-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43207 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

تفسير فرازهاي سي چهارم تا پنجاه و يكم خطبه صد و شصتم كه دربارة كيفيت اميدواري ايراد شده چيست؟
[آن فرو رفته در غفلت] با گمان بي‎اساس خود ادّعا مي‎كند اميدوار به خدا است. سوگند به خداوند بزرگ او دروغ مي‎گويد، [اگر چنان است كه ادعا مي‎كند] چرا اميد او در عملش نمودار نمي‎گردد؟ زيرا هركس كه اميدوار باشد، اميد او در عملش شناخته مي‎شود و هر اميدي، به جز اميد به خداوند متعال آلوده و هر ترسي غير از ترس از خدا ناقص و بي‎اساس است، مگر خوف از خدا كه حق است و داراي عامل واقعي است. خدا را در امور بزرگ اميدوار مي‎گردد و بندگان او را در امور كوچك. هيبت و اهميتي كه به بنده مي‎دهد، به خدا منظور نمي‎دارد! چه علتي دارد كه خداوند (كه بزرگ است سپاس او) مورد كوتاهي واقع گردد. در حالي كه دربارة بندگانش آن كوتاهي روا ديده نمي‎شود! آيا مي‎ترسي در اميدي كه براي او ادّعا مي‎كني دروغگو باشي يا خدا را براي اميد بستن سزاوار نمي‎بيني. و بدينسان اگر از يكي از بندگان خدا بترسد، براي دفع خوف خود چاره مي‎جويد، ولي در برابر خوف از خدا بي‎اعتنائي مي‎ورزد. بدين ترتيب ترس از بندگان را نقد تلقي مي‎كند و خوف از خدا را وعده‎اي كه اميدي براي وفا به آن نيست و چنين است وضع كسي كه دنيا در چشمانش بزرگ جلوه كند و موقعيت آن در دلش باعظمت گردد! دنيا را بر خدا مقدم مي‎دارد و رو به آن مي‎آورد و كمر بندگي آن را به ميان مي‎بندد!]
آري، تا آن موجود برين (خدا) را به همان اندازه و كيفيت كه براي ما مقدور است، مي‎شناختيم و به عبارت ديگر در همان مقداري كه معرفت خداوندي براي ما امكان‎پذير است، اگر وجود خود را با همين معرفت توجيه و مديريت مي‎كرديم، سريع‎تر و عالي‎تر به درجات كمال نسبي نائل مي‎گشتيم. ولي چه بايد كرد كه وجود ما نتوانسته است مديريت خود را از چنگال خودطبيعي رهايي بخشيده و خود را در اختيار «من عالي» (شخصيت سالم) قرار بدهد.
تنها من عالي بشري است كه با دريافت خدا مي‎فهمد كه در اين دنيا به چه كسي بايد اميد بست و از چه كسي بايد ترس و هراس داشت و كيست آن موجودي كه ملاك حقيقي محبت‎ها است. اگر آدمي بداند كه تنها خدا است كه مقلب‎القلوب است، تنها خدا است كه مسبّب الاسباب است، تنها خدا است كه محول الأحوال است جز به خداي، دل به هيچ كس نمي‎بندد و غير از خدا را از موجودات طبيعت گرفته تا قدرتمندترين انسانها جز وسيله‎اي كه حتي وسيله بودن آنها نيز وابسته به ارادة خداوندي است، ارزيابي نمي‎نمايد.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 26
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.