-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43051 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

تفسير فرازهاي بيست و پنجم و بيست و ششم خطبه بيست و هشتم نهج البلاغه كه امام علي(ع) مردم را به لزوم برگرفتن توشه اي براي آخرت هشدار ميدهد چيست؟
«اَلا وَاِنَكُم قَد اُمِرتُم بِالظَعنِ وَدُلِلتُم عَلَي الزادِ» [آگاه باشيد، شما به كوچ از اين دنيا مأموريد و به اندوختن زاد و توشه (براي اين سفر بس طولاني) راهنمائي شده ايد].
ما انسانها در اقيانوس هستي چونان كشتي نشينانيم كه دو نوع حركت داريم:
نوع يكم ـ حركتي است كه با اراده و فعاليت كشتيبان در راه بردن كشتي بوجود آمده، مسيري را كه راننده كشتي در نظر گرفته است، ميپيمائيم. اين همان حركت عمومي است كه از ذره ناچيز گرفته تا كيهان بزرگ تحت سلطه خداوندي براه افتاده اند و هيچ سكون و توقفي هم براي آن تصور نميگردد. امر به اين حركت عمومي كه همه اجزاء و پديده ها و روابط جهان هستي و همه سطوح آن را بجريان لاينقطع وادار نموده است، امر تكويني است كه هيچ تمايل و آرزو و مقاومتي نميتواند جلو آن جريان را گرفته و آنرا به سكون مبدل بسازد.
نوع دوم ـ حركتي است كه كشتي نشينان براي بدست آوردن احتياجات و رسيدن به خواسته هاي خود، انجام ميدهند. دستور به اين حركت از طرف كشتيبان و كاركنان كشتي، دستور ارشاد تشريعي به سود خود كشتي نشينان است. در حقيقت كشتيبان آگاه به طول سفر و چگونگي آن و آگاه به احتياجات و خواسته هاي كشتي نشينان قوانين و دستوراتي را صادر مينمايد، ولي بهره برداري از آنها به تعقل و اختيار خود كشتي نشينان است. حال وضع ما انسانها هم در حركت نوع دوم در كشتي بزرگ دنيا چنين است ما در اين كشتي كه داراي يك حركت كلي رو به يك هدف بس والاست، مامور به حركت تكاملي بوده، اندك مسامحه و بي بند و باري ما بدون اينكه اختلالي در حركت كلي كشتي و اسرار و هدف آن وارد بسازد، خلل در حركت خاص خود ما ايجاد ميكند كه بحالتي پست تر از اجزاي خود كشتي كه رهسپار منزلگه نهائي خويش است، سقوط خواهيم كرد.
در اين حركت پرمعنا هيچ يك از آرمانهاي مربوط به در و ديوار كشتي و زينت و زيور ها و خوراكي ها و پوشاكيها و صندلي هاي آن، نميتواند توشه اي براي ساحل اقيانوس زندگي باشد. مگر نه چنين است كه:
عقل كشتي، آرزو گرداب و دانش بادبان
حق تعالي ساحل و عالم همه درياستي

ميرفندرسكي
حال كه ساحل اين اقيانوس پيشگاه ربوبي است و پيشگاه ربوبي جايگاه باز شدن سطوح شخصيت آدمي است كه آنها را در تكاپوي حيات، ساخته و پرداخته است، خوشي هاي كشتي كه از آن پياده شده ايم و ديگر هرگز روي آن را نخواهيم ديد، بچه كار خواهد آمد؟ در برابر جاذبه پيشگاه ربوبي، همه عوامل جذب كننده كشتي زندگي كه در پشت سر گذاشته ايم، جز اسباب بازي ناچيز كودكان خردسال در برابر مالكيت جهان هستي براي يك خردمند عاليمقام، نمايشي نخواهد داشت. پس هم اكنون از كمال و جمال و جلال روحي توشه ها برداريم كه شايستگي ورود به جاذبه كمال و جمال و جلال الهي را حاصل بداريم.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 6
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.