-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43111 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:3

تفسيرفراز سيوچهارم خطبه نود كه در مورد سپاسگزاري از خداوند ايراد شده چيست؟
«وَمَنْ شَكَرَهُ جَزَاهُ»
[و هر كس كه او را سپاسگزاري كند، پاداشش دهد.]
اين كلمة شكر هم مانند ديگر كلماتي كه داراي مفاهيم بسيار با اهمّيّت ميباشند، بجهت تفسيرهاي ناروائي كه در آنها انجام ميگيرد مفهوم حقيقي خود را از دست ميدهند، مانند آزادي و عشق و معرفت و غير ذلك. بهرحال ضروريترين كاري كه دربارة اينگونه كلمات بايد انجام داد اينست كه نخست بايد آن معناي ناشايست را كه وارد مفهوم اصلي و صحيح كلمه شده است، از آن مفهوم بر كنار كرد، مانند كلمة عشق.
ولي اين كلمه چنان تنزّل پيدا ميكند كه بقول بعضي از نويسندگان مغرب زمين تا حدّ «درشكههاي كرايهاي» سقوط ميكند، متأسّفانه بدانجهت كه تملّقها و چاپلوسيها و گدا طبعيها و خودباختگيها كه افراد فراواني از انسانها در هنگام سودگيري از يكديگر از خود نشان ميدهند و نام آنرا شكر و سپاسگزاري ميگذارند، لذا در هنگام اِسناد همين كلمه به خدا هم معنائي نزديك به مفاهيم مزبور به ذهن عدّهاي بسيار زياد متبادر ميگردد! و اسف انگيزتر اينكه عقب ماندگان گمان ميبرند كه شكر بخدا هم براي بدست آوردن پاداش نعمتي است كه خدا به بندگانش عنايت فرموده است!! يعني خداوند از مردم در برابر نعمتهايش پاداش ميخواهد!! با نظر به نتايج قضاياي عُقَلائي صحيح و دريافتهاي فطري خالص و آيات قرآني كه دربارة مادّة شكر آمده است، اين كلمه مفهومي بس عاليتر از آن دارد كه در مغزهاي معمولي منعكس ميگردد و خود از آفات خداشناسي و ارتباط شايسته با خداوند سبحان ميباشد. خداوند چه نيازي به سپاس و قدرداني ما در برابر نعمتهايش دارد و براي آن غنيّ و صمد مطلق چه احتياجي به يادآوري ما وجود دارد در صورتيكه انگيزة ايجاد علم هستي باين عظمت براي او جز افاضة نعم هستي بدون انتظار هدفي كه بآن ذات اقدس عائد شود، چيزي نبوده است.
تعريفي مختصر براي شكر: از مجموع دلائل عقلي و نقلي و دريافتهاي خالص دربارة شكر در هنگام خلوص و صفاي روحاني، اين حقيقت برميآيد كه: شكر عبارتست از اِسناد خيرات و كمالات به خداوند متعال در موقع توجّه به آنها، مخصوصاً در آن مواقع كه خداوند با يكي از آن خيرات بندة خود را مورد عِنايت قرار داده باشد و بدينجهت است كه در حالات هشياريهاي عالي كه ارتباط خيرات را، حتّي خود شكرگزاري را كه يكي از با عظمتترين نعمتهاي معنوي است، به خدا درك ميكنيم پس از احساس ناتواني از شكرگزاري، در دريائي از فروغ الهي غوطهور ميگرديم.
حال به مقداري از آيات مربوط به شكر توجّه نمائيم:
ما با شكر گزاردن به خدا، شكرگزار خويشتنيم.
1ـ «قَالَ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِيءَ أَشْكُرُأَمْ أَكْفُرُ وَ مَنْ شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ» النّمل/40
[حضرت سليمان(ع) پس از ديدن عِنايت بسيار مهمّ الهي چنين گفت: (اين از احسان و عِنايت پروردگار من است تا مرا آزمايش نمايد كه آيا شكر او را خواهم گزاشت يا كفران نعمت خواهم كرد و هر كس شكرگزار باشد (در حقيقت) به سود خويشتن شكر ميگزارد. و هر كس كفر آن ميورزد (باز بضرر خودش تمام خواهد شد) زيرا پروردگار من بينياز و بخشنده است.]
«وَلَقَدْ آئَيْنَا لُقْمَانَ اٌلْحِكْمَهَ أَنِ اٌشْكُرْلِلهِ وَ مَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اٌللهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ» لقمان/12.
[و قطعاً ما به لقمان حكمت داديم. (و به او گفتيم:) شكرگزار خدا باش و هر كس شكرگزار باشد براي خودش (يا بسود خودش) ميباشد و هر كس كفران بورزد (هيچ ضرري بخدا نخواهد زد بلكه بضرر خودش تمام خواهد گشت) زيرا خداوند بينياز و همة صفات و افعالش شايسته و محمود (يا پذيرندة حمد) ميباشد.]
از اين دو آية شريفه با وضوح كامل چنين ميفهميم كه چنانكه انجام همة عبادات و تكاليف نتيجة خود را به خود انجام دهندة آنها بر ميگرداند نتيجة شكرگزاري هم با صراحت دو آية فوق، بخود انسان شاكر برميگردد.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 15
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.