مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:44984 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:10

در مورد ( سيده امين اصفهاني ) توضيحاتي را بفرماييد .
سيده امين ( مجتهد، محدث ، فيلسوف ، عارف ، متوفي سال 1406 ه حاجيه خانم سيده نصرت بيگم امين ( معروف به بانوي ايراني ) فرزند سيد محمدعلي ،امين التجار اصفهاني و مادرش بانويي بسيار شريف ، متعبد و خيرخواه بودخداوند پس از سه فرزند پسر، اين دختر را به آنان عطا فرمود .مادر، باروشن بيني در چهار سالگي فرزند را به مكتب فرستاد .به اين ترتيب بانو امين تحصيل را آغاز كرد و ادامه داد تا اين كه در 15 سالگي با پسر عموي خودمعين التجار كه از بازرگانان سرشناس و معتبر بود ازدواج كرد و به خانه داري و تربيت فرزندان مشغول شد .اما اين امر نيز نتوانست مانع ادامه تحصيل وعشق به مطالعه و تحقيق ايشان در معارف اسلامي شود .بانو امين صاحب 8فرزند شد كه 7 تن از آنها در زمان حيات ايشان به مرگي زودرس درگذشتند وفقط يك فرزند برايشان باقي ماند .خود اين واقعه را ابتلا و آزمايش حق تعالي تعبير مي كرد .اين بانوي فاضله با پشتكار و تلاشي بي نظير به تحصيل صرف ، نحو، بلاغت ، تفسير، علم حديث ، فقه ، فلسفه و عرفان پرداخت و باوجود مشكلات متعددي كه در فضاي حاكم بر آن ايام براي زنان در امرتحصيل وجود داشت ، طلبگي و تحصيل خود را در سطوح عاليه نيز ادامه داد تا اين كه در چهل سالگي مرتبه و تسلط علمي ايشان مورد تاييد علما ومراجع تقليد قرار گرفت و به دريافت درجه اجتهاد و روايت نايل شد .بانوامين از چهل سالگي تا پايان عمر به تاليف كتب ، تدريس ، پاسخگويي به پرسشهاي ديني مردم و ارشاد دختران و زنان پرداخت . مجتهده سيده نصرت بيگم امين در سال 1344 ه با سرمايه خود مكتبي به نام فاطمه ( س ) و نيز دبيرستاني دخترانه تاسيس كرد به اين ترتيب براي بسياري از دختراني كه به واسطه جو حاكم بر آن ايام و با توجه به كشف حجاب و اين كه دبيران مرد در دبيرستانهاي دخترانه تدريس مي كردند، از نعمت تحصيل منع شده بودند، زمينه ادامه تحصيل را فراهم آورد .ايشان همچنين در كانون تبليغات ديني بانوان اصفهان به تدريس معارف و تفسير قرآن و پاسخگويي به سوالات پرداخت و تا پايان عمر پر بركت خود به تعليم و كوشش در جهت رشد علمي و معنوي دختران و زنان اهتمام ورزيد .بانو امين درباره ً زندگي خود مي گويد : خانم معلم ( ( پير زني است با چوب بلند تنبيه ، و فضاي مكتب ،همان فضاي رعب آور مكتب خانه هاي قديم . ) ) او در اين محيط تحصيل راآغاز مي كند و از خاطرات آن روزها چنين نقل مي كند : ( ( در 7 - 6 سالگي كه به مكتب مي رفتم ، معلم هميشه به مادرم مي گفت : ( ( دخترتان گوشت نپز است كه نمي پزد .تدريس به او بي فايده است و در نهايت چيزي نخواهد شد.بيهوده او را به مدرسه نياوريد! ) ) به اين صورت بانو امين تحصيل را آغازمي كند تا حدود يازده سالگي كه به تحصيل زبان عربي مي پردازد .ايشان ازخاطرات زمان كودكي اش مي گويد : ( ( درست به خاطر دارم در اوقاتي كه بابچه هاي هم سن و سال خود بودم ، مثل آنها تفريح و گردش نمي كردم ، بلكه بيشتر مشتاق بودم تنها باشم تا بتوانم فكر كنم ، زيرا گمشده اي در وجود خوداحساس مي كردم حتي اگر در مجالس عمومي مي رفتم ، باز در حال تفكربودم ، و در مقام اين كه پا از جاده شريعت بيرون نگذارم . ) ) هنگامي كه بيست ساله مي شود به سبب شوقي كه با كسب دانش داشته است به تحصيل فقه واصول و تفسير و علم حديث مي پردازد .خود ايشان در اين مقوله مي گويد : ( ( همواره لطف پروردگار بدرقه راه من بود و حين تحصيل گاهي حالات خوش و نوراني نصيبم مي شد .) ) وي در همين ايام به حكمت و فلسفه روي آورد و ديري نمي گذرد كه ذوق عرفاني در او پديد آمده و به طي مراحل ومنازل سير الي الله مي پردازد .اما روح تشنه او نيز در جست و جوي محبوبي است كه سالها سراغ از او مي جست و خود مي گفت : ( ( هيچ بدبختي بالاتر ازاين نيست كه آدمي از محبوبش دور باشد .) ) بانو امين براي مصونيت ازتعرض آلودگي جو بي حيايي و بي حجابي دوران پهلوي ، همه اين دروس رادر خانه تعليم گرفت . آن بانوي عارف به نفحات رحماني ، در راه كسب علم با جديت استقامت ورزيد او خود نقل مي كند كه وقتي به مطالعه مشغول مي شد، بارها نزديكان و خويشاوندان او را ملامت مي كردند كه آنچه مي كني جز بطالت و كسالت نيست و او تمامي اينها را براي رضاي دوست تحمل مي كرد و با وجود فضاي حاكم بر جامعه و ملامتهاي اطرافيان ، مومنانه به راه خود ادامه مي داد و چنين بود كه درهاي حكمت به رويش گشوده شد .