-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43168 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

تفسير فرازهاي سوم و چهارم خطبه صد و پنجاه و يكم نهج‎البلاغه كه در آن امام علي به حمد و ستايش خداوند پرداخته و از او براي طرد شيطان ياري مي‎جويد چيست؟
«وَ أَحْمَدُ اللهَ وَ أَسْتَعينُهُ عَلَي مَداحِرِ الشَّيْطانِ وَ مَزاجِرِهِ وَ الْإِعْتِصامِ مِنْ حَبائِلِهِ وَ مَخاتِلِهِ» [و ستايش مي‎كنم خدا را و از او ياري مي‎جويم براي دور كردن شيطان و طرد او، و براي اجتناب از طنابها و وسائل حيله‎گريهاي آن پليد]
مشاهدة كثافت‎ها و شقاوتها و پليديهاي شگفت‎انگيزي كه در جوامع بشري ديده مي‎شود، مخصوصاً گردانندگان جوامع دوران ما، ما را به اين نتيجه مي‎رساند كه بشريت در برابر شيطان و اغواهاي او از يك طرف، و در مقابل غرايز حيواني، مخصوصاً سلطه‎گري و مقام‎پرستي و لذت‎گرايي از طرف ديگر، خود را شديداً باخته است. با كمال اطمينان مي‎توان گفت: اين همه مكرپردازي و حيله‎گري و انديشه‎بازي در مسير سلطه‎جويي و شهوت‎پرستي و خودكامگي نمي‎تواند تنها ساختة استعدادها و قواي خود انسانها باشد، مخصوصاً با در نظر داشتن نيروي عقل و قلب و تكاپوي بسيار جدي انبياء(ع) و حكمت حكما، بلكه واقعيت اينست كه شيطان وارد ميدان شده و با استمداد از غرايز حيواني بشر، نخست هويت و شخصيت حقيقي انسانها را از آنان سلب نموده و آنان را به بيماري «بيگانگي از خود و ديگر انسانها» مبتلا كرده است. شيطان شقاوت و پليدي دنياپرستان جوامع را به جايي رسانيده است كه انسان از گفتگو و نوشتن در پيرامون آن، شرمنده مي‎شود، بلكه به اضافة شرمندگي، چنان لرزش و ناراحتي و انقباض سرتاسر وجود آدمي را فرا مي‎گيرد كه زندگي با آن همه عظمت‎ها و زيبايي‎هايش پيش چشمان انسان تيره و تار مي‎گردد. كشتارهاي فجيع، تجاوزات ناموسي، توهين بر مقدسات، شكستن هرگونه عهد و پيمان، همة دنيا را منافع خود ديدن، چپاولگري‎هاي متنوع با سوءاستفاده وقيحانه از علم، قرباني كردن همة ارزشها در رسيدن به هرگونه هدفي كه كمكي به خودكامگي‎ها و سلطه‎گريها داشته باشد. خودخواهي بدون فهم و درك معناي «خود». آيا شما مي‎توانيد اين همه شقاوتها و كثافتها و پليدي‎ها را به انسان با اينكه انسان است، نسبت دهيد؟! نه هرگز، اين نسبت محال است، لذا بايد يقين پيدا كرد كه شيطان در دوران ما، پيش از همة دورانها به بشريت مسلط گشته است، در صورتي كه خداوند انسان را اينقدر عاجز نيافريده است كه به كلي هويت خود را چنان از دست بدهد كه تمامي استعدادها و نيروهاي سازنده‎اش مبدل به قواي مخرب گردد. لذا به جرأت مي‎توان گفت كه در هيچ دوره‎اي از تاريخ كه بشر آن را پشت سرنهاده است، همانگونه كه در سرمايه‎هاي گوناگون علمي مانند امروز به حدّ شگفت‎انگيز نرسيده است، همچنان از نظر درندگي و شقاوت و تضاد و ستيزه‎گري با اصول و اخلاق عالي انسان به اين حدّ شرم‎آور نرسيده است و اين درجه از سقوط جز نتيجة پيروي از شيطان رجيم نمي‎تواند بوده باشد. و اينست علّت ياري طلبيدن امام اميرالمؤمنين(ع) از خداوند سبحان براي مبارزه با شيطان.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 24
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.