-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43025 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

تفسير فرازهاي سيويكم و سيودوم خطبه هفدهم نهجالبلاغه كه به توصيف افرادي پرداخته كه از ناداني به انكار رأي و نظري ميپردازند چيست؟
«لا يَحْسَبُ الْعِلْمَ في شَيْئيٍ مِمّا اَنْكَرَهُ وَ لا يَري اَنَّ مِنْ وَراءِ ما بَلَغَ مَذْهَباً لِغَيْرِهِ»
[او درباره آنچه كه انكار كرده است، دانشي را كه بر خلاف انكار او باشد سراغ ندارد و هيچ رأي و نظري را براي ديگر صاحبنظران جز درك شده خود نميبيند.]
همين است كه گفتم! نيست! نميشود! امكانپذير نيست! اصلاً نميتوان تصورش كرد! . . با اين كلمات موضوع يا حكم يا قانون كلي و اصول عمومي را منكر ميشود. چرا؟ براي اينكه اين نادان واقعيت را نديده است نشنيده است، لمس ننموده است به مغز محدود او راه نيافته است، اصلاً چنان از حقيقت انكار شده بي اطلاع است كه حتي احتمالش را در ذهن خود راه نميدهد. واقعيتها براي اين محدود نگران همان پديدههاي ناچيز از شئون بيكران بشري است كه در صندوق كوچك مغزشان جاي گرفته و قفل باز نشدني جهل از ورود واقعيتهاي ديگر بر آن صندوق جلوگيري ميكند. تسليتهاي دلخوش كنندهاي كه اين انسانهاي در خود پيچيده به خويشتن ميدهند، تصور بياساس مشتي از كليات و مفاهيم گسترده است كه وسعت و كليت و عموميت آن كليات و مفاهيم را كه محصول تجريدهاي مغزيست با واقعيات عيني اشتباه نموده گمان ميكنند واقعياتي را كه ميدانند به اندازه همان كليات و مفاهيم ساخته ذهني است!! اين يك بيماري خطرناك براي علم و معرفت است كه حتي افرادي از متفكران كه شايسته احترام علمي و جهان بيني هستند، مبتلا به آن ميباشند، چه رسد به نادانان خودپرست كه رويدادهاي محاسبه نشده جامعه و فقر شخصيتهاي شايسته، آنان را در نظر مردم جلوهگر ساخته است خصومت انسان جاهل به آنچه كه نميداند تاريخي مساوي تاريخ بشري دارد انسان نادان براي درك واقعيات يك بعد بيشتر ندارد و آن حواس معمولي او است، حتي به شرط آنكه محصول آن حواس تضادي با عقايد پيش ساخته و پرداخته او نداشته باشد، و در صورت تضاد، فوراً دست به كلي بافي زده خواهد گفت «آري حواس ما بجهت خطاهائي كه مرتكب ميشوند، قابل اطمينان نيستند!! در صورتيكه ثابت شده است كه حواس در ارتباط با اشياء عيني با در نظر گرفتن همه موقعيتهاي حواس و فواصل و ساير خصوصيتهاي مربوط به حواس و شيئي محسوس، خطا نميكند، بلكه صحت و خطا از قضيه سازي سرچشمه ميگيرند كه مربوط به نيروي قضيه سازي ذهن ميباشد. بهمين جهت است كه براي نادانان محدود نگر اين دو جمله «براي من مطرح نيست» و «واقعيتي ندارد» بيش از يك معنا ندارد و آن اين است كه واقعيت منحصر در آنست كه زحمت بكشد و بيايد در برابر حواس و خواستههاي من دست به سينه بايستد تا من آن را بپذيرم! براي اينان شنيدن اينكه دانش و بينشي ديگر جزء آنكه تو داري يا ادعا ميكني وجود دارد، معنايي پوچتر از نفي هستي آنان دارد. براي اينان شنيدن اينكه دانايان و جهان بينان و يا قضاتي ديگر وجود دارند كه آراء و نظرات ديگري درباره اين مسائل دارند، تلختر از شنيدن خبر مرگ محبوبترين معشوق است كه به گوش عاشق دلباخته برسد. مطلقي كه در درون اين شكست خوردگان «حيات معقول» روئيده و شاخه داده و برگها به وجود آورده است، آسيب ناپذيرتر از آن است كه همه واقعيات جهان هستي دست به دست همديگر داده به همراه همه متفكران واقعنگر كمترين تزلزلي در آن مطلق ساخته شده وارد نمايند.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 4
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.