-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:42994 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:3

چرا ظاهر برخي روايات متناقض اند مثلا در ثواب الاعمال ؟
مطلب اول - توضيحي درباره روايات متعارض : بسياري از رواياتي كه به ظاهر متعارض مي نمايند، در واقع متعارض نيستند؛ بلكه مكمل و قرينه همديگرند .توهم تعارض در اين گونه روايات ، از نگاه ابتدايي و بدون تامل ناشي مي شود، در حالي كه با تامل ، مي توان اين روايات به ظاهر متعارض راجمع كرد .گاه روايتي حكمي عمومي را بيان مي كند و روايت ديگر، مواردي خاص را از شمول حكم خارج مي نمايد، يا روايتي حكمي را با اطلاق بيان مي كند و روايت ديگر قيدهاي آن حكم را مشخص مي نمايد؛ مثلا روايتي مي گويد : ( ( ربا حرام است ) ) و روايتي ديگر مي گويد : ( ( رباي بين پدر و فرزنداشكال ندارد ) ) وقتي مردم در برابر اين دو سخن قرار مي گيرند مي فهمند كه مقصود واقعي متكلم اين است كه ربا براي غير پدر و فرزند حرام است . ياروايتي مي گويد : ( ( همه مردم بر اموال خود مسلطند ) ) و روايتي ديگر مي گويد ( ( تصرفات مالي مريض در مرض موت ، منوط به اذن وارث است ) ) و روايتي ديگر مي گويد : ( ( سفيه ، حق تصرف در اموال خود را ندارد ) ) . از اين سخنان فهميده مي شود كه مراد گوينده از سخن اول ، همه انسان ها غير از سفها و غيراز مريض نزديك به مرگ است . اين شيوه ، در زبان قانونگذاري بشري و هم درزبان عرفي متداول است . مطلب دوم - عوامل پيدايش تعارض در روايات : مهم ترين عواملي كه باعث تعارض در روايات مي شود، به شرح زير مي باشد : 1 .يكي از دو روايت متعارض ، جعلي باشد .فقيه ، در جست و جوي روايات صحيح، ملاك هايي را رعايت مي كند كه در علم رجال به آن پرداخته مي شود.سند بعضي از روايات موجود در منابع روايي ، صحيح نيستند و به عنوان روايات ضعيف ، كنار گذاشته مي شوند؛ ليكن غير فقيه به بررسي هاي سندي نمي پردازد و با همسان انگاري همه روايات ، آن ها را متعارض مي پندارد .2.در بين رواياتي كه واجد شرايط اعتبار سندند تعارض پيش مي آيد .در اين صورت احتمال دارد يكي از دو روايت در واقع جعلي بوده است ، ولي نشانه هاي جعلي بودن آن از بين رفته است . در چنين مواقعي فقيه با قراين ديگري ، صحيح را از سقيم باز مي شناسد .3 .يكي از دو روايت متعارض ، براثر ( ( تقيه ) ) صادر شده باشد .جو اختناق خفقان حاكم در زمان امامان معصوم ( ع ) ، گاه آنان را مجبور مي ساخت كه سخني را مطابق يكي از مذاهب اهل سنت بگويند .اين حالت كه به آن ( ( تقيه ) ) گفته مي شود، يا براي حفظ جان مخاطب بوده است و يا براي خطري كه خود امام را تهديد مي كرده است. قطعا وقتي اين روايت ، در كنار روايتي كه بدون حالت تقيه صادر شده است ،قرار گيرد، با آن متعارض مي شود .بازشناسي موارد از وظايف فقيه است . 4.اشتباه در استنساخ روايت . گاه روايتي داراي سند صحيحي است و از روي تقيه نيز صادر نشده است ؛ اما در ثبت آن اشتباهي رخ داده است كه معناي روايت را عوض مي كند و آن را با روايت ديگري متعارض مي كند .در اين موارد نيز قواعدي وجود دارد كه بر اساس آن ها فقيه بايد با ظرافت و دقت ويژه اي مشكل را حل كند .5 .مفقود شدن بخشي از روايت . گاه بخشي ازروايت ، كه مي تواند مفسر بخش ديگر آن باشد، به عللي در گذر تاريخ به دست ما نرسيده است و اين باعث مي شود كه معناي ناقص و ناصحيحي ازبخش باقي مانده به دست آيد و با روايات ديگر متعارض شود .از جمله عواملي كه در مفقود شدن بخشي از قراين روايات دخيل است مي توان به امور زير اشاره كرد : الف . اعتماد راوي بر قراين حالي و فضاي فكري زمان خود و ذكر نكردن آن ها در روايت و از بين رفتن آن قراين در زمان ما .ب. فراموشي يا خطاي راوي در نقل قراين . ج . از بين رفتن بخشي از روايات بر اثرآتش سوزي ، مخفي نمودن به خاطر ترس از حكام جور و سپس اندراس آن كه قرينه روايات ديگر بودند .مطلب سوم - علاج روايات متعارض : از آن جا كه در زمان حيات معصومين ( ع ) بسياري از اين عوامل باعث پيدايش روايات متعارض شده است ، خود آنان راه علاج روايات متعارض را آموزش داده اند.راهي كه مي تواند فقيه را در شناخت راي صحيح امام معصوم ( ع ) ياري كند.بنابراين ، وجود روايات متعارض ، نشانه تعارض در دين يا عدم عصمت ايمه اطهار ( ع ) نيست . روايات متعارض گرچه فهم احكام ديني را براي فقيه دشوارمي كند، خود دين راه علاج آن را آموزش داده است و با رعايت قواعد آن ، اين مشكل برطرف مي شود، يا به حداقل مي رسد .براي شناخت كامل ديدگاه دين در يك مسيله ، نمي توان تنها به يك روايت بسنده كرد، بلكه بايد همه آيات و روايات و دلايل عقلي مربوط به آن مسيله را به دقت بررسي كرد .;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.