-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43018 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

تفسير فراز بيست و دوم از خطبه شانزدهم نهجالبلاغه كه امام درباره عدم بازگشت آنچه به گذشته خزيده سخن مي‎گويد چيست؟
«ولَقَلَّما اَدْبَرَ شَئٌ فَاَقْبَلْ» [چه اندك است بازگشت آنچه روي گردانيده بگذشته خزيده است.]
ورقي كه از كتاب زندگي گردانيده شد، جز بوسيله رويدادهاي محاسبه نشده برگشت ندارد
اين مسئله مهم را ازدوديدگاه ميتوان مطرح كرد:
ديدگاه يكم ـ فلسفي محض. با نظر از اين ديدگاه هيچ واقعيتي كه در مجراي حركت قرار بگيرد، قابل تكرار نيست، نه از آنجهت كه لحظات گذشته زمان كه امتدادي است از زنجير حوادث در زمان سنج ذهن ما برنميگردد ]زيرا امتداد ذهني بجهت نيروي شگفت انگيز مغز بشري قابل تكرار در تصور ميباشد، يعني ما ميتوانيم كشش مجرد يك ساعت يا يك ماه گذشته را در ذهن مجسّم و تكرار كنيم[ بلكه منظور ما از موضوعي كه قابل برگشت نيست، واقعيت خود حوادث است كه در جويبار دائمالجريان زمان يكي پس از ديگري در گذرند.
مواد طبيعت دگرگون ميشوند اين دگرگوني مستند به تغييرات دروني و بروني همة اجزاي كيهان ما ميباشد.
انرژيها مستهلك ميگردند، و به كار و حرارت و غيره تبديل ميشوند و قابل بازگشت بحال اولي نيستند، عناصر راديواكتيو با منتشر ساختن اشعة آلفا و بتا رو به سرب يا ماده ديگر ميروند، ديگر برگشت بحالت اولي ندارند، آن سرب و مادة ديگر هم كه پايدار بنظر ميرسند، در حال تبديل بسيار كند هستند كه بنظر راكد و غير متغير ميآيند.
خلاصه از كهكشانها و كازارها گرفته تا كوانتمهاي انرژي بهر چه بنگريم، بطور مستقيم يا بطور غير مستقيم آن را در حالت حركت غير قابل برگشت ميبينيم.
ديدگاه دوم ـ عيني و محسوسـ حوادث و رويدادهاي زندگي آدميان نيز از همين قانون تبعيت ميكند، و بقول «مولوي»:
بي خبر از نو شدن اندر بقــا هر نفس نو ميشود دنيا و مـا
جمله اميرالمؤمنين(ع) بنابراين قانون عمومي، چنين تفسير ميشود كه آنچه از پيش روي آدمي چه در قلمرو فردي و چه در قلمرو اجتماعي بگذشته خزيد، قابل برگشت نيست، مگر به ندرت كه ميتوان گفت:
آنچه كه بر گشته است، رويدادي مشابه گذشته، يا عين همان رويداد است كه تكيه بر پايههاي ثابت دارد و رويداد متكي بر پايههاي ثابت بسيار اندك است.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 3
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.