-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:42863 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:119

مقصود از حديث لولا الحجه لساخت الارض باهلها چيست ؟ و چگونه وجود حجت ,مايه آرامش , و نبودن آن , موجب نابودي ساكنان زمين مي شود ؟ .
اولا - مضمون اين حديث , بگونه اي در قرآن وارد شده است , آنجا كه خداوند متعال ,وجود پيامبر را مانع از نزول عذاب معرفي مي كند و مي فرمايد : و ما كان اللّه ليعذبهم و انت فيهم . (1) خداوند آنان را عذاب نمي كند , در حالي كه تو ( اي پيامبر ) در ميان آنان قرارداري . در ايـن آيـه , وجـود پـيامبر , اماني براي مردم شمرده شده و وجود حجت خدا مانع ازنزول عذاب معرفي گرديده است . مضمون اين آيه با حديث پيش تقريبا يكسان است . امـيرمومنان عليه السلام در نهج البلاغه از آيه ياد شده , همين نكته را استفاده كرده و مي فرمايد : كـان فـي الارض امـانان من عذاب اللّه و قد رفع احدهما فدونكم الاخر فتمسكوا به اماالامان الذي رفع فهو رسول اللّه و اما الامان الباقي فالاستغفار قال اللّه تعالي وما كان اللّه ليعذبهم و انت فيهم و ما كان اللّه معذبهم و هم يستغفرون (2) . در روي زمين , دو وسيله ايمني بخش از نزول عذاب الهي وجود داشت . يكي برداشته شد و ديگري در اختيار شما هست , پس به آن چنگ زنيد . امـانـي كه برداشته شد آن وجود رسول خدا بود , و اماني كه در اختيار هست طلب آمرزش از خدا است . خدامي فرمايد : هرگز خدا آنان را عذاب نمي كند در حالي كه تو ( پيامبر ) در ميان آنان هستي . و خدا آنان را عذاب نمي كند , در حالي كه طلب آمرزش مي كنند . ثانيا : هرگاه بدانيم كه مقصود از حجت - به تعبير بعضي افراد - انسان كامل است , يعني حديث روشن و واضح خواهد بود . توضيح اينكه : آفرينش جهان بي هدف نيست . و هـدف از آفـريـنـش آن , تـربيت انسان درمسير كمال است كه از طريق معرفت و كسب فضائل اخلاقي به مقام رفيع انساني برسد . اگر ديگر انسانها از فيض حيات بهره مند مي شوند , به خاطر همين انسان كامل است كه اين جهان براي او در حال گردش و تحرك است . اگر روزي - به فرض محال - درميان جامعه بشري انسان كاملي وجود نداشت , قطعا بقاي انسان در روي زمين بي هدف خواهد بود . و ساحت مقدس خداي تعالي , از كارهاي غير حكيمانه پيراسته است . بـاغـبـان بـه خـاطـر يك درخت نيرومند و تناور , باغچه بزرگي را آب مي دهد و در ضمن ,علف هرزه ها نيز آب مي خورند . اما اگر چنين درختي خشك شود , باغبان آب را قطع مي كند . حـجـت خـدا در روي زمـيـن , همانند درخت برومند است كه به خاطر آن , ديگرانسانها به نوائي مي رسند . در مـناظره هشام بن حكم با عمرو بن عبيد - از بزرگان معتزله در زمان خود - ,امام عليه السلام به قلب عالم خلقت تشبيه شده است . بديهي است كه اگر قلب يك انسان از كار افتاد , از ديگر اعضاي بدن كاري ساخته نيست . هـمـيـن تـشـبـيـه - كـه بـه فـرموده امام صادق عليه السلام , كلماتي از صحف ابراهيم و موسي عليهماالسلام بود - بخوبي جايگاه امام عليه السلام در ميان مخلوقات را نشان مي دهد . مشروح اين مناظره را علامه مجلسي - رضوان اللّه عليه - در بحار الانوار ج 23 ص 6 - 9 نقل كرده است .

پرسشها و پاسخها
سبحاني - جعفر 1 - سوره انفال , آيه 33 . 2 - نهج البلاغه , كلمات قصار , شماره 88 .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.