-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:42865 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

آيـا از نـظـر علماي رجال و درايه , حديث ثقلين كه شيعه در اثبات امامت به آن تمسك مي جويد , صحيح است ؟
امامت و وصايت انبيا, يكي از سنتهاي الهي است كه همه انبيا براساس اين سنت جاري عمل كرده و جـانـشـيـن خويش را به مردم معرفي نموده اند. قرآن كريم در مواردمختلف و گوناگون به اين مسئله اشاره كرده است . پيامبر گرامي اسلام (ص ) نيز كه مبلغ جامع ترين و كامل ترين دين الهي , يعني دين اسلام مي باشد, به اين اصل قرآني عمل نموده و در موارد گوناگون اوصيا و جانشينان خـود را بـه مـردم مـعرفي كرده است .وصايت پيامبر و رهبري امت اسلامي از ديدگاه نبي مكرم اسلام داراي چنان اهميتي بود كه از آغاز دعوت آشكار و علني خود به آن مي پردازد و در جلسه يوم الانـذارفـرمود: هر كس كه در اين مجلس مرا تصديق كند و به گفته هاي من ايمان آورد, وصي و جانشين من خواهد بود. به شهادت تاريخ غير از علي بن ابيطالب كسي ديگري به نداي پيامبر(ص ) لبيك نگفت و پس از سه بار تكرار, رسول اكرم (ص ) فرمود: ((ان هذا اخي و وصيي و خليفتي فيكم فـاسمعوا له و اطيعوا)).(1)حادثه غدير خم مهم ترين رخداد در راستاي اعلان وصايت و جانشيني پـيـامـبـر اسـت كـه آن را يكصد و ده تن از بزرگان صحابه نقل نموده اند.(2)راويان حديث غدير بزرگاني از صحابه , مانند زيد بن ارقم , سلمان فارسي , ابوذر,علي بن ابيطالب و حتي خلفاي ثلاثه مي باشند.(3)اين روايت به طور قطع و يقين از احاديث متواتر و قطعي الصدور است , زيرا افزون بر راويـان بـزرگ آن , مـانـنـد سلمان فارسي ابوذر و ..., فقط يكصد و ده نفر ازاصحاب بزرگ رسول خدا(ص ) آن را نقل كرده اند.از سوي ديگر, تقسيم بندي علماي درايه براساس سند روايات صورت مـي گـيـرد و روايـتـي را صحيح مي دانند كه تمام سلسله سند آن صحيح باشد و اگر سند دچار ضـعـف بـاشد متن روايت را رد مي نمايند, بنابر اين با توجه به كثرت راويان حديث غدير , علاوه بر صـحـت سـنـد آن نـزد علماي درايه , متني مسجل است و بزرگاني , مانند شيخ مفيد, ابن حجر, قـنـدوزي , گـنـجي شافعي و نوراللّه تستري آن را نقل كرده اند.همچنين توجه به شرايط زمان و مكان صدور حديث غدير, باعث زدودن بسياري از شبهات خواهد گرديد, از جمله مكان چهار راه جدا شدن حاجيان از يكديگر, گرماي طاقت فرساي حجاز, دستور پيامبر(ص ) به توقف تا رسيدن بازماندگان , دعوت و خطابه طولاني پيامبر گرامي اسلام (ص ), اقرار گرفتن رسول خدا(ص ) از مردم به اولويت خويش : ((الست اولي بالمومنين من انفسكم )),(4) اعلان نزديكي رحلت خويش و پـيوستن به رفيق اعلي و سپس ابلاغ ولايت علي بن ابيطالب : ((من كنت مولاه فهذا علي مولاه )) (5)همه بيانگر هدف و غرض رسول خدا(ص ) مي باشد كه چه امر مهمي را به مردم ابلاغ كرده است و به يقين مي توان گفت كه مسئله ابلاغ شده غير از وصايت و رهبري چيز ديگري نبوده است , زيرا در ابتدا پيامبر اسلام (ص ) از رحلت خود سخن مي گويد, آنگاه ولايت خود را بيان مي كند و در آخر به حاضران در جلسه , ماموريت وصايت و رهبري علي (ع ) را ابلاغ مي كند و مي فرمايد: ((الا فليبلغ الشاهد الغايب (6).بنابر اين , با توجه اهميت ضبط و اهتمام بيش از حد علما, نسبت به نقل احاديث ونـپـذيـرفتن هرگونه حديث و مناقشه در سند و رد راويان مجهول و ضعيف علماي شيعه واهل سنت , حديث غدير را به عنوان حديثي متواتر و قطعي الصدور و غير قابل خدشه دانسته اند, از سوي ديگر, با عنايت به شرايط زمان و مكان صدور اين حديث شريف و قراين موجود در متن روايت مسلم است كه غرض پيامبر غير از ابلاغ خلافت علي بن ابيطالب چيز ديگري نبوده است .

پاسخ به شبهات اهل سنت
مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما 1- تـاريخ طبري , امام ابي جعفر محمد بن جرير الطبري , ج 2 ص 62 ـ 63.2- مسند, امام احمد بن حـنـبل , ج 4 ص 372.3- المستدرك علي الصحيحين , حاكم نيشابوري ـ ج 3, ص 121.4- مسند, احمد بن حنبل ـ ج 4, ص 426.5- المستدرك علي الصح

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.