-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43026 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

تفسير فراز سيوسوم خطبه هفدهم نهجالبلاغه كه به توصيف افرادي پرداخته كه ناداني خود را ميپوشانند چيست؟
«وَ اِنْ اَظْلَمَ عَلَيْهِ اَمْرٌ اِكْتَتَمَ بِهِ لِمَا يَعْلَمُ مِنْ جَهْلِ نَفْسِهِ»
[در آن هنگام كه در تاريكي و ابهام مسئلهاي فرو رفت و ناداني خويش را دريافت، جهل شناخته شده خود را از ديگران ميپوشاند.]
پوشانيدن ناداني بر دو نوع است:
نوع يكم ـ مخفي داشتن ناداني به جهت ترس از بروز آن در ميان مردم.
نوع دوم ـ جلوه دادن ناداني به شكل علم و دانايي. بدون ترديد ضرر و خطر نوع دوم خيلي بيش از نوع يكم است كه تنها خود نادان است كه متحمل ضرر و خطرش خواهد بود. در نوع دوم دو ضرر براي شخص نادان و يك ضرر عمومي براي مردم وارد ميآيد: ضرر اول كه به شخص نادان متوجه ميشود، دور شدن از علم به واقعيت است. ضرر دوم تلقين علم به خويشتن است كه هم باعث از اهميت افتادن علم در نظر او ميگردد و هم موجب بيباكي در برابر ضرر و خطر جهل. ضرر سوم كه از پوشاندن جهل به ديگر مردم وارد ميشود، محروميت آنان از رسيدن به واقعيات است كه تا سر حد اخلال به حيات آنان گسترده ميشود. جاي شگفتي و تأسف است كه حسابگران عوامل صلاح و فساد جوامع اين بيماري دردناك و مضر بر فرد و جامعه را چندان قابل اهميت نميدانند كه ماهيت و نتايج تباه كننده آنها را توضيح داده راههاي پيشگيري از اين بيماري را در برنامههاي جدي تعليم و تربيت بيان نموده است بلكه به قول افلاطون كه درباره عاليترين اصول سازنده روح (الله و دادگري و نظارت او بر جهان هستي) گفته است: اگر قانون گذاران مردان خردمندي باشند بايستي لزوم توضيح عوامل بيماري مزبور و راههاي پيشگيري از آن را در مواد حقوقي الزام آور، بگنجانند. و اگر سياست مداران حقيقتاً بخواهند رهبري جامعه را به سوي بهترين آرمانهاي مادي و معنوي عمل كنند بايد براي جلوگيري از بيماري مزبور يعني جهل پوشي اهميت حياتي قائل شوند. ولي متأسفانه ميدانيم كه جوامع بشري هنوز با همه آن ادعاهايي كه دارد، به آن مرحله از تكامل نرسيده است كه امثال اينگونه از مسائل را حياتي تلقي كنند و به پيشگيري اين بيماريهاي انسان كش بپردازند. با اينكه به نظر ميرسد بدون برطرف شدن اين مرضهاي شناخته شده ادعاي تكامل چيزي جز تسليت در برابر شكستهاي روحي بشري چيز ديگري نيست. به هر حال، متفكران دوران ما ميگويند: اينگونه مسائل را در قلمرو اخلاق بررسي كنيد و براي اندرز و نصيحت مطرح كنيد، نه به عنوان مسائل علمي!! آيا اينگونه اظهار نظر در اين مطلب حياتي يكي از انواع جهل پوشيها كه ضررهاي عينياش به برداشتهاي اين متفكران از علم و دانش ميخندد، نميباشد؟

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 4
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.