-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43113 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

تفسير فراز پنجاه و هفتم تا شصت و هفتم خطبه نود و يك كه در آن علي(ع) ميفرمايد: «اوهام بشري نميتوانند عمق جلال و قدرت خدا را درك كنند» چيست؟
[اوست آن خداوند توانا كه هنگامي كه اوهام بشري قصد پيشرفت بسوي درك شناخت نهايت قدرت او نمايد, و انديشه مبرّا از خطرهاي وسوسهها بخواهد كه در اعماق غيوب ملكوت الهي با آن ذات اقدس ارتباط پيدا كند, و اگر دلها با اشتياق شديد و مخلوط به حيرتْ رهسپار كوي او گردند تا در شناخت كيفيّت صفات خداوندي بحركت و جريان بيفتند, و طرق عقول در نهايت دقّت و ظرافت اراده نفوذ به مقامي نمايند كه در آن مقام شناخت صفات [يا خود صفات بيك اعتبار] نميتوانند به علم به ذات خداوندي رهنمون گردند, خداوند [همه آن اوهام و انديشهها و عقول و دلها] را مردود مينمايد, در حاليكه در مهلكههاي تاريكيهاي غيوب براي رهائي و راهيابي به مقام ربوبي حركت ميكنند, دست رد بر پيشاني خورده بر ميگردند, در حاليكه اعتراف به عدم امكان وصول به باطن معرفت خداوندي با انحراف از طريق مينمايند [حتّي] يك خاطره (تصوّري) از اندازه گيري جلال خداوندي به درون انديشمندان خطور نميكند].
مضامين عاليه بقيّه خطبه مباركه به قرار زير است:
1- نهايت قدرت او قابل درك و شناسائي نيست.
ما انسانهاي پر ادعّا را اگر بحال خود بگذارند و اگر خجالت نكشيم, بي ميل نيستيم كه بدون كمترين تأمّل و واهمه اين ادعّا را هم راه بيندازيم كه ما همه چيز را مي‎دانيم! چنين ادعّاي خنده آور از موجوديكه ادعّا ميكند من به مسير تكامل قدم گذاشته و مراحلي از كمال را پيموده‎ام, به هيچ وجه بعيد نيست. ماداميكه ما انسانها ندانيم كه حتّي ناچيزترين پديده طبيعت, مانند افتادن يك برگ خزان ديده از درخت بر روي زمين, اثري از جريان بسيار مهّم يك قدرت بينهايت است, اصلاً نخواهيم فهميد كه قدرت خداوندي و نهايت آن چيست؟ بگذاريد يك توضيح مختصر درباره همين پديده سقوط يك برگ خزان ديده از شاخه درختي بر روي زمين داشته باشيم. در آنهنگام كه مشغول تماشاي درخت و شاخ و برگ آن هستيم ناگهان برگ زرد شدهاي را ميبينيم كه از شاخهاي از درخت جدا شده بر روي زمين افتاد. تفسير معناي اين پديده بسيار واضح مينمايد, زيرا فوراً ميگوئيم: آن نيروئي كه در دو فصل بهار و تابستان موجب اتصّال برگها به شاخههاي درختان بود, تدريجاً با سردي هوا رو به كاهش رفته و در نقطهاي از آن شاخه كه هم اكنون برگي از آن سقوط كرده بكلّي زائل گشته است, لذا برگ مورد تماشاي ما بر روي زمين افتاده است. اگر بخواهيم درباره آن نيرو معلوماتي مناسب بدست بياوريم, ميتوانيم با مراجعه به رشتههاي علوم گياه شناسي از عهده اين كار تا حدودي بر آئيم. ولي اگر بخواهيم معناي هويّت قدرت و پيوستگي آن را به قدرت كلّي كه طبيعت را اداره ميكند, حتّي در همين پديده ناچيز بطوري بفهميم كه هيچگونه سوال علمي و فلسفي درباره آن نداشته باشيم, در حقيقت اراده امر محال نموده ايم. يعني ما نميتوانيم كيفيّت قدرت خداوندي را كه با مقداري ناچيز از آن, عالم هستي را بوجود آورده و بجريان انداخته كه جلوهاي ناچيزش را در پيوستگي برگ به شاخه ميبينيم, درك كنيم, آنچه كه ما ميفهميم نمودهائي از نيرو و انرژي در متن طبيعت است كه بوسيله تجارب و مشاهدات با آنها آشنا ميشويم و آنها را در تأمين زندگي مادّي و معنوي خود بكار مي بريم.
دو وسيله بسيار با اهّميّت درك و دريافت اولاد آدم عبارتست از عقل و دل. عقل براي تنظيم وسايل براي هدفها ي انتخاب شده و تنظيم و حكم در قوانين كمّي و كيفي و تطبيق كلّيّات اثبات شده به موارد جزئي و شخصي. امّا دل آن حقيقت مقدّس و با ارزشي است كه كارش دريافتهاي آرامش بخش و شهود حقّ و باطل و دستور به نيكي و نهي از بديها ميباشد. با اين هويّت و فعّاليّتي كه عقل و دل دارند نميتوانند به شناخت صفات خداوندي موفّق شوند, چه رسد به اينكه توانائي وصول به ذات اقدس ربوبي را بوسيله شناخت صفات داشته باشند. عقل و دل بالاخره هر اندازه هم كه با عظمت بوده و فعّاليّت آن دو هر قدر هم كه بزرگ و لطيف و ظريف بوده باشند از درك كنه صفات خداوندي كه صفت يا فعلي از آن ذات اقدس ميباشند, ناتوانند, زيرا بدانجهت كه ذات اقدس ربوبي بهيچ وجه قابل درك و دريافت عقول و دلهاي ما نيست، خود هويت صفات آن ذات نيز براي ما قابل درك نيست, زيرا هويّت صفات ازيك جهت مربوط به ذات خداوندي ميباشد كه فوق تعقّل و دريافتهاي قلبي ما ميباشد. آنچه كه براي ما امكان پذير است, درك دو موضوع است:
موضوع يكم ـ محصول و نمود وجودي صفات الهي است كه در عرصه هستي ميبينيم, مانند نظم و قانون و عظمتها و ملكوت اين جهان و غير ذلك
موضوع دوم ـ دريافت شهودي فروغي از خود آن صفات كه با تهذّب روحي و تخلّق به اخلاق اللّه امكان پذير ميباشد.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 16
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.