-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43014 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

تفسير فراز پنجم از خطبه پنجم نهجالبلاغه كه در آن امام علي زمامداري را به آب كثيف تشبيه مي‎كند چيست؟
«هذا ماءٌ اجِنٌ و لُقمَةٌ يغصُّ بِها آكِلُها» [اين زمامداري مانند آبي كثيف است كه با مشقت بياشامند و چونان لقمة ناگوار است كه با خوردنش به غصه و اندوه گرفتار شوند.]
عاليترين تشبيه درباره رياست
بندگي بند و خداوندي صـداع مطرب عشق اين زند وقت سماع
(مولوي)
تاكنون علت اين مسئله روشن نشده است، كه چرا صاحبنظران و روشنفكران جوامع انساني دربارة توبيخ و ممنوعيت بردگي سخنها گفته، داد و فريادها براه انداختهاند، ولي دربارة عشاق رياست كه شايسته دلسوزي بيشتري هستند، سخني قاطعانه نگفته، ممنوعيت آن را اعلان ننمودهاند.
براستي آيا عشق به رياست ميتواند با عشق به شخصيت سازگار باشد؟
يعني آيا ميتوان هم به من انساني عشق ورزيد و هم عاشق رياست بود؟!
اگر اين مطلب را بپذيريم كه انسان رياست پرست اسير يكي از مختصات خود طبيعي است كه مفهومي جزء «من از همه برترم» ندارد، تصديق خواهيم كرد كه اين گروه به دلسوزي بيشتر از بردگان استحقاق دارند. اين حقيقت شبيه به آن است كه يكي از انسان شناسان دوران جديد گفته است كه:
«اگر يكصدم اشكي كه به حال گرسنگان و برهنگان ريخته ميشود، به حال ارواح گرسنه و خالي از غذاهاي اصول انساني ريخته شود، همه گرسنگان سير و برهنگان پوشيده ميشوند و ارواح گرسنه هم از حيوانيت به درجه انسانيت ارتقاء مييابند.
اين تشبيهات و مباحث همه و همه مربوط به رياست معمولي است كه يكي از مختصات «خود طبيعي» ميباشد، نه مديريت انسانها به عنوان شخصي امين كه امتياز مديريت را امانتي تلقي كرده بحكم «من انساني» خود را موظف به اداي آن امانت الهي ميبيند.
نخستين سرمايهاي كه رياست پرستان معمولي از دست دادهاند، قدرت روياروي قرار گرفتن با خويشتن ميباشد و به قول «مولوي»:
چون عكس خويش ديديم از خويشتن رميديم ماننـدة سـتوران در وقت آب خـوردن
«مولوي» در شأن رياست پرستان معمولي ميگويد:
چون جنازه نه كه بر گردن نهند بنده باش و بر زمين رو چون سمند
بـار مردم گشته چون اهل قبور جمـله را حمـال خود خواهـد كفور
فارس منصب شود عالي ركاب بر جنـازه هـر كه را بيني به خواب
بار بـر خلقان نهادند اين كبار زانكـه آن تابوت بر خلـق است بار
سـروري را كم طلب درويش به بار خـود بر كس منه بر خويش نه ج
تـا نيايد نقـرست اندر دو پاي مـركب اعـناق مـردم را مپـاي
و آخرين نقدينهاي كه از دست اين بردگان خندان بدر ميرود، كيمياي وجود آنان است كه ميتوانستند مس وجود خود را بقول گذشتگان مبدل به طلا نمايند.
كاين كيمياي هستي قارون كند گدا را هنگام تنگدستي در عيش كوش و مستي
(حافظ)

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 3
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.