درمورد آموختن علوم و كسب معارف اين بانوي فاضله چنين اظهار مي دارد : ( ( در نوشته هايم كمتر از امور خارجي كمك گرفته ام . نمي گويم كه از غيب خبردارم . اما اغلب معنويات و معارف را از استاد فرا نگرفته ام و غالب نوشته هايم با ارشاد و كمك ( ( او ) ) بوده است ) ) . جديت اين حكيم الهي در امرتحصيل به حدي بود كه مي گفت : ( ( هيچ چيز نمي تواند كلاس درس را تعطيل كند، حتي مرگ فرزند .) ) يكي از اساتيد بانو امين ، مرحوم آيت الله حاج ميرسيد علي نجف آبادي نقل كرده است : ( ( روزي شنيدم فرزند ايشان فوت شده است . فكر كردم خانم ديگر درس را تعطيل خواهد كرد، ولي برعكس دو روزبعد كسي را به سراغم فرستاد كه براي تدريس به منزل ايشان بروم و من ازاين علاقه ايشان به تدريس و تحصيل ، سخت تعجب كردم ) ) . به اين ترتيب اوبيشتر علوم را در خانه و نزد علامه فقيه آيت الله سيد محمدعلي نجف آبادي و شيخ مرتضي مظاهري فرا گرفت . تا اين كه تحصيل و تحقيق ايشان به حدي مي رسد كه بعضي از علما و مراجع تقليد از جمله مرحوم آيت الله العظمي محمدكاظم شيرازي ، آيت الله العظمي عبدالكريم حايري و آيت الله ابراهيم حسيني شيرازي اصطهباناتي ، پس از امتحان و طرح پرسشهاي بسيار ودريافت جوابيه هاي مكفي و مطميين ، به ايشان اجازه اجتهاد و استنباطاحكام شرع مي دهند .خانم امين هم چنين از آيت الله محمد نجفي اصفهاني ، حجت الاسلام و المسلمين مظاهري نجفي اصفهاني اجازه روايت دارد و به آيت الله مرعشي نجفي و حجه الاسلام و المسلمين زهير الحسون نيز اجازه روايت داده است . آيت الله آقا سيد محمدعلي نجف آبادي ازاساتيد برجسته بانو امين كه ايشان فقه و اصول و حكمت را نزدشان خوانده بود، گفته اند : ( ( حكمت را دايي ام به من درس داد و يكي نيست كه من به اودرس بدهم من مي خواهم به اين خانم درس بدهم كه از من يادگاري باقي مانده باشد ) ) . زماني كه بانو امين كتاب خود را به نام ( ( اربعين هاشميه ) ) نوشت و اين كتاب به حوزه علميه نجف رسيد و علما از آن استقبال كردند، آيت الله آقا سيد محمدعلي نجف آبادي در تكميل تشويق هاي علما گفت : ( ( بانو امين هر چه در اين كتاب نوشته اند، از تراوشات فكري خودشان بوده است وربطي به تعليمات من ندارد .) ) بعد از نگارش همين كتاب بود كه علما در صددبرآمدند تا از ايشان امتحان اجتهاد بگيرند و براي اولين بار خانم امين در مقام تنها بانوي مجتهده عصر خود قرار گرفت . علماي معاصر از جمله آيت الله العظمي مرعشي نجفي ، استاد محمدتقي جعفري و اساتيد حوزه و دانشگاه نيز با ايشان ملاقات و گفت و شنودهايي داشته اند .بانوي عالمه امين ، عاشق تحصيل بود و تحصل بخشي از برنامه روزانه ايشان بود كه به عنوان وظيفه به آن مي نگريست . و در زمانه اي كه هنوز در بسياري محافل و مجالس بحث برسر اين بود كه آيا اصولا زن ، انساني در رتبه ً مرد است و آيا جامه كمال تنهابرازنده قامت مرد است يا زن را نيز نصيبي از كمال هست ، مرتبت و موفقيت علمي و عرفاني ايشان بدان جا رسيد كه اكابر و اعاظمي از علما و عرفا،حضور در محضر ايشان را مايه فيض مي دانستند .اين بانوي عالمه رباني سالهاي متمادي در راه تحصيل علم و مقامات معنوي زحمت ها كشيد وعملا به جهان ثابت كرد كه زن حتي در محيط اجتماعي نا مساعد و با وجودموانع و مشكلات ، با رعايت كمال تقوا مي تواند به تحصيل علم ادامه دهد ومقام شامخي را هم احراز كند و راه را براي ديگران هموار كند .كتابهاي اين بانوي فاضله معرف روح لطيف و متعالي ايشان است و مي توان گفت بهترين راه شناخت و معرفي ايشان ، آثار قلمي اين بانوي فاضله است . بنابر تصديق يكي از بستگان نزديك ايشان : ( ( اين بانو وقتي قلم به دست مي گرفت ومشغول نوشتن مي شدند، اصلا خط خوردگي در آن ديده نمي شد ) ) . و اين خود روشنگر امدادهاي غيبي و افاضات رحماني است . وي همواره تاكيدداشت ناشناخته بماند و به همين دليل كتابها را با نام ( ( بانوي ايراني ) ) يا ( ( بانوي اصفهاني ) ) به چاپ مي رساند .;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.