-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43015 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

تفسير فراز ششم از خطبه ششم نهجالبلاغه كه در آن امام علي به بيان پايمال شدن حق خويش بعد از رحلت پيامبر ميپردازد چيست؟
«فَوَاللهِ مازِلتُ مدفوعاً عن حقّي مُستَأثراً عليَّ مُنذُ قبضَ اللهُ نبيَّهُ صلَّياللهُ عليهِ و آلهِ و سلَّم حتَّي يومِالنَّاسِ هذَا» [سوگند به خدا، از آنهنگام كه خداوند متعال پيامبرش را به پيشگاه خود برده است، تا امروز كه مردم در اين وضع قرار گرفتهاند، از حق قانوني خود رانده شدهام و ديگران خود را در قلمرو اختصاصي من مقدم بر من داشتهاند.]
ممكن است دليل تكرار و تأكيد اميرالمؤمين(ع) دربارة حق خود، روشن نباشد، لذا مجبوريم كه مسئله را تحت بررسي قرار داده دليل آن را متذكر شويم: مسئله اينست كه سخنان اميرالمؤمنين(ع) در موارد فراوان و اعتقاد اولي مهاجرين و انصار كه به گفته يعقوبي كمترين ترديدي در اين نداشتند كه خلافت پس از پيامبر اكرم حق واقعي علي بن ابيطالب(ع) است و همچنين كيفيت زندگاني آن بزرگ بزرگان به طور قطع اثبات ميكرد كه خلافت الهي مختص او است. ولي او از اين حق مسلّم بر كنار شده است.
از طرف ديگر اين خاصيت روحي او بر همگان اثبات شده است كه او خلافت را براي اشباع حس خودخواهي نخواسته، بلكه تأكيد قاطعانه كرده است كه نه تنها خلافت را بلكه اصل حيات را براي احقاق حق و وصول به هدف اعلاي انساني ميخواهد.
بنابراين، شكوه و ابراز ناراحتيهاي او درباره از دست رفتن حق خود، در حقيقت ابراز رنج و درد درباره محروميت جامعه از حق بوده است. ما در خطبه چهارم اين جمله را ديدهايم كه ميگويد:
«لَم يُوجِسْ موسي عليهالسلام خيفةً علي نَفْسه بَلْ اَشفَقَ من غَلبةِالْجُهَّالِ و دُوَلِالضَّلال» [موسي(ع) براي ترس از خويشتن نبود كه مضطرب و بيمناك گشت، بلكه دلسوزي و هراس او از پيروزي نادانان و تسلط دولتهاي گمراه بوده است.]
با ملاحظة اين دو مسئلة مهم، دليل تكرار و تأكيد اميرالمؤمنين(ع) دربارة حق خود روشن ميگردد. اين همان دليل تكرار و تأكيد بعضي از داستانها در قرآن ميباشد، مانند داستان حضرت موسي(ع) و تكرار آياتي مانند «فَبِاَيِّ الاءِ ربِّكما تُكذِّبانِ» [كدامين نعمتهاي پروردگارتان را تكذيب ميكنيد] در سوره الرحمن كه براي گوشزد كردن دائمي وقاحت تكذيب ميباشد. تكرار داستان حضرت «موسي»(ع) براي نمودار ساختن چهرههاي گوناگون حق و پديدههاي باطل است كه حيات آن بزرگوار را به خود مشغول داشته بود.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 3
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.