-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:4070 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

چگونه و با چه عملي مي توانيم مديون خون شهيدان نباشيم؟





تو در اول سرو جان باختياندر ره عشق تا خلائق بدانند كه فنا شرط بقاست

گــر بشكـافـي هنـوز خـاك شـهـيدان عشــق آيد از آن كشتگان زمزمه دوستدوست

خواهر گرامي، قطعاً شناخت كار عظيم آن عزيزان، و خدمت بزرگي كه به ما نمودند، گام نخست است. تا در گامي بعد پاسخي مناسب خدمت ايشان بدهيم.

آنچه واقعاً آن بزرگواران انجام دادند، فتح بزرگ جمهوري اسلامي بود. كه به تعبير رهبر بزرگوار انقلاب، آن فتح اين بود كه توانست اين جوانان را به اين مرحله از عظمت و اعتلاي روحي برساند، كه بتوانند احساس خودباوري كنند، و بايستند، و در مقابل تهاجم عظيم يكپارچه دنيا، از كشور و موجوديتشان، و از اسلام و از تمام حريمهاي ارزشهاي انساني و الهي، دفاع كنند.

ايشان به خون خويش هدايت الهي را تبيين كردند، و خويش را در تحقق تجلي اسلام ناب محمدي فاني كردند، و زندگي واقعي را تعريف كردند.

زنده را زنده نگويند كه مرگ از پس اوست بلكه زنده است شهيدي كه حياتش زقفاست

و ارائه طريق نمودند، به هر كه رونده اين طريق است. يعني زنده شدن به دم پروردگار. مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ اَو اُنْثي وَ هُوَ ُمؤمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِبَةً وَ لَنَجْزيَنَّهُمْ اَجْرَهُمْ بِأحْسَنِ ما كانو يَعْمَلُونَ (1) (هر كس عمل صالح انجام دهد، از مرد و زن، و او مؤمن باشد، پس او را به حيات پاك و طيب زنده مي گردانيم؛ و جزا مي دهيم ايشان را، به بهتر از آنچه انجام دادند.)

چه عمل صالحي بالاتر از عمل به تكليف در وقت معيّنش، قابل تصور و تصديق است؟ قرار گرفتن در مرزهاي انسانيت، و صيانت از ارزشها در مقابل مظاهر حقيقي كفر و شيطنت، همراه با ايمان، به انسان حيات طيبه مي دهد، و انسان را به هواي اين حيات زنده ميگرداند.

همينگونه است دربارة شهيدان راه حق، و شهيدان نازنين انقلاب اسلامي. آنگاه كه پاي در ركاب تعبد و تولّي گذاردند، طليعة حيات طيبه در افق قلوبشان پديدار گشت، و طلاقنامه دنيا را در سيماي وصينامه هايشان حك كردند.

مي بينيم چگونه است كه شهيدان،امام وار قلوب مؤمنين را نيز به طريقة خويش دعوت مي كنند. و چه دِيْني عظيم تر از اينكه هدايتي صورت گيرد و حق اين هدايت و روشنگري، حركت و التزام ركاب بودن را مي طلبد.

از اين رو در عرصه تربيت و تعالي در طريقه اين بزرگان، توجه خالصانه، و بي شائبة منفعت دنيايي به خداوند، در جهت تقرب به اوست. و معرفت و عمل مجدانه به احكام شريعت، و تخلق به اخلاق انبياء، و معتقد بودن به باورهاي راستين و ايماني، يعني ميثاق اولين ما با رب متعال، و تجديد اين ميثاق، به خون شهيدان صورت مي گيرد.

و در عرصه اجتماعي، بايد ديد كه ا مروز دشمنان، از چه طريق مي خواهند آن ارزشهايي را كه با خون شهدا زنده شده، از ما بگيرند. رهبر انقلاب در اين خصوص نيز مي گويند كه همين اخيراً در يكي از مجلات آمريكايي، سرمقاله اي بوسيله يك نويسندة معروف آمريكايي نوشته شده بود، كه خلاصه اش اين بود كه براي مقابله با كشورهايي مثل ايران، ما نمي توانيم از راههاي نظامي و اقتصادي عمل كنيم. اينها راههاي تجربه شده و شكست خورده است، از راههاي فرهنگي بايد وارد بشويم. تصريح هم مي كند، مي گويد چگونه بايد وارد بشويم. و در وسط همان صفحه، عكس كاملاً عريان يك زن را كشيده، و گفته از اين طريق. گفته اينها را بايد ترويج كنيم، تا بتوانيم بر آنها فائق آييم. راست هم مي گويد، راه اين است. البته به هول و قوة الهي نمي گذاريم، و نخواهند توانست.

بنابراين اگر مي خواهيم راه شهدا در اين بُعد، كه همان دفاع جانانه از دين و ارزشهاي ديني و انقلابي بود، ادامه يابد، امروز نيز در اين تهاجم فرهنگي، بايد ضمن حفظ خود در مسير ارزشها، با وسايل و ابزار و سلاح مناسب، در اين جبهه تلاش كنيم؛ و با استقامت و راه ندادن نااميدي، گامهاي بلندي برداريم.

و به تعبير رهبر انقلاب درديدار با جوانان، كه فرمودند : اين كارهايي كه جوانان مي كنند، اينها كوچك نيست، نه، شما كارتان را خوب انجام داديد؛ اگر صد نفر ديگر مثل شما فكر كنند، اعتلاي عظيم، و همان كار بزرگ، اتفاق خواهد افتاد. عين همين مسأله در باب ورزش است، عين همين مسأله در باب درس خواندن و در باب تحقيق است، عين همين مسأله در باب كارهاي خاصّ جوانان است. اين، درست مثل روز راهپيمايي است. اگر همه بگويند كه حالا من يك نفر چه تأثيري دارم، اين سيل عظيم ميليوني در روز بيست و دوم بهمن، يا در نماز جمعه، راه نميافتاد. اما هر كسي احساس مي كند كه تكليف خودش را دارد انجام مي دهد. من مي خواهم تأكيد و تكرار كنم، كه كار تك تك اين جوانان ـ هر جا و در هر زمينه كه دارند كار مي كنند، در زمينة قرآن، در زمينة معلومات، در زمينة معارف، در حوزه، در دانشگاه، در كتاب نويسي ـ كاري مهم است؛ همان كاري است كه انشاءا...، كشور را به اعتلاء خواهد رساند.



ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منابع و مآخذ :

1. سوره مباركة نحل/آيه 97



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.