-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43153 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:3

تفسير فرازهاي نوزدهم تا سيوپنجم خطبه صدوسيودوم كه درباره عبرت گرفتن از تبديل خانهها به قبر و انتقال اموال به وارثان و لزوم آمادگي براي مرگ ايراد شده چيست؟
[آيا نديديد كساني را كه آرزوهاي دور و دراز بر سر داشتند و كاخهاي محكم ميساختند و اموال فراوان جمع ميكردند، چگونه خانههاي آنان مبدل به گورها گشت و اندوختههايشان نابود شد، اموالشان به وارثانشان منتقل و زنهايشان را مرداني ديگر گرفتند. آنان نه بر كارهاي نيكو افزودند و نه از خطا و معصيت معذرت خواستند.]
با سپري شدن ساليان عمر، كاخهاي سربه فلك افراشته تبديل به تل خاك و خانهها مبدل به گور ميگردد و اموال از آن وارثان و زنها از آن ديگران ميشود.
اينكه قصرها و آلونكها، كاخهاي سربه فلك كشيده و كوخهاي محقر با دست همين بشر سر بر ميآورند و سپس فرو ميريزند جاي ترديد نيست، زيرا همگان با اين پديده كم و بيش مأنوسند. هيچ كس به دو مفهوم متضاد آباد و ويران جاهل نيست. آنچه كه بايد بشر به آن توجه داشته باشد و آن را بداند، دو چيز است:
يك ـ اينست كه چگونه اين انسانها اجتماع كاخ هاي مجلل و با شكوه را با كوههاي محقر و ناچيز هضم نموده است؟! يعني آن كاخ نشينها با كمال بي اعتنايي به كوخنشين ها در آن عمارتها نشستند و خوابيدند و مشغول برخورداري از هر گونه عوامل لذت شدند، و ميشوند و نفهميدند يا به روي خود نياوردند كه اين دو نوع زندگي چگونه قابل تفسير و توجيه ميباشد!
دومـ هيچ جاي شگفتي نبود كه بزرگي و شكوه و استحكام و زيبايي كاخ ها و قصرها چنان عقول و دلهاي ساكنان آنها را خيره ساخت كه به خيال خود ناتواني و حقارت شخصيت و ناداني خود را با تكيه به آن شكوه و استحكام و زيبايي جبران نمودند، و بعبارت ديگر برون ذات خود را كه تشكيل يافته از سنگ و سيمان و آهن و رنگ و سيم و ديگر مصالح ساختماني ميباشد، از آن مصالح كه ساختمانها را بالا برده و آن شكوه و زيبايي را به آنها ميدهد، ساختمان شخصيت كمال گري خود را ميسازند. آنان با داشتن شكل و صورت زيباي انساني، سنگ و سيمان و آهن و رنگ و ديگر مصالح جامدند.
در انتقال اموال كه از اين دست به آن دست ميگردد، بنگريد، آن اموال چگونه اندوخته شده بود، و چگونه انرژيهاي مغزي و رواني و شخصيت آن مالداران را به خود مصرف نموده و چه آرزوها و اميدها و كمالگرائيها را در خود خشكانده بود، با پايان يافتن آخرين نفس در زندگي در اختيار كساني قرار ميگيرد كه شايد آن مالدار حاضر نبود حتي يك لحظه در روي او بنگرد، حساستر از همه اموال و كاخها، همسري را از دست ميدهد كه شايد براي بدست آوردن رابطه همسري با او، سختترين نا ملايمات را متحمل گشته و پر ارزشترين اوقات عمر خود را مصرف نموده و با اهميتترين نيروهاي مغزي و رواني و عضلاني خود را مستهلك كرده و با عظمتترين آرمان زندگي خود را در وصال او دريافته بود. تلختر از همه اينها، آنست كه در لحظات واپسين عمرش احساس كند كه چشماني به دنبال همسر او و منتظر برآوردن آخرين نفسهاي اوست. حال كه چنين است، انسان عاقل نبايد به مال و منال و مقام و شهوات و ديگر عوامل لذائذ آنچنان دل بسپارد كه حتي تصور فراق آنها، تلختر از مرگ براي او بوده باشد.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 23
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.