-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)
-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45632 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

چگونه لقب (آيت الله) براي (آيت الله خامنه اي) مطرح شد؟
در پاسخ اين سؤال بايد گفت: اولاً، آنچه در اطلاق لفظ «آيت الله» بر شخص معيار و ملاك مي باشد، داشتن ملكه ي «اجتهاد» است كه به معناي توانايي استنباط احكام الهي از منابع معتبر ديني مي باشد. اين مهم پس از گذراندن سال ها درس خارج، همراه با تحقيقات و كاوش هاي ژرف فقهي، اصولي، رجالي و... امكان پذير مي شود. توان استنباط معمولاً از طريق اساتيد درس خارج، قابل بررسي و كشف است. ولي اين كه از چه زماني بعد از دست يابي به اجتهاد بر آن شخص آيت الله اطلاق مي شود، بايد گفت كه اين يك امر عرفي است و ضابطه ي خاص به غير از داشتن اجتهاد مسلّم ندارد. چه بسا بسياري از شخصيت هاي مبرز علمي هم اكنون وجود دارند كه مجتهد مسلّم مي باشند؛ ولي حجت الاسلام خوانده مي شوند. با اينكه اطلاق آيت الله بر آنان كاملاً صحيح است ولي در عرف رايج حوزه، معمولاً فرد بعد از دست يابي به اجتهاد و گذشت چند سالي در كار تدريس خارج، تحقيق و... بر او آيت الله اطلاق مي شود. ثانياً، بر اساس ادله ي عقلي و نقلي (آيات و روايات)، يكي از شرايط ولي فقيه، داشتن ملكه و قدرت اجتهاد است. در قانون اساسي ج 1010 هم در اصول پنجم و يكصد و نهم، يكي از شرايط رهبري را صلاحيت علمي لازم براي افتا در ابواب مختلف فقه دانسته اند. ثالثاً، اجتهاد آيت الله خامنه اي، ربطي به زمان انتخاب ايشان به رهبري ندارد؛ بلكه بنابر دلايل زير، ايشان از سال هاي قبل، اين ملكه و توانايي را داشته اند: 1. همه ي رساله هاي عمليه، نوشته اند كه اگر دو نفر عادل به اجتهاد كسي شهادت دهند، اجتهاد او قابل قبول است. مجلس خبرگان، كه مركب از ده ها مجتهد مسلّم و چندين مرجع تقليد مي باشد، ايشان را به عنوان مجتهد و رهبر انتخاب كردند. 2. ايشان پيش از انقلاب به درجه ي اجتهاد رسيده و اجتهاد ايشان توسط بسياري از مراجع و بزرگان، از جمله حضرت امام، از قبل تصديق شده بود. حضرت آيت الله فاضل لنكراني در جلسه ي جامعه ي مدرسين اعلام كردند كه من از بيست سال پيش، ايشان را مجتهدي تمام عيار يافته ام. 3. درس خارج مقام معظم رهبري كه در آن بسياري از فضلا شركت مي كردند و همگي به وزانت علمي آن شهادت مي دهند، دليلي بر بنيه ي علمي نيرومند و ملكه ي اجتهاد ايشان است و اين توان علمي، مسلماً زمينه اي پيش از رهبري ايشان دارد. بنابر مطالب فوق، روشن مي شود كه ايشان در زمان رهبري، صد در صد داراي اجتهاد مسلّم - كه شرط لازم براي اطلاق لفظ آيت الله است - بوده اند و همان طور كه در عرف بر كسي كه سال ها داراي اجتهاد باشد، كم كم بر او آيت الله اطلاق مي شود، بر معظم له نيز بعد از اين حادثه آيت الله اطلاق شده است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.