-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43109 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

تفسير فراز بيستوپنجم تا سيوچهارم خطبه نود كه درباره «عذاب» و «رحمت» خداوند ايراد شده، چيست؟
[او خداونديست كه عذاب او در عين گسترش رحمتش بر دشمنانش شديد، و رحمت او بر دوستانش در عين شدّت عذابش گسترده است. پيروز بر هر كسي است كه در صدد غلبه بر او برآيد، و هلاك كنندة هر كسي است كه به نزاع با او برخيزد و ذليل كنندة هر كسي است كه با او مخالفت نمايد، و غلبه كننده بر هر كسي است كه با او خصومت بورزد. هر كس كه توكّل بر او كند، كِفايتش نمايد، و هر كس از او مسألت نمايد، عطايش فرمايد و هر كس باو قرض داد ادايش فرمايد، و هر كس كه سپاسش را بجاي آورد پاداشش دهد.]
مطالبي كه اميرالمؤمنين در جملات مورد تفسير بيان فرموده است بقرار زير است:
1: عذاب خداوند در عين گسترش رحمتش بر دشمنان شديد است. 2ـ رحمت او بر دوستانش در عين شدت عذابش گسترده است.
اختلاط و تأثير و تأثّر صفات و پديدهها و نيروهاي مغزي و رواني آدمي است كه تغييري در هويّت هر يك از آنها بوجود ميآورد، نه در صفات و فعّاليّتهاي الهي. توضيح اينكه اگر در يك انساني جنبة عواطفش خيلي شديد باشد، موجب تضعيف حسابگريهاي عقلي او ميگردد، و بالعكس شدّت حسابگري عقلي او باعث ضعف عواطفش ميباشد. غلبة رحم و دلسوزي در يك انسان، مغلوبيّت عَدالت او را بدنبال ميآورد. تخيّلات وقتي كه از حدّ گذشت انديشههاي منطقي دچار ركود ميگردد. و بهمين جهت است كه ميتوان گفت: اگر كسي اين قدرت را بدست بياورد كه موجوديّت خود را با تمامي صفات و نيروها و استعدادها و فعّاليّتهاي مغزي و رواني بطور كامل اداره نمايد، او قدرت مديريّت همه مردم را دارا ميباشد. بهرحال، صفات خداوندي مافوق اختلاط و تأثير و تأثّر با يكديگر ميباشد، يعني رحمت واسعه و بينهايت او، هيچ تزاحمي با عذاب بيكران و شديد كه نصيب تبهكاران ضدّ هستي خواهد ساخت، ندارد. و بالعكس، عذاب شديد و بيكراني كه نصيب تبهكاران خواهد ساخت، هيچ تزاحمي با رحمت واسعة بينهايت او ندارد. در اينجا ناگفته نماند كه فرق است مابين عذاب و رحمت خداوندي، عذاب خداوندي از روي استحقاق صد در صد نصيب تبهكاران خواهد گشت، زيرا خداوند سبحان چنانكه در كتابش فرموده است: كمترين ستمي بر هيچ كس روا نميدارد، زيرا عالم مطلق و بينياز مطلق، نيازي به تعدّي وجور ندارد. ولي رحمت خداوندي چنانكه در گستردن بِساط خلقت عامل اساسي بوده و هيچچيز و هيچكسي باصطلاح معمولي: از خدا طلبكار نبوده است ـ
من نكردم خلق تا سودي كنم
بلكه تا برندگان جودي كنم

همچنين در ادامة خلقت و نشان دادن نتائج اعمال و حركات و انديشههاي مردم نيز، رحمت خداوندي بر همه چيز گسترده است.
3ـ پيروز بر هر كسي است كه در صدد غلبه بر او برآيد، و هلاك كنندة هر كسي است كه به نزاع با او برخيزد، و ذليل كنندة هر كسي است كه با او مخالفت نمايد و غلبه كننده بر هر كسي است كه باو او خصومت بورزد.
براستي، آيا آدمي با اين محدوديّت امكانات و با اين ضعف و ناتواني كه سرتاسر وجودش را احاطه كرده است، درصدد غلبه بر خدا و نزاع و مخالفت با او برميآيد؟! پاسخ اين سؤال بايد با بيان دو نوع نزاع و مخالفتها و وضع مغزي و رواني انسانها مطرح شود:
1ـ اكثريّت كساني كه خود را در موقعيّت نزاع و مخالفت با خدا قرار ميدهند، علم و اطّلاعي از عظمت و سُلطه و سيطرة خداوندي بر همة عوالم هستي ندارند، اينان در حقيقت با خدائي كه در ذهن محدود و بيمار خود ساختهاند، بمبارزه و نزاع برميخيزند.
2ـ اشخاصي هم پيدا ميشوند كه آرمانهاي ذهني خود را بر عالم هستي عرضه نموده و توقّع جدّي دارند كه عالم هستي همانطور كه آنان ميخواهند بگردد!!
از اين گونه اظهار نظرها دربارة اراده و فعل خداوندي، فراوان ديده ميشود كه صاحبان آنها درصدد تعليم خداوندي بر ميآيند! و با آنچه كه خداوند ميخواهد و انجام ميدهد به نزاع و انتقاد برميخيزند، در آخر كار هم اگر آگاهي به آنان دست بدهد، ميگويند: غلط كرديم.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 15
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.