-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43052 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

تفسير فرازهاي بيست و هفتم تا سي‎ام خطبه بيست و هشتم نهج البلاغه كه امام علي(ع) در مذمت آرزوهاي دراز و پيروي از هواي نفس سخن مي گويد چيست؟
«وَ اِنَ اَخوَفَ مـا اَخافَ عَلَيكُم اِثنانِ: اِتـباعُ الهَوي وَ طولُ الأمَـلَ فَتَزَوَدوُا فِي الدُنيـا ما تُحـرِزوُنَ بِهِ اَنفُسَكُم غَـداً» [وحشتناكترين هراسي كه در مورد شما دارم، دو چيز است: پيروي از هوي و درازي آرزوها، در اين دنيا از خود دنيا توشه اي برداريد كه فردا بتوانيد موجوديت خود را (آنچنانكه شايسته است) دارا بوده باشيد].
زندگي معمولي اكثريت قريب به اتفاق ما انسانها در جهان هستي، همانند زندگي شخص خواب آلوده اي در گوشه اي از كارگاه بسيار بسيار معظم است كه بخواهد در آنجا در خواب عميق فرو رود! بدانجهت كه كارگاه مفروض با گرديدن اجزاء ماشيني خود و كاركنان آن با رفت و آمد و گفتگوهائي كه دارند، نخواهند گذاشت خواب طبيعي و آرامش بخش بر ديدگان آن خواب آلوده راه پيدا كند، لذا نه از آن خواب، آسايش و راحتي احساس خواهد كرد و نه از بيداري هايش آگاهي و كار منطقي نصيبش خواهد گشت. خاتم الانبيا صلي الله عليه و آله چنين فرموده است: «اَلناسٌ نِيامٌ وَ اِذا ماتوُا اِنتَبَهوُا» [مردم در خوابند، وقتي كه بميرند بيدار ميشوند]. اين حديث را ابوالحسن تهامي در قصيده اي كه در مرگ فرزندش سروده، چنين تفسير كرده است:
«اَلعَيشُ نَومُ والمَنيةُ يَقظَةٌ
وَ المَرءُ بَينَهُما خِيالٌ سارٍ»

[زندگي خوابي است و مرگ بيداري و انسان ميان اين خواب و بيداري، خيالي در جريانست].
اين پديده خواب آلودگي باعث ميشود كه آدمي از نگرش به چهره جدي جهان هستي غفلت بورزد و بجاي تعيين رابطه منطقي ميان خود و جهان هسـتي كه حتي يـك ميـلياردم يـك جزء نـاچيزش شـوخـي نمي پذيرد، به هوي و هوسهايش بپردازد. اين پرداختن به هوي و هوسهاي خوشايند كه ضمنا پـرده تاريك به چهـره جدي جهان هستي ميزند، همان شعله خوشاينديست كه تباه شدن جسم محترق را بدنبال دارد:
آتشش پنهان و ذوقش آشكار دود او ظاهر شود پايان كار (مولوي)
پس چه خطرناك است اين هوي پرستي كه تباه شدن جدي ترين موجود يعني انسان را در كارگاه جدي خلقت بدنبال خواهد داشت. بيائيد پيش از آنكه آرزوهاي بي اساس و آمال بي مغز، حيات با مغز و پرمعناي ما را در هم نوردد و آنرا به ديار نيستي بفرستد، با آن اميدهاي محرك و نتيجه بخش حركت كنيم كه محصولش زاد و توشه حركت ما در مسير كمال باشد.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 6
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.