-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)
-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:38124 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

آيا حضرت علي(ع) با خلفا بيعت كرد؟

حوادثِ پس از رحلت رسول خدا(ص)، و هجوم به خانة فاطمه زهرا(س) كه خانة وحي بود، و چگونگي بردن امير مؤمنان(ع) براي بيعت با ابوبكر، از دردناك ترين و تلخ ترين بخش هاي تاريخ اسلام است، كه دل هاي بيدار و آگاه و درد آشنا را سخت به درد مي آورد و مي سوزاند. فقط خدا مي داند كه در آن زما بر علي(ع) و خاندان پاك او چه گذشت، و تنها ايمان ناب و عشق خالص او به ذات پاك خدا بود كه حضرت را در برابر آن همه ظلم و ستم و بي حرمتي بر خود و همسر بي مانندش صابر نمود.

در اين كه علي(ع) را به زور و با وضع اسف بار و دلخراش به مسجد بردند تا با ابوبكر بيعت كند ترديدي وجود ندارد.

معاويه چهل سال بعد از ماجراي سقيفه چگونگي برده شدن علي(ع) را به مسجد به صورت طعن و انتقاد نقل كرده و در نامة خود به اميرالمؤمنين(ع) پس از يادآوري مقاومت امام(ع) در برابر دستگاه خلافت مي نويسد: تا آن جا كه دستگاه خلافت تو را مهار كرده و همچون شتر سركش براي بيعت به طرف مسجد كشاند.[15]

امام(ع) در پاسخ نامه معاويه موضوع را مي پذيرد و آن را نشانة مظلوميت خود دانسته خطاب به معاويه مي گويد: گفتي كه مرا همچون شتر سركش افسار زدند و كشيدند كه بيعت كنم. عجبا! به خدا سوگند! خواسته اي مرا مذمت كني و ناخود آگاه مدح و ثنا گفته اي. خواسته اي رسوا كني ولي رسوا شده اي، (چون به مظلوميت من و ظالم بودن غاصبان خلافت اقرار نمودي). اين براي يك مسلمان نقص نيست كه مظلوم واقع شود، تا وقتي كه در دين خود ترديد نداشته باشد و در يقين خود شك نكند.[16]

پس اين كه غاصبان خلافت خواستند با زور و اكراه از اميرمؤمنان(ع) براي ابوبكر بيعت بگيرند مسلّم است. امّا بيعت علي(ع) مورد اختلاف است. بعضي بر اين عقيده اند كه امام(ع) بيعت نكرد.[17]

برخي معتقدند كه حضرت در همان ابداي كار و قبل از وفات فاطمة زهرا(س) بيعت نمود. عدة كثيري بر اين باورند كه علي(ع) بعد از رحلت جان گداز فاطمه(س) بيعت كرد.

صاحب اعيان الشيعه مي گويد: بعضي از روايات دلالت دارد كه علي(ع) همان روزي كه ايشان را به مسجد بردند بيعت كرد، و اكثر روايات دلالت دارند كه ايشان شش ماه بعد و پس از وفات فاطمه(س) بيعت كرد. بعض اخبار دلالت دارد بني هاشم هم بعد از شش ماه بيعت كردند، و بعضي دلالت دارد كه بني هاشم در همان اوّل كار بيعت كردند ولي علي(ع) شش ماه بعد بيعت نمود. دلالت اكثر روايات و نتيجة تحقيق علما بر اين است كه حضرت پس از رحلت فاطمه زهرا(س) بيعت نمود؛ يعني شش ماه بعد. بنابراين كه حضرت فاطمه شش ماه بعد از رسول خدا(ص) زنده بود، يا دو ماه و نيم بعد (بنابراين كه دو ماه و نيم بعد از پدر بزرگوارش زنده بود).[18]

بيعت علي(ع) از روي ميل و رغبت نبود، بلكه به ناچار و از روي اكراه و براي رعايت مصالح اسلام و امت اسلامي بود.[19]

انتخاب عمر و عثمان براي خلافت از طريق بيعت و رأي مردم نبود بلكه عمر از طرف ابوبكر براي حكومت برگزيده شد، و عثمان از طريق شوراي شش نفري كه اعضاي آن را عمر تعيين كرده بود.[20] سكوت و صبر امام علي(ع) در مقابل خلافت غاصبانة اين دو نفر بخاطر نداشتن يار و ياور، و مصالح امت اسلام و ترس از تفرقه و شكستن وحدت مسلمانان و به خطر افتادن اساس اسلام و به هدر رفتن زحمت هاي 23 ساله نبي گرامي اسلام(ص) بود. امام علي(ع) مي فرمايد: من خلافت را رها ساختم در حالي كه در فكر فرو رفته بودم كه بدون ياور به پاخيزم و حقم را بگيرم و يا در اين محيط پر خفقان صبر كنم؟ عاقب صبر كردم، ولي به كسي مي ماندم كه خاشك چشمش را پر كرده، استخوان راه گلويش را گرفته است. با چشم خود مي ديدم ميراثم(خلافت) را به غارت مي برند. تا اين كه ابوبكر هنگام مرگ خلافت را به عمر سپرد، و عمر هنگام مرگ خلافت را به شورا وا گذاشت. پناه به خدا اين اين شورا.[21]



[15] زندگاني فاطمه زهرا(س)، اثر سيد جعفر شهيدي، ص 163 - 165.

[16] انبياء (21) آية 7.

[17] بحارالأنوار، ج 2، ص 88.

[18] توضيح المسائل مراجع، ج1، ص 29 و 30، مسئلة 14.

[19] توضيح المسائل مراجع، ج 2، مسئلة 1853 و ذيل آن.

[20] سيد محسن امين، اعيان الشيعه، ج11، ص 325.

[21] اين دعا را شيخ عباس قمي در مفاتيح الجنان، از مصباح الزاير سيد بن طاووس نقل كرده است.





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.