-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43208 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

تفسير فرازهاي پنجاه و نهم تا هفتاد و هفتم خطبه صد و شصتم كه در آن ضمن معرفي طرز زندگي موسي(ع)، داود(ع) و عيسي(ع) دعوت به سرمشق قرار دادن آنها شده چيست؟
[و اگر بخواهي براي دومين مثل موسي كليم الله(ص) را بياورم: آنگاه كه عرض كرد خداوندا، به آن خيري كه براي من فرستاده‎اي نيازمندم. سوگند به خدا، و از خدا جز ناني كه بخورد چيزي نخواسته بود، زيرا آن حضرت از سبزي زمين مي‎خورد، تا آنجا كه رنگ سبزي به جهت لاغري بدن او و نازكي پوست آن، قابل ديدن بود].
[و اگر بخواهي سومين مثل را داود(ع) صاحب مزامير و قاري بهشتيان را براي تو مي‎آورم كه با دست خود، از برگهاي درخت خرما زنبيل مي‎بافت، سپس به همنشينانش مي‎گفت: كيست كه فروش اينها (زنبيل‎ها) را به عهده بگيرد؟ آن حضرت از قيمت بافته‎هاي خود نان مي‎خورد].
[و اگر بخواهي دربارة عيسي‎بن مريم(ع) به تو بگويم: آن حضرت از سنگ براي خود بالش داشت و لباس خشن مي‎پوشيد و غذاي ناگوار تناول مي‎فرمود، و خورشت نان او گرسنگي و چراغ شبانگاهي او مهتاب و سايبانش در زمستان مشرق و مغرب زمين، ميوه و ريحانش گياهاني بود كه زمين براي چهارپايان مي‎رويانيد. براي او همسري نبود كه وسيلة تشويش خاطر او شود و فرزندي نبود كه اندوهگينش سازد و مالي نبود كه او را به خود مشغول بدارد. طمع در چيزي نداشت كه او را پست و خوار گرداند. مركبش پاهايش بود، خدمتكار او دستهايش].
اينست تعارض و نزاع اصلي روح و ماده، هر قدمي كه در تاريخ بشري در مسير «حيات معقول» فردي يا جمعي برداشته شده است، از آنِ كساني بوده است كه در چاره‎جويي تعارض ميان روح و مادّه با تنظيم اين دو حقيقت، پيروز گشته‎اند. بعضي از عرفاء مي‎گويند: همان‎گونه كه هويت و ماهيت اين دو حقيقت (مادّه و روح) با يكديگر متفاوت است، سمت حركت و مقصد آن دو نيز با يكديگر مختلف مي‎باشد ـ بدن مادي است، لذا تمايل به ماده و ماديات و توشة خود را از آنها برمي‎دارد، روح [يا من، شخصيت، نفس] آدمي استعداد عروج به ملكوت دارد.
‎.
تمايل افراطي شديد به ماديات و لذائذ دنيا است كه باعث آن‎همه آدمكشي‎ها و پايمال كردن حقوق انسانها گشته و سرگذشت بشري را چنان در تاريكي فرو برده است كه به كلي از قابليت تفسير و تحليل ساقط نموده است.
اگر شخصيت انساني، سالم و با اصول ارزشها تقويت شود به خوبي از عهدة تعديل اميال خود برآمده و وسائل دنيا را در استخدام خود در مسير «حيات معقول» قرار مي‎دهد. و از اين راه تعارض ميان ماده و روح برداشته مي‎شود و حركت تكاملي آدمي شروع مي‎گردد.
منابع اولية اسلام (قرآن و احاديث و سنت به معناي عام آن) هماهنگ با عقل سليم و وجدان، مطلبي را كه براي بحث عنوان كرديم، مورد تأكيد قرار مي‎دهند. امّا قرآن مجيد، اين مضمون را كه انسان خردمند از نعمتهاي خداوندي با مباني شرعي آن استفاده مي‎كند، با اشكال مختلف بيان فرموده است: از آن جمله: «وَابْتَغِ في مااتاكَ اللهُ الدّارَ الأخِرَةَ وَ لاتَنْسَ نَصيِبَكَ مِنَ الدُّنْيا» [در آنچه كه خداوند به تو داده است، سراي آخرت را منظور بدار و نصيب خود را [هم] از دنيا فراموش مكن]. براي شخصيت‎هاي نابالغ نه تنها روح و ماده همواره در حال تعارض و تخالف مي‎باشند، بلكه همواره پيروزي با ماده و شئون آن است. ولي هر اندازه كه شخصيت سالم‎تر و قوي‎تر باشد، بهتر مي‎تواند از عهدة استخدام مادّيات و شئون آنها در مسير «حيات معقول» برآيد.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 26
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.