-مقصود از اسوه بودن پيامبر اكرمبراي مسلمانان چيست؟

(7165)
-اولين كسي كه بر تربت امام حسين (ع) نماز خواند چه كسي بود(1334)
-آيت الله سيد نصر الله مستنبط كيست؟(1326)
-آيا گل محمدي بر اثر ريخته شدن عرق حضرت محمد(ص) به وجودآمده است؟

(1307)
-آيا نبي مكرّم اسلام ختنه شده به دنيا آمدند؟
(814)
-پيامبر اسلام(ص) چند سال بعد از حضرت عيسي(ع) به پيامبري [مبعوث شد؟

(810)
-آيات قرآن، تناسب با وقايع گوناگون كه در اصطلاح شأن نزول ناميده ميشده، نازل ميگشت; آيا اگر پيامبر اكرمبيشتر عمر ميكرد، وقايع بيشتري اتفاق ميافتاد، آيات بيشتري نازل ميشد و حجم قرآن بيشتر از الان بود؟ در اين صورت، قرآن نسبت به آن حالت فرضي، نقص دارد.

(801)
-مولوي كيست و جه مذهبي داشت؟(666)
-چرا در أذان اشهد أن لا اله الاّ الله را أشهد الّلا إله الاّ الله تلفظ مي كنيم؟ چرا در اشهد أنّ محمداً رسول الله أنّ به كار برده شده است؟

(651)
-اولين سورهاي كه بر پيامبر(ص) در غار حرا نازل شده است، سوره علق ميباشد، پس چرا سوره مدثر را اولين سوره نازل شده بر پيامبر ميدانند؟

(576)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40819 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

