-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43022 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

تفسير فرازهاي بيستويكم تا بيستوچهارم خطبه هفدهم نهجالبلاغه كه به موضوع فهم و درك قضات نادان پرداخته چيست؟
«فَهُوَ مِنْ لَبْسِ الْشُّبَهاتِ في مِثْلِ نَسْجِ الْعَنْكَبوُتِ لا يَدْري اَصابَ اَمْ اَخْطَأَ فَأِنْ اَصابَ خافَ اَنْ يَكُونَ قَدْ اَخْطَاَ و اِن اَخْطَاَ رَجا اَنْ يَكُونَ قَدْ اَصابَ»
[فهم و درك اين نادان همانند آن مگس ناتوان است و مشكلات چونان تارهاي عنكبوت كه مگسوار در آن تارها گرفتار ميشود و راه خلاصي ندارد. اگر حكمش مطابق واقع بوده باشد از آن ميترسد كه مرتكب خلاف واقع گشته است و اگر به خطا رفته است، اميد دارد كه حكمش مطابق واقع بوده باشد.]
اين تشبيه بديع را كه اميرالمؤمنين(ع) درباره فهم و درك قضات نادان بيان ميكند، در همه نادانان كه وارد ميدان مشكلات ميشوند، صدق ميكند. پيش ازتوضيح اين مسئله نكته مهمي را كه در تشبيه مزبور وجود دارد متذكر ميشويم:
«تشبيه مشكلات به تارهاي عنكبوت» به نظر ميرسد كه مقصود بياساس بودن مشكلات در برابر حقايق و واقعيات انساني است كه از استحكام و پايداري مستند به قانون برخوردار ميباشند. عواملي كه واقعيتي را به صورت مشكل در ميآورند، عبارتند از جهل به موضوعات و احكام و يا خودخواهيها و هوسبازيهاي بعضي از انسانها كه مشكل به وسيله آنها به وجود ميآيد. در صورتيكه اين مشكلات براي انسانهاي بينا و دارندگان انديشه نيرومند و وجدان حساس و اطلاعات لازم و كافي پردههاي شفافي هستند كه زير خود را به خوبي نشان ميدهند. اين بينش و قدرت انديشه و وجدان اطلاعات قدرتي را بر انسان ميبخشند كه تارهاي عنكبوتي مشكلات ياراي مقاومت در برابر آن توانائي را ندارند، ولي ادراك و فهم شخص نادان كه به هيچ اساس و پايهاي استوار نيست، مقاومت خود را در برابر آن تارها از دست ميدهد نكته ديگري كه در تشبيه مشكلات به تارهاي عنكبوت وجود دارد، اختلات و پيوستگيهايي است كه آن تارها را به هم پيوسته است همچنين مشكلاتي كه به وجود ميآيند، داراي ابعاد مختلط و آميخته با يكديگر ميباشند كه بدون تفكيك و تحليل صحيح آن ابعاد، حل اساسي مشكلات امكانپذير نيست. قاضي نادان حكمهايي كه صادر ميكند، چون مستند به درك و فهم ناقص و اطلاعات ناچيز او است، لذا هرگز از يقين آرامش بخش درباره آن احكام كه صادر كرده است، برخوردار نميباشد. صدور حكم از اين تبهكاران مانند سنگ انداختن كودك در تاريكيها است كه نميداند آن سنگ به چه خواهد خورد و در كجا خواهد افتاد. اميرالمؤمنين(ع) در جمله پيشين فرموده است: ثم قطع به يعني قاضي نادان به استناد به لاطايلات و آراء فرسوده خود، قطع به حكم مينمايد. لذا ممكن است مطلبي كه در جمله مورد تفسير فرموده است (نميداند حكمي را كه صادر كرده است، مطابق واقع است يا نه) با جمله «قطع به حكم مينمايد» نوعي تضاد احساس شود. در پاسخ اين اعتراض ميگوئيم: مقصود از «قطع به حكم مينمايد» آن نيست كه قاضي نادان با آن مقدمات و تخيلات پوچ يقين ميكند حكمي را كه صادر كرده است، مطابق واقع است، بلكه قطع او درباره محصول همان مقدمات و تخيلات پوچ است كه براي او واقعيتي جز آنها مطرح نيست. يعني جهل و خودپرستي قاضي نادان براي او نه واقعيتي جز همان تفكرات و قضاياي خيالي نشان ميدهد و نه قانوني بيرون از پندارهاي خودپرستانه او. با اين حال او خود بهتر از همه ميداند كه انسانهائي بينا و آگاه در حل همان مشكلات و متشابه آنها راههاي ديگري را پيش ميگيرند و نتايجي را به دست ميآورند كه مخالف محصول فكري او است كه آنرا به شكل احكام صادر مينمايد. لذا همواره يك ترديد و دو دلي در درون او درباره احكامي كه صادر كرده است، وجود دارد كه اگر داراي وجدان حساس بوده باشد. ميتواند روان او را دچار اختلاط بسازد.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 4
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.