-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43110 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

تفسيرفراز سيودوم خطبه نود كه در آن علي(ع) ميفرمايد: «هر كس از خدا مسألت كند، عطايش فرمايد» چيست؟
«وَمَنْ سَأَلَهُ أَعْطَاهُ»
[هر كس كه از خدا مسألت بدارد، عطايش خواهد فرمود.]
اين مسأله با ابعاد مختلفي كه دارد، از اهمّيّت فوقالعادهاي برخوردار است. ما براي توضيح اجمالي مسأله برخي از ابعاد آنرا مورد بررسي قرار ميدهيم:
1ـ درك معناي سؤال و مسألت از خداوند، بسيار مهمّ است، اين معنا عبارت است از توجّه كامل به خدا با ايمان به علم و قدرت مطلقة او كه اختيار همه چيز و همه كس را در دست دارد.
2ـ ارزيابي كامل اسباب و وسائل دنيا، و اينكه هويّت و مختصّات آن اسباب و وسائل همه از آن خدا است.
براي پذيرش اين اصل كه چنانكه هويّت ذاتي علّتها از خدا است، صفت علّيّت آنها نيز از آن خدا است، كافي است كه باين دليل توجّه شود كه هيچگونه دليلي براي رابطة ثابت (علّت خاصّ معلول خاصّي را بايد بدنبال خود بياورد) با متغيّرات (موجودات عالم هستي كه در مجراي قانون علّيّت در حركتند) وجود ندارد و هيچ راهي جز اين ديده نميشود كه تنها مشيّت الهي است كه موجب برقراري ثابتها (بنام قوانين) با متغيّرها ميباشد. در مسألت از خداوند، توجّه باين مسأله كه متذكّر شديم همواره و از همه كس ساخته نيست، و آنچه كه عموميّت دارد و موجب عنايات خداوندي در موقع مسألت از او ميگردد، سقوط همة اسباب و وسائل از علّيّت مطلقه در نظر مسألت‎كننده و دعا كننده ميباشد، البتّه اين نكته بايد مورد دقّت قرار بگيرد كه آيا نخست آن حالت انقطاع از اسباب و وسائل در درون انسان بوجود ميآيد و سپس حالت مسألت و دعا، يا قضيّه بالعكس است.
3ـ حالت تسليم محض در موقع دعا و مسألت كه خود يكي از مختصّات بسيار روحاني آن حالت است. اين تسليم هر چه بيشتر همراه با آزادي بمعناي اختيار باشد، بيشتر به رشد روحي كمك ميكند.
4ـ بايد متوجّه شد كه مسألت از خداوند غير از تكليف معيّن كردن! بآن ذات اقدس است، آنچه كه عقل و وِجدان در مييابد و پيامبران الهي در رسالتهايشان آنرا ابلاغ فرمودهاند، مسألت از خداوند است، نه تعيين تكليف براي او.
5ـ اگر انسان بتواند بآن وارستگي روحي نائل گردد كه دعا و مسألت از خداوند را يكي از حالات ارتباط با او تلقّي نمايد، نه حالت طلبكاري و نه حالت درخواست نقض و وارد كردن اختلال در نظم و قانون هستي، و همچنين احتياج و نيازي را كه موجب بروز حالت نيايش و مسألت براي وي گشته است، در حقيقت از الطاف خفيّه خداوندي تلقّي كند كه موجب موفّقيّت بحالت روحاني نيايش و مسألت گشته است، چنين انساني ميتواند از برقرار كردن ارتباط با خدا بهرههاي ملكوتي بردارد.
6ـ استجابت دعا و مسألت با برآورده شدن احتياج، هجوم بر قوانين هستي با سيستم بسته نيست.
7ـ رها كردن كار و كوشش و تلاش در ادارة حيات مادّي و معنوي و روي آوردن به نيايش و مسألت، مبارزه با مشيّت خداوندي است كه خود را فعّال معرّفي فرموده است:
«يَسْئَلُهُ مَنْ فِي اٌلسَّمَاوَاتِ وَاٌلْأَرْضِ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَاْنٍ» الرّحمن/29
[هر چه و هر كه در آسمانها و زَمين است، (بقاي وجود خود و وسائل آنرا) از خدا مسألت ميدارد و خداوند در هر موقعي در كاريست.]

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 15
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.