-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43124 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

تفسير فراز بيست و هشتم تا سي و دوم خطبه نود و سه كه درباره «خوفناك ترين فتنهها» ايراد شده چيست؟
«أّلَاوَإِنَّ أَخْوَفَ الْفِتَنِ عِنْدِي عَلَيْكُمْ فِتْنَهُ بَنِي أُمَيَّهَ, فَإِنَّهَا فِتْنَهٌ عَمْيَاءُ مُظْلِمَهُ: عَمَّتْ خُطَّتها و خُصَّتْ بَلِيَّتُهَا, وَأَصَابَ الْبَلَاءُ مَنْ أَبْصَرَ, فِيهَا, وَأَخْطَأَالْبَلَاءُ مَنْ عَمِيَ عَنْهَا»
[هشيار باشيد كه خوفناك ترين فتنهها براي شما در نظر من فتنه بني‎اميّه است زيرا فتنهاي است كور و تاريك كننده [خصلتها]نقشهاي فراگير و بلاهايش مخصوص [پيشوايان دين و انسانهاي با ايمان] و هر كس كه در آن فتنه بينا باشد بلا بر او فرود آيد و هر كس كه در آن فتنه نابينا باشد بلا اورا گم ميكند (به او نميرسد).]
اميرالمومنين دو مختصّ مهمّ براي فتنه بني اميّه متذكّر شدهاند:
مختصّ يكم ـ كور وتاريك و تاريك كننده است, زيرا دعاوي بني اميّه به هيچ اصل وقانوني مستند نبود, آنچه كه براي آنان مطرح بود هوي و خودكامگي وسلطه جوئي بود و چون اين سه موضوع هيچ مبنا و اصلي ندارند, لذا قطعي است كه فتنهاي كه برمبناي بي مبنائي بوجود بيايد و ادامه پيدا كند, كور و تاريك و تاريك كننده خواهد بود.
مختصّ دوم ـ فراگير همه مردم جامعه ميباشد, زيرا اوّلاً قدرت را بدست داشتند, ثانياً از قيافههاي بظاهر حقّ بجانب استفاده ميكردند ثالثاً شعارهائي عوام پسند مانند شعار درباره قرآن كه معاويه درروزهاي صفّين باتعليمات عمربن وعاص به راه انداخت, ولي فقط خواصّ و عظماء بودند كه از فتنه بني اميّه واقعاً در شكنجه و فشار بودند. لذا ميفرمايد: [نقشه و خصلتش فراگير عموم ولي بلايش مخصوص بود.]
اين بلاو شكنجه ورنج سراغ آگاهان وپاكان انسانهاي آن دوران راكه دررديف اوّلشان ائمّه اطهارو اولياء اللّه بودند, ميگرفت. و رد دوجمله آخري «أَصَابَ الْبَلَاءُ مَنْ أبْصَرَ فِيهَا, وَأَخْطَاَ الْبَلَاءُ مَنْ عَمِيِ عَنْهَا» در حقيقت توضيح علّت همان جمله خَصَّتْ بَلِيَّتُهَا ميباشد زيرا معناي دو جمله چنين است كه هر كس كه در آن فتنه بينا باشد, قطعي است كه بلا و مشقّت و محنت و رنج برسر او تاختن خواهند گرفت و اگر كسي كه چيزي نميفهمد ودرصدد هم نيست كه چيزي از آن فتنه بفهمد و يا باصطلاح عامّيان توبره يا آخورش را ميخواهد كه سر در آن فرو كند, نه بلائي خواهد ديد و نه رنجي.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 16
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.