-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43216 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1

تفسير فرازهاي دوم تا چهارم خطبه صد و شصت و ششم كه دربارة تبادل علوم و تجارب و عواطف و احساسات ميان انسانها ايراد شده، چيست؟
[بايد خردسالتان از بزرگسالتان پيروي كند و بزرگسالتان به خردسالتان محبت بورزد و مباشيد مانند جفاكاران خشن جاهليت كه نه تفقهي در دين داشتند و نه دربارة خدا تعقلي [ظاهري آراسته به انسانيت و باطني مانند حيوانات شرّ و پست] مانند تخمي كه در جايگاه تخم‎گذاري شترمرغ است، شكستن آن گناه و اگر به حال خود گذاشته شود، ممكن است آنچه كه در درون تخم است شر و فاسد بوده باشد].
اميرالمؤمنين(ع) در آغاز اين خطبة مبارك، يكي از اساسي‎ترين قوانين «حيات معقول» را كه تبادل علوم و تجارب و عواطف و احساسات ميان انسانها است گوشزد مي‎فرمايد. بديهي است كه انسانها استعداد و قواي همة شئون اصيل حيات خود را از هنگام تولّد، با خود مي‎آورند، ولي كميت و كيفيت به فعليت رسيدن و بهره‎برداري از آنها با عوامل محيط طبيعي و سياسي و ديني و اخلاقي و فرهنگي با عناصر گوناگوني كه دارند، تعيين مي‎گردد. قسمتي از آن استعدادها و عواطف و احساسات عالي انساني است كه، حيات بدون آنها همان ماشين ناآگاه است كه امروزه بشريت را به بيماري بيگانگي از يكديگر و حتي به مرض مهلك «بيگانگي از خود» مبتلا كرده است. آن همه تأكيد منابع اسلامي دربارة اصالت تشكّل خانواده و پيوستگي اعضاي آن با يكديگر به وسيلة احساسات و عواطف و راهنماييهاي عقل، به همين اصل ضروري مستند است كه انسانها با يك آشنايي حقيقي نه با جبر زنجير و پيچ و مهره‎هاي ماشيني، در اين دنياي چند روزه زندگي كنند. اميرالمؤمنين(ع) با دو جملة مختصر مورد تفسير دو ركن برپادارندة «حيات معقول» را مطرح مي‎فرمايد. اين دو ركن عبارتند از: 1ـ احساسات و عواطف انساني كه براي حفظ طراوت زندگي شديدترين ضرورت را دارد. 2ـ عقل و فعاليتهاي آن كه تأمين كنندة نظم عالي ارتباطات چهارگانة اساسي «حيات معقول» است: (ارتباط انسان با خويشتن، با خدا، با جهان هستي و با همنوع خود.) تأسّي و پيروي صغير از كبير، براي خصوصيت گذشت ساليان بيشتري از عمر نيست، بلكه به جهت فراواني تجارب و مشاهدات و آگاهي‎هاي بزرگان است كه زمان بيشتري در اختيار داشته‎اند و امتداد اين زمان را تنها براي سفيد كردن موي ريش و سر و بازيهاي كودكانه و سرگرمي‎هاي تلف‎كنندة بيهودة عمر نبوده است. در جملات بعدي كه مي‎فرمايد مانند جفاپيشه‎گان جاهليت نباشيد كه احساسات و عواطف انساني نداشتند لذا دخترهايي را زنده به گور مي‎كردند، در جنگهاي خونين نه كودك و خردسال مي‎فهميدند و نه كهنسالان و ناتوانان را! از طرف ديگر از معارف ديني دور بودند و تعقلي دربارة مقام شامخ ربوبي نداشتند كه بتوانند با اسناد زندگي به او، معنايي براي حيات خود ببخشند. مثل اين گونه مردم كه مانند مردمان خشن جاهليت، زندگي مي‎كنند، نه احساسات و عواطفي دارند و نه چيزي از حقايق ديني مي‎فهمند و نه تعقلي دربارة مقام ربوبي دارند، مانند تخم‎هايي هستند [كه در جايگاه تخم‎گذاري شترمرغ مي‎باشند.] شبيه به تخم‎هاي افعي كه اگر به احتمال افعي بودن آن را بشكني و مادة شترمرغ باشد، نارواست و اگر آنها را به حال خود رها كني، شايد كه افعي توليد كنند. بديهي است كه بايد به قانون تزاحم تقدم اهم بر مهم عمل كرد.




ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 26
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.