-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43152 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

تفسير فرازهاي چهاردهم تا هيجدهم خطبه صدوسيدوم كه درباره بيتأثير بودن استقبال و رويگرداني مردم از انسانهاي رشد يافته ايراد شده چيست؟
[انبوه مردم كه پيرامون تو را بگيرند فريبت ندهد. در حالي كه مردم پيش از خود را ديدهاي كه مال و منال دنيا اندوخت و از كم شدن آن ترسيد و خود را از عواقب امور، در امن ديد، چگونه مرگ بر او فرود آمد و او را از وطنش بر گرفت و از جايگاه امنش بركنار نمود، و او را در تابوت مرگ برداشتند و مردها در حاليكه جنازه او را بر دوشهاي خود حمل مينمودند و با انگشتانشان تابوت را ميگرفتند و به نوبت به همديگر تحويل ميدادند.]
انسانهاي كمال يافته فريب آن مگسهاي انساننما كه دور شيريني (مال و منال و مقام) او جمع ميشوند، نميخورند.
انسانهاي رشديافته تعليم و تربيت جامعه و هرگونه خدمت به جامعه راتكليف الهي حتميخود ميدانند و به همين جهت استقبال و رويگردان بودن مردم از آنان تأثيري در دل و مغز آنان نميگذارد.
ناتواني انسان موقعي به حد نهائي خود ميرسد كه استقلال و قوام وجود خود را از ديگران در يابد، يا به عبارت ديگر ـ براي ادامه هستي مطلوبش، تكيه بر ديگران نمايد. معناي دريافتن و تكيه مزبور اين است كه اگر به حال خود گذاشته شوم، ميافتم و لازمه چنين وابستگي شرمآور اين است كه «من ذاتاً و از خود، وجودي ندارم»!
اين قائده جاريه روزگار است كه «إِذا أَقْبَلَتِ الْدُّنيا عَلي أَحَدٍ أَعارَتْهُ مَحاسِنَ غَيْرِهِ وَ إِذا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحاسِنَ نَفْسِهِ» [هنگامي كه دنيا به يك نفر روي آورد نيكوئيها و زيبائيهاي ديگران را به او (عاريت) ميدهد. و هنگامي كه دنيا از كسي روي گردان شود، نيكوئيها و زيبائيهاي او را از او سلب مينمايد] با توجه به ملاك اقبال و ادبار مردم معمولي به يك انسان كه همان مال و ثروت و مقام و ساير اشكال قدرت است ميتوان نتيجه گرفت كه اشخاصي كه از اقبال مردم خوشحال و از ادبار آنان ناراحت ميشوند، (حتي گاهي اتفاق ميافتد كه وابستگي به حدي ميرسد كه اينگونه اشخاص توانائي ابراز هستي و اراده خود را به طور مستقل در خود مشاهده نميكنند) قطعاً به يك ناتواني پست و رذل دچار شدهاند كه در حقيقت «نيستهاي هستنما» هستند! چاره اين نابكاري، قرار گرفتن تحت تعليم و تربيتهاي سازندهايست كه نخست توانائي انسان را در ذات خود و سپس وابستگي ذات و توانائي آن را به خداوند قادر مطلق اثبات نمايند و آن را به آن وابستگي توجيه نمايند.
كساني كه با داشتن چنين استقلالي در رأس همه جوامع دنيا قرار بگيرند، و وابستگي همه انسانها را به خود، درك نمايند، كمترين تورمي در خودطبيعي «نفس حيواني» آنان به وجود نميآيد، و بالعكس، اگر همه مردم دنيا او را تنها بگذارند و او باشد و چهار ديوار حياط محدودش هرگز احساس غربت در اين دنيا نمينمايد. و به همين جهت است كه بعضي از صاحبنظران بيت ذيل حافظ را كه ميگويد:
سينه مالامال درد است اي دريغا مرهمي جان زتنهايي به لب آمد خدايا همدمي
چنين تأويل ميكنند كه منظور حافظ، فقدان انسانهاي رشد يافته است كه قابل انس و الفت روحاني ميباشند، نه اينكه حافظ از تنهايي به معناي معمولي آن شكايت ميكند، لذا در بيت بعدي چنين ميگويد:
آدمي در عالم خاكي نميآيد به دست عالمي ديگر ببايد ساخت و از نو آدمي
انساني كه اطلاع از عظمت جانهاي آدميان پيدا كرده و از بيارزشي اجتماع مگسان دور شيريني آگاهي بدست آوردهاند، همان گونه كه در عنوان بحث يادآور شدهايم: «هر گونه خدمت به جامعه را تكليف الهي حتمي خود ميداند و به همين جهت استقبال و رويگردان بودن مردم از آنان هيچ تأثيري در دل و مغز آنان نميگذارد. اميرالمؤمين(ع) به برادرش عقيل بن ابيطالب چنين مرقوم فرموده است:

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 23
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.