-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43204 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

تفسير فراز دوم تا پنجم خطبة صد و شصتم كه مي‎فرمايد: حكم خداوند بر مبناي علم است و منشأ عفو او حلم، چيست؟
«أَمْرُهُ قَضاءٌ وَ حِكْمَةٌ، وَ رِضاهُ أَمانٌ وَ رَحْمَةٌ، يَقْضِيِ بِعِلْمٍ وَ يَعْفُو بِحِلْمٍ» [فرمان او بر مبناي قضا و حكمت است و رضاي او موجب امان و رحمت. حكم او بر مبناي علم است و منشأ عفو او، حلم].
امر در لغت عربي داراي معاني متنوع است، از آن جمله: 1ـ كار، «وَما أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشيدٍ» هود/97 [كار فرعون از روي رشد نبود]. 2ـ پيشوايي و حاكميّت، «يَقُولُونَ هَلْ لَنا مِنَ الْأَمْرِ مِنْ شَيْءٍ» آل‎عمران/154 [آيا براي ما هم نصيبي از حاكميت هست]. 3ـ فرمان، «وَ أَمِرْتُ أَنْ أَعدِلَ بَيْنَكُمْ» الشوري/15 [و من مأمور شده‎ام در ميان شما عدالت بورزم]. 4ـ مديريت شئون اجتماعي، «وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ» آل‎عمران/159 [و با آنان در امور مربوط به شئون زندگي مشورت نما]. 5ـ علامت يا عامل، «وَ إِذا جاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذاعُوا بِهِ» النساء/83 [و اگر علامتي يا عاملي از امن و ترس براي آنان آشكار شد. آنرا فاش مي‎سازند]. ... آنچه كه در جملة اميرالمؤمنين(ع) بيشتر محتمل است يكي از دو معناست.
معناي يكم ـ فرمان و دستور الزامي و غيرالزامي است كه بر مبناي قضا و حكمت است، يعني بر مبناي مصالح و مفاسد كه صلاح و فساد آنها ناشي از حكمت و قضاي تشريعي ناشي از ارادة تشريعي مي‎باشد.
معناي دوم ـ به معناي اراده و مشيت تكويني خداوندي است كه از قضا و حكمت الهي سرچشمه مي‎گيرد. البته معاني ديگري هم در جملة مورد تفسير محتمل است كه مفسّران نهج‎البلاغه آنها را متذكر شده‎اند.
معناي رضاي خداوندي، خشنودي رواني كه از مختصات بشري است، نمي‎باشد، بلكه معناي آن عبارتست از عنايت و لطف ربوبي خداوندي در اعطاي شايستگي و برازندگي و سعادتي كه بندگان او به جهت اعمال صالحه و انديشه‎هاي نيكو و سازنده، لياقت آن را پيدا كرده‎اند. در حقيقت تجلّي عنايت ربّاني، همان رضايت او است اين تجلّي موجب يا عين امان و رحمت خداوندي مي‎باشد.
با اينكه هر دو قضية فوق از اصول بديهي مي‎نمايد، براي دفع تو هم مقايسه با ديگر قضاها و احكام است كه از مخلوقات او صادر مي‎گردد. و نيز اشتباه نشود كه عفو و بخشايش او مستند به انگيزه‎هاي معمولي مانند سوداگري‎هاي متنوع است بلكه فرمان ربوبي و حكم الهي او بر مبناي علم مطلق او بر همة شئون مورد قضا و حكم در عالم وجود است، نه يك موقعيت مخصوص و علوم موقت مبني بر واقعيات زودگذر و نسبي.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 26
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.