوَةٌ اَرْبَعينَ يَوماً»(مكارم الاخلاق 2/20 ) [كسب و درآمدت را پاك كن تا دعاهايت مستجاب شود؛ زيرا يك لقمه حرام باعث مي‎شود كه دعا تا چهل روز مستجاب نشود.]



از كلام گهربار پيامبر اسلام (ص) نيز برمي‎آيد كه دعا عامل مهم تربيت به شمار مي‎رود و انسان را وادار به رعايت حرام و حلال مي‎كند.



4 ـ حضور قلب



چهارمين شرط اجابت دعا، حضور قلب است. روشن است كه اين شرط بسيار با ارزش است؛ چه اين كه در روايتي آمده است « سُئِلَ النَّبِيُ (ص) عَنِ اسْمِ اللّهِ الْأَعْظَمِ فَقالَ كُلُ اِسْمٍ مِنْ اَسْماءِ اللّهِ اَعْظَمْ فَفَرَّغْ قَلْبَكَ مِنْ كُلُّ ما سِواهُ وَ ادْعُهُ بِاَيَّ اِسْمٍ شِئْتَ » (بحارالانوار 9/322) [از پيامبر اكرم (ص) در مورد اسم اعظم سئوال شد. حضرت فرمودند تمام اسم‎هاي خداوند اعظم است، قلبت را از ما سوي الله خالي كن، سپس به هر نامي از اسماء الله كه مي‎خواهي خدا را بخوان، همان اسم اعظم است.] از اين روايت استفاده مي‎شود كه اسم اعظم يك صفت و حالت خاصي است كه بايد در درون انسان ايجاد شود و آن، پاك كردن خانه دل است.








مثالهاي زيباي قرآن ج 1


حضرت آيت الله مكارم شيرازي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.