-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43212 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

تفسير فرازهاي بيست و يكم تا بيست و سوم خطبة صد و شصت و سوم كه دربارة منزه بودن خداوند از هر مقوله‎اي كه به مادّه و ماديات نسبت داده مي‎شود، ايراد شده، چيست؟
«تَعالي عَمّا يَنْحَلُهُ الْمُحدِّدونَ مِنْ صِفاتِ الْأَقْدارِ، وَنَهاياتِ الْأَقْطارِ وَ تَأَثُّلِ الْمَساكِنِ وَ تَمَكُّنِ الْأَماكِنِ، فَاَلْحدُّ لِخَلْقِهِ مَضْرُوبٌ، وَ أِلي غَيْرِهِ مَنْسُوبٌ» [آن ذات اقدس با عظمت‎تر است از آن صفات محدودكنندة به وسيلة اندازه‎ها و نهايت قطرها كه محدودكنندگان به او نسبت مي‎دهند و بالاتر است از اتخاذ مسكن‎ها و جايگرفتن در قرارگاهها، زيرا حدّ و اندازه براي مخلوقات او زده شده و منسوب به غير آن مقام اعلاي ربوبي است].
هر مقوله‎اي كه به مادّه و ماديات نسبت داده شود و از مختصات آنها باشد، خداوند فوق آنها است. دو مقوله كمّيّت و كيفيت و حد و اندازه به هر معني كه در نظر گرفته شوند، از صفات ماده و ماديات هستند، و اسناد آنها به خدا، خلاف مفهوم واجب الوجود است. ممكن است گفته شود: اغلب اوقات، وقتي كه سخن از خداوند به ميان مي‎آيد، سلب اموري كه قابل اسناد به خدا نيست، به عنوان تعريف يا توصيف مطرح مي‎گردد؛ مانند اينكه خداوند جسم نيست، متحرك و يا ساكن نيست، كميت و كيفيت ندارد، رنگ و وزن و زمان و مكان ندارد و غيرذلك، در صورتي كه نفي يك عده امور از يك ذات مفهوم، هويت آن را تعيين و توصيف نمي‎كند. پاسخ اين سئوال روشن است. اولاً يك پاسخ نقضي، به نفس يا «من» يا «ذات» يا «شخصيت» آدمي وجود دارد كه هيچ‎كس تاكنون در وجود آن ترديد و انكاري نداشته است، و بديهي‎ترين دليل براي اثبات وجود نفس يا... لزوم مديريت مجموعة اعضاء و اجزاء و نيروها و استعدادها و فعاليتها و پديده‎هاي وجود آدمي است كه با كمال نظم و قانون به وجود خود ادامه مي‎دهند، با اين حال هيچ يك از مقوله‎هاي عالم ماديات در آن، جريان ندارد. در عين حال حقيقت يا مفهوم همة آنها را درمي‎يابد، مانند كميت، كيفيت، رنگها، اشكال، اوزان، حركت، سكون و غيرذالك و اينكه نفس آدمي از ناحية اين امور مشمول هيچ‎گونه حد و اندازه و تشخصات مادي نيست، مورد قبول همة مكاتب است. ثانياً، پاسخ حلّي اعتراض است، بيان اين پاسخ چنين است كه هر انساني بدون استثناء [به شرط اينكه از مغز و روان معتدل برخوردار باشد] اگر بخواهد مي‎تواند مفهومي را به عنوان خدا [واجب الوجود كه داراي همة كمالات است] دريافت نمايد. و مي‎دانيم كه اساسي‎ترين مقدمة برهان وجوبي [يا كمالي] كه هم متفكران شرقي آن را مورد قبول يا بررسي جدي قرار مي‎دهند و هم متفكران غرب، مانند؛ قديس انسلم، رنه دكارت، لايب نيتز و غيره هم، همين قضيه است كه انسان در حال اعتدال مغزي و رواني، مي‎تواند مفهوم خداوند واجب الوجود را كه جامع همة كمالات است دريابد. و اين مفهوم يك حقيقت مثبت است. براي تصديق صحت چنين دريافت، باز رجوع مي‎كنيم به درون خودمان، ما يك حقيقت را به عنوان زيبايي در درون خود درك مي‎كنيم كه قابل تطبيق است به هزاران نوع زيبايي مانند؛ انواعي بي‎شمار از گلهاي زيبا، خطوط زيبا، صداهاي موزون و زيبا، مناظر طبيعي زيبا كه قابل شمارش نيست، صورتهاي زيبا، آسمان زيبا... و ما اين حقيقت واحد را با اينكه در جهان عيني تحقق فيزيكي ندارد، بر همة زيبايي‎ها به عنوان يك حقيقت واقعي كه آن را در درون خود درمي‎يابيم، تطبيق مي‎كنيم، نه يك مفهوم خيالي و ساختگي سلبي.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 26
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.