-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43155 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:3

تفسير فرازهاي دوازدهم تا پانزدهم خطبه صدوسيوسوم كه در توصيف پيامبر ايراد شده چيست؟
[از جمله اين خطبه است: خداوند او را در دوراني خالي از پيامبران و در دوران اختلاف در عقائد و سخنان فرستاد و او را در آخر پيامبران قرار داد و وحي را با نبوت او ختم فرمود و در راه او با كساني كه از خدا رويگردان و از او منحرف بودند، جهاد كرد].
پيامبر اسلام، خاتمالانبياء(ع)، و دين او خاتمالاديان و براي بشريت جاوداني است و بحثي در اختلاف احكام شرايع الهي
متن كلي دين الهي كه براي انسانها آمده است همان است كه حضرت ابراهيم خليلالرّحمن(ع) تبليغ فرموده است، اديان بعدي همگي مستند به اين دين كلي الهي است و همين دين نيز از حضرت نوح(ع) بر روي زمين عرضه شده است ـ «شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدّينِ ما وَصّي بِهِ نُوحاً وَ الْذّيِ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ ابراهيمَ وَ مُوسي وَ عيسي أَنْ أَقِيمُوْا الدِّينَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ كَبُرَ عَلَيَ الْمُشرِكينَ ما تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ اللهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْديِ إِلَيْهِ مَنْ يُنِيبُ» الشوري/13 [خداوند از دين براي شما تشريع كرده است آنچه را كه به نوح توصيه نموده و آنچه را كه به تو وحي كرديم و آنچه را كه به ابراهيم و موسي و عيسي توصيه نموديم كه دين را بر پا داريد و در آن پراكنده نشويد آنچه كه شما به آن دعوت ميكنيد تحمل آن به مشركين سخت است خداوند برميگزيند از انسانها هر كه را كه بخواهد و هدايت ميكند به سوي خود هر كه را به سوي او بازگشت نمايد.]
اما درباره احكام عملي مخصوص كه در شريعت هر يك از انبياء سلف بوده و در شريعت ديگر انبياء وارد نشده است دو نظريه موجود است:
نظريه يكمـ اينكه احكام خصوصي هر شريعتي كه چه در زمان خود صاحب آن شريعت و چه بعد از آن، از بين رفته است منسوخ شده است يعني مدت و علت بقاء آن احكام محدود به زمان و اقوام معيني بوده است، نه اينكه شريعت بعدي آمده و بيعلت آن را باطل اعلان نموده است.
نظريه دومـ اينست كه آنچه مربوط به متن كلي دين الهي است كه در حقيقت تفسير كننده و سازنده فطرت آدمي است در همه شرايع و اديان الهي وجود دارد، مانند اصول عقائد و معارف مربوط به ارتباطات چهارگانه انسان (ارتباط انسان با خويشتن، ارتباط انسان با خدا، ارتباط انسان با جهان هستي و ارتباط انسان با همنوعان خود) از ديدگاه آنچنانكه هست و آنچنان كه بايد و شايد و همچنين احكام مربوط به ابعاد ثابت انسان، مانند طبعيت او از حقوق و تكاليف حافظ حيات فردي و اجتماعي او كه با اشكال گوناگون در همه دورانها با ثبات خاص خود بايد مراعات گردد. و اما احكام خاصي كه مربوط به هر يك از شرايع است، بر دو قسم است:
قسم يكمـ احكامي است كه خداوند سبحان به مقتضاي شرايط زماني، محيطي و ديگر عوامل محيط بر حيات انسانها مقرر فرموده و با انتفاء هريك از آنها احكام منتفي گشته است، يعني در حقيقت احكام مزبور از باب سالبه به انتقاء موضوع، منتفي شدهاند. واين گونه تغييرات شبيه به همان دگرگونيها است كه درهر يك از شرايع بوسيله تغييرات عارض بر موضوعات و هر گونه مقتضيات و شرايط ديگر بوجود ميآيد.
قسم دومـ احكامي است كه بر دلهاي تزكيه شده و صفا يافته خود انبياء منعكس يا الهام ميشود كه به عنوان سنت پيامبر جزء شريعت تلقي ميگردد و همين قسم دوم از احكام هم مستند به اراده تشريعي خداوند سبحان ميباشد.
از اين مبحث روشن ميشود كه اعتراض اشخاصي مانند دنيديدرو به اديان، بدانجهت كه چرا خداوند يك دين براي همه انسانها و در همه دورانها نفرستاده است، برطرف ميگردد، زيرا همانگونه كه ملاحظه شد متن كلي دين الهي يك دين است و خصوصيات مربوط به احكام، ناشي از مختصات محدود و قابل زوال مصالح و موضوعات خود مي باشد .

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 23
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.