قيام امام حسين(ع) چه نتايجي داشت؟
1 ـ يكي از بزرگترين نتايج قيام سيدالشهداء(ع), ثمرات قرب و ارتقاء درجة آن حضرت در نزد خداوند متعال است.
2 ـ نجات اسلام: مهمترين نتيجة قيام حسين, نجات اسلام از چنگال نقشه‎هاي بني‎اميّه است، براي اينكه تأثير نهضت حسيني معلوم شود و بدانيم كه چگونه حيات اسلام و بقاي شريعت و قرآن رهين فداكاري حسين است، توجه به خطراتي كه از ناحية بني‎اميّه, اسلام را صريحاً تهديد مي‎كرد و مطالعة اجمالي سوابق پروندة بني‎اميّه لازم است. بني‎اميه پس از شهادت حسين(ع), از اينكه بتوانند از پشت به اسلام خنجر بزنند و اسلام را از پا درآوردند محروم شدند و در نظر جامعة مسلمين و در افكار عموم، گروهي ستمگر و مستبد معرفي شدند كه به زور سر نيزه و شمشير بر مردم مسلّط شده و غاصب حقوق ملّت وخائن به اسلام هستند. مظلوميت حسين آن چنان احساسات را بر ضدّ آنها به هيجان آورد كه مردم, علي رغم سياست آنها, التزامشان به سنن و احكام اسلام بيشتر شد, لذا هيچ گزاف نيست كه ما او را بمانند «معين الدين اچميري», شاعر هندي, دومين بنا كنندة كاخ اسلام، بعد از جدش و مجدد بناي توحيد بخوانيم.
3 ـ بيداري شعور ديني، در اثر تبليغات معاويه و همدستانش و دوري مردم از عهد رسالت و تعطيل اجراي برنامه‎هاي اسلام و توسعة ممالك اسلامي و ممنوع شدن تبليغات صحيح ديني و خانه نشين شدن شايستگان و دانشوران، شعور ديني مردم ضعيف شد و افكار آنها انحطاط بافت. اكثر مردم در برابر وضع موجود خود باخته و شكسته خاطر و سرد شده بودند. شهادت امام و يارانش احساسات را بيدار و خصال انساني را زنده ساخت و به مسلمانان درس مردانگي و استقامت داد كه هر چه در شورش‎هايي كه عليه بني‎اميه مي‎كردند، آنها را سركوب مي‎نمودند و شكست مي‎دادند و كشته مي‎شدند روحية آنان شكست نمي‎خورد و كشته شدن در راه هدف و مقصد را افتخار مي‎شمردند.
4 ـ محبوبيّت اهل بيت و عزت بازماندگان
«اِنَّ الَذَّينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدّاً» مريم/ 96
[همانا آنان كه به خدا ايمان آوردند و اعمال شايسته بجا آوردند، خداي رحمان آنها را (در نظر خلق و حق) محبوب مي‎گرداند.]
محبت و دوستي اهل بيت جزء مزاج ايماني و اسلامي هر مسلمان است واحدي نيست كه مسلمان باشد و پيامبر را دوست بدارد و با اين حال،فاطمة الزهرا و دو ريحانه‎اش حسن و حسين، و برادر و پسر عمش علي ـ عليهم السلام ـ را دوست نداشته باشد. همانطور كه امام سجاد در خطبة مسجد شام فرمود: يكي از خصائص اين خاندان محبّتي است كه خداوند از آنها در دلهاي مؤمنين قرار داده است. يكي از آثار شهادت حسين اين بود كه اين محبت, در دلها زياد شد و موجب جلب عواطف و جذب احساسات عموم به خاندان نبوت گشت.
5 ـ تأسيس مكتب عالي و همگاني تعليم و تربيت
نتيجه ديگر شهادت امام، برنامه‎هايي است كه به عنوان عزاداري و سوگواري و ذكر مصائب آن حضرت در عرض سال اجرا مي‎شود. شايد كساني باشند كه اهتمام شيعه را به برگزاري اين مراسم و صرف ميليونها اموال را همه ساله بي‎فائده و اسراف بشمارند ولي اگر فوائد معنوي اين مراسم و تأثير آن را در تربيت جامعه و تهذيب اخلاق در نظر بگيرند, تأييد مي‎كنند كه اين برنامه‎ها از بهترين وسايل اصلاح مكتبهاي تربيت است.
مجالس ذكر مصيبت آن حضرت بهترين مجالس تبليغي و دعوت به اسلام است، در اين مجالس، معارف قرآن، اصول و فروع دين، تفسير و حديث، تاريخ و سيرة پيامبر و ائمه ـ عليهم السلام ـ و صحابه، نصايح و راهنمائيهاي اخلاقي و اجتماعي و آئين زندگي, از خانه‎داري تا كشورداري به مردم آموخته مي‎شود و جاذبة نام حسين، مردم را ساده و بي ريا در اين مجالس تعليم و هدايت و تربيت، حاضر مي‎سازد.
6 ـ محكوميت بني‎اميّه در افكار مسلمين و ساير ملل
بني‎اميّه با كشتن حسين(ع) گور خود را كندند و پرده از روي شنايع اعمال و مقاصد شوم خود برداشته و خشم و غضب ملل اسلام را خريداري كردند.
همه, عمل بني‎امّه را تقبيح كردند، همه, آنها را سرزنش نمودند و خطاكارشان شناختند. مستشرق آلماني «ماربين» مي‎گويد: بزرگترين غلطهاي سياسي امويين كه اسم و رسم آنها را از صفحة عالم محو ساخت, كشتن حسين بود. اين حقيقي است كه هر مورخ و هر كس تاريخ اسلام را مطالعه كند به آن اعتراف مي‎نمايد. محكوميت بني‎اميّه در افكار مسلمين براي آيندة اسلام بسيار مفيد شد؛ زيرا بني اميّه از اينكه بتواند منافقانه و زير پردة اسلام ضربت بزنند مأيوس شدند و مردم آنها را شناختند و قتل حسين(ع) و اسير كردن خاندان پيامبر بني‎اميّه را رسوا ساخت.
7 ـ گرفتاري بني‎اميّه به شورش و انقلاب
يكي از عكس العملها و نتايج شهادت و مظلوميت حسين(ع) شورشها و انقلاباتي بود كه براي برانداختن حكومت امويين در جهان اسلام برپا شد. در اين شورشها عاملي كه بيش از هر چيز مردم را تهييج و تحريك مي‎كرد, شهادت حسين و دعوت به قيام براي خونخواهي آن حضرت و گرفتن انتقام از بني‎اميّه بود.
8 ـ تحوّل فكري
يكي از بيماريهاي خطرناك فكري كه پس از رحلت پيامبر اكرم(ص) اجتماع مسلمانان به آن گرفتار شد, اين بود كه بسياري از مردم در برابر عمل انجام شده، هر چند موافق با خير و مصلحت و نظامات و تعاليم شرعيه نبود تسليم مي‎شدند و هر حكومتي را كه روي كار مي‎آمد, واجب الاطاعه و بيعت با آن را لازم الوفا مي‎دانستند. حسين, با اين فكر غلط و خطرناك نيز مبارزه كرد و مردم را از اين اشتباه كه حكومتهايي مانند حكومت بني‎اميّه و يزيد، واجب الاطاعه هستند، بيرون آورد و فهماند كه نه فقط اطاعت از آنها واجب نيست بلكه كوشش براي برانداختن آنها و تأسيس حكومت تمام اسلامي, لازم و واجب است.
9 ـ عكس العمل جاودان و پايدار
اثر جهاد حسين(ع) در صفحة تاريخ جاويدان ماند و همواره نيروبخش اصلاح طلبان و مجاهدان راه حق و حاميان خير و عدالت است. قيام آن حضرت، مبارزه با ظلم و كفر و باطل بود كه در آن زمان از گريبان يزيد سر بيرون كرده بود. مبارزه با افكار و نقشه‎ها و آراء و مفاسدي كه از جانب او حيات اسلام را تهديد مي‎كرد. ازجمله درسهاي عالي و سودمند كه هر شيعه و آزاديخواه حق پرست و هر آرزومند تحقق رسالت جهاني اسلام، از واقعة كربلا بايد بياموزد, اين است كه بداند: نبردي كه ميان حسين و يزيديان واقع شد هنوز پايان نيافته و تا هنگامي كه از شرك و جهل و باطل و ستم و استبداد و استعباد و غصب حقوق انسانها اثري باقي است، اين نبرد, با مظاهر و نمايش‎هاي گوناگون ادامه خواهد داشت.

پرتوي از عظمت امام حسين(ع)
آيةالله لطف الله صافي گلپايگاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.